Als coupé behoort de CLS, samen met alle roadsters en cabriolets, tot de categorie droomauto’s bij Mercedes-Benz. Tot op heden zijn er meer dan 4 miljoen exemplaren verkocht aan klanten over de hele wereld, waaronder meer dan 450.000 CLS-modellen sinds de introductie van de eerste generatie in 2004. China was in 2020 de grootste afzetmarkt voor de CLS Coupé, gevolgd door Zuid-Korea, de VS en Duitsland. De reden die klanten het meest aanvoeren om de CLS te kopen, is het design: sportiviteit is de ware luxe in dit klantensegment.

De CLS is standaard uitgerust met AMG Line exterieur. Hierdoor komt de sportiviteit van de CLS nog beter tot uiting: deze uitvoering beschikt over componenten van de AMG-styling, zoals de AMG-specifieke voorskirt met A-wing in zwart, frontsplitter in zilverchroom, sportief-markante luchtinlaten met verticale spijlen en aerodynamisch gevormde flics in hoogglanzend zwart. Andere kenmerken zijn de AMG-dorpelverbreders en AMG-spoilerrand op het kofferdeksel. In combinatie met het AMG Line exterieur kan voor de glansgedraaide 20 inch multispaaks lichtmetalen AMG-velgen in bicolorlook uit twee nieuwe kleuren worden gekozen: tremolietgrijs of hoogglanzend zwart.

Alle modellen met AMG Line exterieur beschikken over een nieuwe grille. Bijzondere kenmerken van deze grille zijn het ‘Mercedes-Benz pattern’ (een 3D stervormig patroon met oppervlakken in glanzend chroom), een lamel in hoogglanzend zwart met chroomaccenten en geïntegreerde Mercedes-Benz ster. Een nieuwe lakkleur voor de CLS is spectraalblauw metallic.

Naast het markantere exterieur is het interieur opgewaardeerd. Er zijn twee nieuwe sierdelen, ook voor de middenconsole, leverbaar: openporig walnotenhout bruin en openporig walnotenhout hoogglanzend grijs. Het aanbod van lederen stoelbekleding werd eveneens uitgebreid: nevagrijs/magmagrijs en siennabruin/zwart zijn twee nieuwe kleurencombinaties.

Als onderdeel van de update krijgt de CLS een nieuw vormgegeven multifunctioneel stuurwiel in nappaleder. De spaken zijn uitgevoerd in hoogglanzend zwart met rand in zilverchroom, de stuurschakelpaddles zijn eveneens zilverchroom. Met het rijassistentiepakket (optie) wordt de bestuurder ondersteund door de actieve afstandsassistent DISTRONIC en de actieve stuurassistent. Hier gebruikt het stuurwiel het capacitieve principe om de handen van de bestuurder te herkennen. In de stuurkrans bevindt zich een 2-zone sensormat. De sensoren aan de voor- en achterzijde van de stuurkrans registreren of de handen van de bestuurder zich op het stuurwiel bevinden. Een stuurbeweging is niet langer nodig voor de assistentiesystemen om te signaleren dat de auto wordt bestuurd. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid bij gedeeltelijk geautomatiseerd rijden.

Meer individualiseringsmogelijkheden met designo

De 250 experts van Mercedes-Benz designo in Sindelfingen toveren de CLS optioneel om tot een heel persoonlijke one-off. Ook bij deze speciale opties is het aanbod uitgebreid: nieuw zijn bijvoorbeeld de speciale designo lakken jupiterrood, kasjmierwit magno en smaragdgroen. Deze zijn leverbaar voor alle uitrustingsversies. Het tweekleurige designo interieur met nappaleder Exclusief is leverbaar in vijf nieuwe combinaties: classicrood/zwart, zadelbruin/zwart, diepwit/zwart en yachtblauw/zwart.

