De tweezits supersportwagen brengt 's werelds meest moderne en meest efficiënte hybride aandrijftechnologie uit de Formule 1 voor het eerst van het circuit naar de weg. De performance-hybrid produceert een totaal vermogen van 782 kW (1.063 pk) dat wordt geleverd door één verbrandingsmotor en vier elektromotoren, en heeft een topsnelheid van 352 km/h. De ontwikkeling van deze zeer complexe aandrijflijn vond plaats in nauwe samenwerking met de Formule 1-experts van Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth. De Mercedes-AMG ONE zal voor het eerst officieel in actie te zien zijn in het Verenigd Koninkrijk, tijdens het Festival of Speed op Goodwood (23 tot 26 juni 2022).

De unieke hypercar maakt niet alleen indruk met zijn E PERFORMANCE Formule 1 hybride aandrijflijn, maar ook met andere autosporttechnologie. Dit varieert van de carbon monocoque en de carbon carrosserie tot de dragende motor/transmissie-eenheid, de actieve aerodynamica en de pushrod ophanging. Met zijn complexe techniek biedt de tweezits Mercedes-AMG ONE in sommige gevallen zelfs meer dan een Formule 1-racewagen. Hij beschikt over de volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met hybride aangedreven achteras en elektrisch aangedreven vooras met torque vectoring. Hij kan ook volledig elektrisch rijden.

“Met de Mercedes-AMG ONE hebben we de grenzen ruimschoots verlegd. De immense technische uitdagingen om een moderne Formule 1-aandrijflijn geschikt te maken voor weggebruik hebben ons tot het uiterste gedreven. Gedurende de ontwikkelingsperiode hebben velen wellicht gedacht dat het project onmogelijk te realiseren was. Toch hebben de teams in Affalterbach en het Verenigd Koninkrijk nooit opgegeven en geloofden ze in zichzelf. Ik heb het grootste respect voor alle betrokkenen en ben trots op deze teamprestatie. Zo’n hypercar mogelijk maken is absoluut een unieke prestatie. Dat geldt voor ons als Mercedes-AMG niet alleen vanuit technisch oogpunt, maar ook wat betreft de nauwe uitwisseling met onze trouwe klanten. Samen met ons hebben zij in de loop van de ontwikkeling ups, maar ook downs doorgemaakt. Zij waren vanaf het begin een integraal onderdeel van Project One en kunnen zich nu verheugen op de zeer exclusieve en unieke Mercedes-AMG ONE, die nu ook de volgende horde heeft kunnen nemen en alle ECE-certificeringstests heeft doorstaan”, aldus Philipp Schiemer, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

“De performance van de Mercedes-AMG ONE is uiteindelijk slechts een deel van het potentieel van de technologie in dit voertuig. Afgezien van een Formule 1-aandrijflijn die 1.063 pk genereert uit een relatief kleine, zeer efficiënte verbrandingsmotor in combinatie met vier elektromotoren, was vooral de uitlaatgasnabehandeling een ongekende uitdaging. De teams van Mercedes-AMG en Mercedes-AMG High Performance Powertrains hebben hier echt geweldig werk geleverd. Dit project was tegelijkertijd een vloek en een zegen. Maar we hebben het met obstakels bezaaide pad bewandeld, en als technicus laat je je natuurlijk meeslepen door alle details. Van de gebruikte materialen en de uitzonderlijke onderstelcomponenten tot de aerodynamische verfijningen – wat betreft complexiteit is de Mercedes-AMG ONE moeilijk te verslaan. In een Formule 1-bolide zorgt een team van engineers met laptops ervoor dat de aandrijflijn start. Bij onze hypercar volstaat een druk op de knop. Dit illustreert ook de immense softwarekennis die in dit voertuig is toegepast”, aldus Jochen Hermann, technisch directeur van Mercedes-AMG GmbH.



Uitzonderlijke E PERFORMANCE hybride aandrijflijn met 1,6 liter V6-motor en vier elektromotoren

De E PERFORMANCE hybride aandrijflijn van de Mercedes-AMG ONE komt rechtstreeks uit de Formule 1 en is in nauwe samenwerking met de experts van Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth gerealiseerd. De aandrijfljin bestaat uit een sterk geïntegreerde en intelligent gekoppelde eenheid van een hybride verbrandingsmotor met turbocompressor en in totaal vier elektromotoren. Eén daarvan is geïntegreerd in de turbocompressor, een andere is rechtstreeks op de verbrandingsmotor gemonteerd met een verbinding naar het carter en de twee resterende motoren drijven de voorwielen aan.

De 1,6 liter hybride V6-benzinemotor met elektrisch ondersteunde, enkelvoudige turbo-oplading komt qua techniek overeen met de huidige Formule 1- motor. De vier bovenliggende nokkenassen worden aangedreven door rechte tandwielen. Om hoge motortoerentallen te bereiken zijn de mechanische klepveren vervangen door pneumatische klepveren. De motor, die in het midden, voor de achteras is gemonteerd, haalt toerentallen tot 11.000 t/min. Voor een langere levensduur, en het feit dat hij moet kunnen worden getankt met commerciële super plus-benzine, blijft hij echter bewust onder de toerentalgrens van de F1.



