De 4x4-kwaliteiten van de "G", die altijd de hoogste standaard hebben bepaald, gaan niet alleen hun weg vinden naar het tijdperk van elektrische mobiliteit, maar zullen op sommige gebieden ook nog verder worden ontwikkeld. De Concept EQG biedt daarmee een veelbelovende preview van waartoe een Mercedes-Benz G-Klasse met batterij-elektrische aandrijving in staat gaat zijn.

Bij de wereldpremière van de huidige modelgeneratie van de Mercedes-Benz G-Klasse in Detroit in januari 2018 ontlokte Hollywood-ster Arnold Schwarzenegger, stergast en fervent "G"-fan, een belofte van de toenmalige Voorzitter van de Raad van Bestuur van Daimler AG, Dieter Zetsche. Het was destijds voor velen onverwachts: de aanstaande elektrificatie van alle modelseries zou natuurlijk ook voor de G-Klasse gelden. Iets minder dan drie en een half jaar later maakt Mercedes-Benz deze belofte waar en presenteert het merk de Concept EQG, een bijna-productiestudie van een volledig elektrische G-Klasse. "Waar de marktomstandigheden het toelaten, is Mercedes-Benz tegen het einde van het decennium klaar om volledig elektrisch te gaan", benadrukt Markus Schäfer, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en COO van Mercedes-Benz Cars. "Met deze strategische stap van 'Electric first' naar 'Electric only', inclusief duurzame productie en de CO2-neutrale levenscyclus van onze batterijen, versnellen we de transformatie naar een emissievrije en softwaregedreven toekomst. We willen onze klanten met overtuigende producten inspireren om over te stappen op elektrische mobiliteit. Een icoon als de G-Klasse vervult deze taak perfect."

De oorsprong van de succesvolle G-Klasse gaat terug tot 1979. Al meer dan vier decennia belichaamt de "G" de luxe terreinwagen van Mercedes-Benz. Het uiterlijk van de Mercedes-Benz offroad-legende is in de hele periode slechts marginaal veranderd. Zelfs als onderdeel van het uitgebreide herontwerp in 2018, dat de grootste technologische sprong in de geschiedenis van het model met zich meebracht, ontwikkelde Mercedes-Benz het onmiskenbaar opvallende design slechts voorzichtig verder. Niet voor niets: want de ooit puur functionele componenten zijn allang iconische stijlelementen geworden. Dit zijn bijvoorbeeld de kenmerkende portiergrepen en het kenmerkende sluitgeluid, de robuuste beschermingspaten aan de buitenkant, het zichtbare reservewiel op het achterportier en de in het oog springende richtingaanwijzers voor.

Klassieke G-Klasse designtaal met elementen van Mercedes-EQ design

De Concept EQG is helemaal ontworpen volgens de designtraditie van de modelreeks en is op het eerste gezicht te herkennen als een G-Klasse. De bijna-productiestudie neemt het hoekige silhouet van de G-Klasse over, inclusief zijn iconische elementen. Verlichte strepen zorgen ervoor dat de robuuste beschermstrips aan de buitenkant optisch opvallen. De scheidingsrand van de aantrekkelijke tweekleurige lakafwerking - glanzend zwart aan de bovenkant, glanzend aluminium balk aan de onderkant - loopt aan de voorkant direct onder de bovenliggende motorkap, waardoor dit designkenmerk nog duidelijker wordt benadrukt.

Het vooraanzicht van de Concept EQG ziet er bekend uit, niet in de laatste plaats door de typische ronde koplampen. In plaats van een radiatorrooster, zoals bij de conventioneel aangedreven modelversies, heeft deze volledig elektrische variant een doorlopend diepzwart radiatorrooster. In deze Black Panel Grille zet de verlichte ster met 3D-effect een opvallend accent. Daaromheen creëert het geanimeerde patroon van "ronde vierkanten" in het bekende blauw van de Mercedes-EQ-modellen een visuele link. Een rondom verlichte band omhult het Black Panel, dat, naast de wit verlichte cirkels in de buitenspiegelbehuizingen, een aanvulling vormt op de dagrijverlichting in de koplampen.