Veel aangescherpte details: de Mercedes-AMG CLS 53 4MATIC+

Mercedes-AMG heeft het sportieve topmodel van de modelserie geactualiseerd met tal van visuele highlights en aantrekkelijke uitrustingspakketten. Tot de standaard noviteiten van de CLS 53 4MATIC+ behoren het nieuw vormgegeven front met de sportieve AMG-voorskirt in A-wingdesign met zwarte flics en zichtbare air curtains, evenals de AMG-specifieke grille met verticale spijlen. De ruitframes zijn uitgevoerd in gepolijst aluminium of, in combinatie met het nightpakket, in hoogglanzend zwart. De buitenspiegels zijn carrosseriekleurig. Ook hier vormen modellen met het AMG-nightpakket of het AMG-carbonpakket exterieur II een uitzondering: de buitenspiegels zijn in dit geval hoogglanzend zwart of van carbon. Mercedes-AMG rijders besturen de CLS ook met het stuurwiel van de nieuwste generatie in nappaleder met de bekende AMG-stuurwieltoetsen met display.

Bij de optionele uitrustingen maken twee nieuwe pakketten de coupé nóg sportiever: het AMG-nightpakket II, leverbaar in combinatie met het AMG-nightpakket, omvat een grille, Mercedes-Benz ster aan de achterzijde en typeaanduiding in donker chroom.

Het AMG DYNAMIC PLUS-pakket verhoogt de dynamiek in meerdere opzichten. De rode remklauwen met zwart opschrift ‘AMG’ geven het exterieur een optisch accent. In het interieur rondt het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA of als alternatief in nappaleder het sportief-elegante pakket af. Een circuitwaardige performance kan worden ervaren in het aanvullende rijprogramma ‘RACE’ met driftmodus.

De CLS 53 4MATIC+ combineert een vermogen van 320 kW/435 pk met een sportieve stijl en een hoge efficiëntie. De geïntegreerde startdynamo levert een extra vermogen van 16 kW/22 pk en een extra koppel van 250 Nm en voedt het 48V-boordnet. Het systeem verenigt de startmotor en de dynamo in één elektromotor en is geïntegreerd tussen de motor en de transmissie. Samen met de intelligente turbolading met elektrische hulpcompressor (eZV) en uitlaatgasturbo wordt hetzelfde doel nagestreefd: de voor AMG kenmerkende performance en rijdynamiek bieden en tegelijkertijd het brandstofverbruik en de emissies verlagen. Ook de extreem snel schakelende AMG SPEEDSHIFT TCT 9G-transmissie, de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ en de AMG RIDE CONTROL+ dragen bij aan de dynamische rijbeleving.

De aandrijvingen van de CLS: krachtig en efficiënt

Naast de vertrouwde benzinemodellen wordt nu de CLS 300 d 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 6,6-5,8 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 172-153 g/km)[1] geïntroduceerd. De CLS 300 d 4MATIC beschikt over een mild hybrid-aandrijving. Zijn viercilinder dieselmotor (OM 654 M) wordt geleverd met een geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie en een 48V-subelektrisch systeem. Het vermogen bedraagt 195 kW/265 pk plus een elektrische boost van 15 kW/20 pk. Energierecuperatie en de mogelijkheid om te ‘zeilen’ met uitgeschakelde motor maken deze aandrijflijn zeer efficiënt. Elektrificatie maakt ook het gebruik van een elektrische koelmiddelcompressor voor de airconditioning mogelijk. Onderstaand de belangrijkste kenmerken:

  • Een nieuwe krukas verhoogt de slag tot 94 mm en de cilinderinhoud tot 1.993 cm3 (voorheen: 92,3 en 1.950).
  • De inspuitdruk stijgt tot 2.700 bar (in plaats van 2.500).
  • Bijzonder snelle respons en gelijkmatige vermogensafgifte dankzij twee watergekoelde turboladers, nu beide voorzien van variabele turbinegeometrie.
  • Een met natrium gevuld koelkanaal in elk van de stalen zuigers. Dit helpt om temperatuurpieken in de verbrandingsholte van de zuigers af te voeren.
  • Elektrische koelmiddelcompressor.
Ook op het gebied van uitlaatgasnabehandeling gaat deze krachtigste variant van de viercilinder dieselmotoren een stap verder. De componenten van het systeem:

