De EQE heeft een sportief design met alle typische elementen van Mercedes-EQ, een one bow-lijnenspel en een cab-forward vormgeving. De sensuele helderheid komt tot uiting in royaal gemodelleerde oppervlakken, gereduceerde naden en naadloze overgangen (Seamless Design). De overhangen en de voorkant zijn kort gehouden, de achterkant vormt het dynamische accent met een scherpe spoilerrand. De ver naar buiten geplaatste wielen in de maten 19 tot 21 inch geven de EQE, samen met de uitgesproken gespierde schouderpartij, een atletisch karakter.

Veel ruimte voor passagiers

De EQE is compacter dan de EQS en heeft een wielbasis die met 3.120 millimeter 90 millimeter korter is. Qua afmetingen is hij vergelijkbaar met de CLS. Net als de CLS heeft dit model geen grote achterklep, maar een vaste achterruit en een kofferdeksel. De binnenafmetingen overtreffen zelfs duidelijk die van de huidige E-Klasse (BR 213), bijvoorbeeld wat betreft de schouderruimte aan de voorzijde (plus 27 mm) of qua binnenlengte (plus 80 mm). De zitpositie is hoger/souvereiner (plus 65 mm). De bagageruimte heeft een inhoud van 430 liter. Het interieurdesign en de uitrusting zijn duidelijk gebaseerd op de EQS. Zo zijn het MBUX Hyperscreen, de automatische comfortportieren (voor) en de achterasbesturing als meeruitvoering verkrijgbaar. Op het gebied van geluids- en trillingscomfort (NVH) behoort de EQE tot de beste in zijn klasse.

Actieradius tot 660 kilometer

De accu heeft een bruikbare energie-inhoud van ongeveer 90 kWh, en de actieradius van maximaal 660 km1 volgens WLTP is absoluut geschikt voor lange ritten. Het modellengamma zal bij de marktintroductie twee varianten omvatten: de EQE 350 (stroomverbruik volgens de WLTP-norm: 19,3-15,7 kWh/100 km; CO2-emissie: 0 g/km)1 met 215 kW en een tweede uitvoering. Andere versies volgen in een later stadium.



Altijd up to date

Net als de EQS biedt de EQE de mogelijkheid om op veel gebieden volledig nieuwe voertuigfuncties te activeren via over-the-air updates (OTA). Het aanbod bij de start: de extra klankbelevenis ‚Roaring Pulse’, twee speciale rijprogramma’s voor jonge bestuurders en servicepersoneel, kleine spelletjes, de highlight-modus evenals DIGITAL LIGHT met projectiefunctie en DIGITAL LIGHT individualisatie. In de Highlight Mode presenteert de auto zichzelf en de highlights van de uitrusting, geactiveerd door de spraakassistent ‚Hey Mercedes’. DIGITAL LIGHT individualisatie omvat de ‘Digital Rain’ lichtanimatie en andere coming home-/leaving-animaties zoals ‘Brand World’. Zo kan, na aankoop, de oorspronkelijke uitrusting van de EQE worden aangepast aan persoonlijke wensen.

Navigatie met Electric Intelligence

De navigatie met Electric Intelligence plant de snelste en meest comfortabele route, inclusief laadpauzes, op basis van tal van factoren en reageert dynamisch op bijvoorbeeld files of een verandering in rijstijl. Zo wordt in het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem gevisualiseerd of de beschikbare accucapaciteit voldoende is om zonder laden terug te keren naar het vertrekpunt. Handmatig toegevoegde laadstations langs de route krijgen voorrang bij de routeberekening. Voorgestelde laadstations kunnen worden uitgesloten. De geraamde laadkosten worden automatisch per laadstop berekend.

Zuivere lucht in het interieur

Met ENERGIZING AIR CONTROL Plus pakt Mercedes-Benz de luchtkwaliteit in de EQE op een holistische manier aan. Het systeem is gebaseerd op de pijlers filtratie, sensortechnologie, displayconcept en klimaatregeling. Het HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) filtert op zeer hoog filtratieniveau fijnstof, minuscule deeltjes, pollen en andere stoffen uit de binnenkomende buitenlucht. De actieve koolstofcoating vangt zwaveldioxide, stikstofoxiden en geuren in het passagierscompartiment op. Het interieurluchtfilter van deze optionele uitrusting heeft in 2021 de certificering ‘OFI CERT’ ZG 250-1 van het Oostenrijkse onderzoeks- en testinstituut (OFI) op het gebied van virussen en bacteriën ontvangen. Dankzij de stand-klimaatregeling wordt de binnenlucht gezuiverd nog voor het instappen. Als de kwaliteit van de buitenlucht laag is, kan het systeem ook adviseren de zijruiten of het dak te sluiten en automatisch over te schakelen op de recirculatiestand.

Groene stroom standaard bij Mercedes me Charge

Mercedes-Benz garandeert door middel van hoogwaardige certificaten van oorsprong dat elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen aan het net wordt toegevoerd voor laadvolumes die via Mercedes me Charge worden afgenomen. Met Mercedes me Charge kunnen klanten laden bij meer dan 530.000 openbare laadpunten wereldwijd, waarvan meer dan 200.000 in Europa. Met de nieuwe Plug & Charge-functie van Mercedes me Charge kan de EQE nog comfortabeler worden opgeladen aan Plug & Charge-compatibele openbare laadpunten: als de laadkabel is aangesloten, begint het laden automatisch. Verdere authenticatie door de klant is niet nodig.



MBUX Hyperscreen tegen meerprijs

Het absolute hoogtepunt van het interieur is het MBUX Hyperscreen (meeruitvoering). Deze grote, gebogen displayunit strekt zich bijna van A-stijl tot A-stijl uit. Drie displays zitten onder een afdekglas en lopen visueel in elkaar over. Het 12,3 inch OLED-display voor de voorpassagier geeft deze een eigen display en bedieningsgedeelte. In Europa kan de voorpassagier tijdens het rijden ook dynamische content bekijken. Mercedes-EQ vertrouwt op een intelligente, op camera’s gebaseerde blokkeringslogica: als de camera detecteert dat de bestuurder naar het passagiersdisplay kijkt, wordt dit automatisch gedimd voor bepaalde inhoud.

MBUX behoudt zijn voorsprong

MBUX past zich, met zijn adaptieve software, aan de gebruiker aan en biedt gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de Zero-Layer worden de belangrijkste toepassingen situatie-afhankelijk en contextueel op het hoogste niveau in het gezichtsveld aangeboden.

Emotioneel displayconcept

De EQE volgt de EQS visueel en wat de weergave betreft. Het overheersende blauwe kleurenschema met een oranje accent is onmiddellijk herkenbaar als de ‘elektrische wereld’. De Dezent-Modus zorgt voor een emotionele ervaring. De maximaal drie displayoppervlakken veranderen in combinatie met de ambianceverlichting in een gemeenschappelijke kleurenwereld. Bovendien wordt de inhoud in deze modus verkleind.

Rijassistentiesystemen ondersteunen in vele rijsituaties

De nieuwste generatie rijassistentiesystemen omvat tal van functies om de bestuurder te ondersteunen. Nieuw is bijvoorbeeld de extra microslaapwaarschuwing van ATTENTION ASSIST (in combinatie met MBUX Hyperscreen). Het analyseert de oogbewegingen van de bestuurder door middel van een camera in het bestuurdersdisplay. Het assistentiedisplay in het bestuurdersdisplay toont de werking van de rijassistentiesystemen in een begrijpelijke displayvullende weergave.