De Concept EQG staat op 22 inch gepolijste aluminium velgen in een exclusief design. In plaats van de gebruikelijke reservewielafdekking is er een afsluitbare box met wit verlichte accenten op de achterdeur, waarvan het design doet denken aan een wallbox. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de laadkabel binnen handbereik op te bergen. "We reizen de toekomst in met de nieuwe EQG! Deze auto belichaamt de samensmelting van ultramoderne offroad-capaciteiten met het begin van elektrische mobiliteit waar we allemaal naar moeten streven. Hij staat voor ons niet-aflatende streven naar het grootste verlangen en luxe. Voor ons was het belangrijkste om het volledige G-Klasse-DNA te behouden, maar deze naar het EQ-tijdperk te brengenstralen: een echte de G-Klasse, maar dan anders. Moderne accenten zoals de witte LED-technologie en een wallbox op de achterkant van het voertuig illustreren het verschil." zegt Gorden Wagener, Chief Design Officer Daimler Group.



Een ander hoogtepunt van het exterieurdesign is de platte dakdrager in hoogglanzend zwart. Het centrale element van het minimalistische ontwerp is de centraal gevormde "G", die onmiskenbaar is in het bovenaanzicht. De witte LED-strip die in de voorkant van de imperiaal is geïntegreerd, is een moderne interpretatie van het zoeklicht dat onmisbaar is voor veeleisende offroad-avonturen - en onderstreept zo de ernst van de Concept EQG op dit gebied: niet ondanks, maar juist vanwege zijn volledig elektrische aandrijving. Een andere LED-strip in rode afwerking vormt de achterkant van de imperiaal.

"We zijn trots op de meer dan 400.000 'G's die we tot nu toe hebben geproduceerd", benadrukt dr. Emmerich Schiller, Algemeen Directeur van Mercedes-Benz G GmbH en hoofd van de productafdeling terreinwagens bij Mercedes-Benz AG. "In zijn meer dan 40-jarige modelgeschiedenis heeft de G-Klasse altijd gebruik gemaakt van de meest moderne en geschikte aandrijftechnologie van die tijd - van de voorkamer diesel met normale aanzuiging uit de begindagen tot de AMG 4,0-liter V8 in het huidige topmodel, de G 63. Tegen de achtergrond van onze 'Electric only'-strategie is de elektrificatie van deze offroad-legende gewoon de logische volgende stap - en een absoluut fascinerend project. Ons icoon is en blijft 'sterker dan de tijd' in alle opzichten."

Een compromisloze offroader – juist door de elektrische aandrijving

De Concept EQG is duidelijk een 'G', niet alleen qua design, maar ook vanwege zijn innerlijke waarden, waardoor hij een compromisloze offroader is. De carrosserie is ook nu gebaseerd op het robuuste ladderframe. Het chassisontwerp blijft extreem offroad-compatibel, zoals typisch voor de G-Klasse: met onafhankelijke wielophanging op de vooras en een starre as achter, nieuw ontwikkeld voor de integratie van de elektrische aandrijving. Met vier elektromotoren, individueel regelbaar en dicht bij de wielen, biedt het voertuig unieke rijeigenschappen, zowel op de weg als off-road. Zoals bij elke echte 4x4 kan de offroad-reductie van de Concept EQG worden geactiveerd via een schakelbare versnellingsbak met 2 versnellingen om vol vertrouwen te voldoen aan de hoge "G"-specifieke offroad-eisen.

Op deze manier uitgerust, zal de volledig elektrisch aangedreven versie van de G-Klasse natuurlijk de legendarische testbaan op de 1445 meter hoge Schöckl-berg in Graz aan het einde van zijn ontwikkeling tot een seriemodel gaan trotseren. De 5,6 kilometer lange route, die is bezaaid met hellingen tot 60 graden, wordt in de internationale offroad-scene altijd beschouwd als een van 's werelds grootste uitdagingen voor mens en technologie. Na deze met succes te hebben veroverd, zal ook de elektrische "G" het gevierde "Schöckl-bewezen" kwaliteitscertificaat ontvangen dat verplicht is voor de 463-serie. En net als zijn conventioneel aangedreven broers, zal hij ook schitteren met een klimvermogen tot 100 procent op geschikte grond.

De ontwerpvoordelen van de elektrische aandrijving spelen ook een rol, waardoor hij bij uitstek geschikt is voor offroad-voertuigen en ambitieuze offroad-activiteiten. De in het ladderframe geïntegreerde accu's zorgen voor een laag zwaartepunt. Omdat de elektromotoren praktisch bij de eerste omwenteling hun maximale koppel leveren, beschikt een volledig elektrisch terreinvoertuig zoals de Concept EQG en het latere productiemodel over een enorme trekkracht en bestuurbaarheid – wat ook een voordeel blijkt te zijn op steile hellingen en diepe terrein.