  • Een NOx-opslagkatalysator nabij de motor om stikstofoxiden te verminderen.
  • Een DPF (dieselpartikelfilter met een speciale coating om de hoeveelheid stikstofoxiden te verminderen).
  • Een SCR-katalysator (selectieve katalytische reductie; met gedoseerde hoeveelheid geïnjecteerd AdBlue).
  • Een extra SCR-katalysator in de voertuigbodem met een afzonderlijk gedoseerde hoeveelheid geïnjecteerde AdBlue.
Nog steeds leverbaar is de viercilinderdiesel zonder ISG in de CLS 220 d (brandstofverbruik gecombineerd: 6,4-5,5 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 167-143 g/km[2]

De dieselmodellen in één oogopslag:





CLS 220 d

CLS 300 d 4MATIC

CLS 400 d 4MATIC

Motor

type

OM 654

OM 654 M

OM 656

Cilinders

Aantal/opstelling

4/lijn

4/lijn

4/lijn

Cilinderinhoud

cm3

1.950

1.993

2.925

Max. vermogen

kW/pk

143/194

195/265

243/330

bij

t/min

3.800

4.200

3.600-4.200

Extra vermogen ISG[3]

kW/pk

-

15/20

-

Max. koppel

Nm

400

550

700

bij

t/min

1.600-2.800

1.800-2.200

1.200-3.200

Extra koppel ISG



-

200

-

Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)[4]

l/100 km

6,4-5,5

6,6-5,8

7,4-6,7

CO2-emissie gecombineerd (WLTP)[5]

g/km

167-143

172-153

194-175

Acceleratie 0-100 km/h

sec.

7,5

6,4

5,2

Topsnelheid

km/h

237

250

250

De benzinemodellen in één oogopslag:





CLS 350

CLS 450 4MATIC

CLS 53 4MATIC+

Motor

type

M 264

M 256

M 256

Cilinders

Aantal/opstelling

4/lijn

6/lijn

6/lijn

Cilinderinhoud

cm3

1.991

2.999

2.999

Max. vermogen

kW/pk

220/299

270/367

320/435

bij

t/min

5.800-6.100

5.500-6.100

5.500-6.100

Extra vermogen ISG[6]

kW/pk

-

16/22

16/22

Max. koppel

Nm

400

500

520

bij

t/min

3.000-4.000

1.600-4.000

1.800-5.800

Extra koppel ISG



-

250

250

Brandstofverbruik gecombineerd (WLTP)[7]

l/100 km

8,6-7,5

9,2-8,3

9,6-9,2

CO2-emissie gecombineerd (WLTP)[8]

g/km

196-171

209-189

219-209

Acceleratie 0-100 km/h

sec.

6,1

4,8

4,5

Topsnelheid

km/h

250

250

250 [9]

De wijzigingen tot nu toe: uitgebreide technologie-update in de zomer van 2020

Bij de opfrisbeurt van de CLS in de zomer van 2020 lag de nadruk op het updaten van de rijassistentiesystemen coöperatieve ondersteuning te bieden aan de bestuurder. Dit resulteert in een bijzonder hoog niveau van actieve veiligheid.

Actieve remassistent

De CLS is standaard uitgerust met een actieve remassistent, die in veel situaties met autonoom remmen een aanrijding kan voorkomen of de ernst ervan kan verminderen. Het systeem is ook in staat om bij typische stadssnelheden voor stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers te remmen en afhankelijk van de situatie zelfs aanrijdingen te voorkomen. Als onderdeel van het rijassistentiepakket is dit nu ook mogelijk bij het afslaan over een tegemoetkomende rijbaan.

Actieve snelheidslimietassistent

Optioneel kan het rijassistentiepakket worden uitgebreid met een reeks andere Intelligent Drive-functies. Daartoe behoort de actieve snelheidslimietassistent, die gebruikmaakt van kaartgegevens en informatie van de verkeersbordenassistent om te reageren op wijzigingen in de snelheidslimiet. Een routegebaseerde snelheidsaanpassing voor gedetecteerde bochten, rotondes, tolstations, T-kruisingen en voor het afslaan op snelwegen/doorgaande wegen maakt ook deel uit van het systeem. Als de bestuurder de actieve afstandsassistent DISTRONIC met routegebaseerde snelheidsaanpassing inschakelt, kan de CLS nu zelfs reageren op gegevens van Live Traffic Information.

Actieve file-assistent

Met het rijassistentiepakket plus kan de actieve file-assistent de taak van het volgen van de rijstrook en het aanhouden van de afstand tot de voorligger tot een snelheid van circa 60 km/h verregaand en met hoge beschikbaarheid overnemen in files op snelwegen wanneer rijstrookmarkeringen worden gedetecteerd. De auto kan tot 1 minuut na het tot stilstand komen automatisch herstarten. De actieve stuurassistent kan de bestuurder op wegen met meerdere rijstroken ondersteunen met de noodrijbaanfunctie die ervoor zorgt dat de auto buiten het midden van de rijstrook blijft. Op snelwegen, bij snelheden onder 60 km/h, attendeert de auto de bestuurder op gedetecteerde rijstrookmarkeringen en past het zwermintelligentie toe om zich te oriënteren ten opzichte van voertuigen in de directe omgeving.

Automatisch in- en uitparkeren

De actieve parkeerassistent met PARKTRONIC en 360°-camera maakt het mogelijk om automatisch in en uit te parkeren. Het systeem vergemakkelijkt het zoeken naar en selecteren van een parkeerplek, evenals het langs- en dwarsparkeren (als gekozen is voor automatisch in en uit te parkeren), ook in parkeergarages. De CLS is nu ook in staat parkeerplaatsen te herkennen en te gebruiken die bijvoorbeeld op grotere terreinen zijn gemarkeerd. De 360°-camera zendt een nog realistischer beeld naar het mediadisplay, dat ook een uitgebreid zijaanzicht omvat. Bij het verlaten van een parkeervak kan het systeem waarschuwen voor kruisend verkeer achter de auto en in geval van twijfel de auto afremmen.

MBUX (Mercedes-Benz User Experience)

Ook het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) is bij de vernieuwing van de CLS in 2020 aanzienlijk opgewaardeerd. Standaard beschikt de CLS over twee grote displays van 10,25 inch/26 cm die naast elkaar zijn geplaatst voor een widescreenlook. Optioneel zijn twee 12,3 inch/31,2 cm displays leverbaar. De informatie op het bestuurdersdisplay en het centrale display is goed afleesbaar op de grote schermen met hoge resolutie. Met de optionele MBUX interieurassistent kunnen verschillende comfort- en MBUX-functies bovendien intuïtief worden bediend door middel van bewegingsherkenning.

Uniek aan MBUX is het vermogen om te leren dankzij kunstmatige intelligentie. Met zijn voorspellende functies anticipeert MBUX bijvoorbeeld op wat de gebruiker hierna zou willen. Wie bijvoorbeeld op dinsdag op weg naar huis vaak een bepaalde persoon belt, krijgt op deze dag van de week diens telefoonnummer als suggestie in het display. Andere highlights zijn de standaard touchbediening van het mediadisplay en de navigatie met augmented reality-technologie wanneer de navigatiefunctie actief is.

ENERGIZING-comfortprogramma

Het ENERGIZING-comfortprogramma bundelt verschillende comfortsystemen in de auto en maakt gebruik van licht- en muziekstemmingen en diverse massageprogramma’s voor een breed scala aan wellnessprogramma’s. In de zomer van 2020 heeft in de CLS de ENERGIZING COACH zijn debuut gemaakt. Deze functie is gebaseerd op een intelligent algoritme en beveelt een van de programma’s aan die geschikt zijn voor de bestuurder en de situatie. Als een Garmin® wearable is geïntegreerd, optimaliseren persoonlijke waarden zoals stressniveau of kwaliteit van de slaap de nauwkeurigheid van de aanbeveling. Het doel is dat de bestuurder zich goed en ontspannen voelt, zelfs tijdens veeleisende of monotone ritten.