De hoogtoerige krachtbron wordt geboost door een hightech turbo. De uitlaatgasturbine en de compressorturbine zijn op enige afstand van elkaar geplaatst en verbonden door een as. Dit maakt een lagere inbouwpositie van de turbo mogelijk. Op de as bevindt zich een circa 90 kW sterke elektromotor. Deze wordt elektronisch geregeld en drijft de as van de turbo rechtstreeks aan, waardoor het compressorwiel tot 100.000 t/min versnelt voordat de uitlaatgasstroom het overneemt. De Formule 1-aanduiding voor deze eenheid is MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

Razendsnelle respons, sneller dan een atmosferische V8-motor

Het grote voordeel: de respons verbetert aanzienlijk, onmiddellijk vanaf stationair toerental (wanneer de uitlaatgasstroom nog zwak is) en over het hele toerentalbereik. De 1,6 liter V6-motor reageert nog spontaner op commando’s van het gaspedaal, terwijl de algehele rijervaring zeer dynamisch is. Bovendien maakt de elektrificatie van de uitlaatgasturbo een hoger koppel bij lage toerentallen mogelijk. Ook dat verbetert de souplesse en optimaliseert de acceleratie. Zelfs wanneer de bestuurder de voet van het gaspedaal of rempedaal haalt, is de technologie in staat om de boostdruk te allen tijde te handhaven. Dit zorgt voor een continue directe respons.

De elektrische uitlaatgasturbo in de Mercedes-AMG ONE heeft nog een ander voordeel: hij gebruikt een deel van de overtollige energie uit de uitlaatgasstroom om elektrische energie op te wekken. Deze wordt ofwel opgeslagen in de HV-lithium-ion-accu of naar de elektrische vooras of de elektromotor (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) op de verbrandingsmotor gevoerd. De MGU-K heeft een vermogen van 120 kW, is direct op de verbrandingsmotor geplaatst en is via een tandwielsysteem met de krukas verbonden – nog een technologie die in de Formule 1 voor maximale efficiëntie en performance zorgt.

Compleet nieuwe, geautomatiseerde en handgeschakelde zevenversnellingsbak

Het vermogen wordt naar de achterwielen overgebracht via een volledig nieuw voor de Mercedes-AMG ONE ontwikkelde handgeschakelde zevenversnellingsbak. Het lichtgewicht transmissieontwerp bespaart gewicht, terwijl de integratie in de carrosserie (body-in-white) de stijfheid verhoogt en ervoor zorgt dat het systeem weinig ruimte inneemt. De transmissie is speciaal ontworpen voor het hoge koppel en het hoge prestatieniveau van de krachtige hybride Formule 1-aandrijflijn. De schakelstangen en de koppeling met vier carbon schijven worden hydraulisch bediend. De overbrengingsverhoudingen zijn zo ontworpen dat het vermogensverschil na het opschakelen zo klein mogelijk is en de verbrandingsmotor op hoge toeren blijft draaien. Het sperdifferentieel is in de transmissie geïntegreerd.

Exclusief gesmede velg met gedeeltelijke carbon afdekking

Geheel nieuw is de tienspaaks velg van gesmeed aluminium met centrale wielmoer, die exclusief is ontwikkeld voor de Mercedes-AMG ONE. De velg heeft een gedeeltelijke afdekking van carbon met een aerodynamisch verfijnde vorm: het verbetert de aerodynamische efficiëntie van het voertuig door de stroming rond het wiel te verbeteren. Dit is opnieuw een voorbeeld van hoe het ontwikkelingsteam van AMG zelfs aan de kleinste aspecten de grootst mogelijke aandacht heeft besteed om zo de efficiëntie van de hypercar te verbeteren.



De Mercedes-AMG ONE is optioneel leverbaar met negenspaaks magnesium gesmede wielen die ook exclusief voor dit model zijn ontworpen. Naast de centrale wielmoer-technologie hebben ze een gepatenteerd bionisch design om de lichtgewicht constructie en stijfheid te maximaliseren. De aerodynamisch vormgegeven, gedeeltelijke afdekking van carbon is een goed voorbeeld van de combinatie van een laag gewicht, geoptimaliseerde remkoeling en aerodynamische efficiëntie. Tegelijkertijd zorgen negen luchtschoepen per wiel voor actieve ventilatie van de wielkasten en dus voor een betere warmteafvoer van de remmen.

Exterieurdesign: fascinatie en functie

Het design van de carbon carrosserie is geïnspireerd op de topklasse van de autosport en belichaamt bovenal het Mercedes-AMG principe dat fascinatie altijd gekoppeld is aan functie. Elk onderdeel heeft een functie. Het middenmotorconcept op basis van een carbon monocoque plus een dragende motor/transmissie-eenheid zorgt voor extreem gespierde proporties: de cockpit is ver naar voren geplaatst, zoals kenmerkend is voor racewagens, in combinatie met volumineuze wielkasten, een ‘wespentaille’ en een brede achterzijde.



De designers en aerodynamica-experts hebben nauw samengewerkt bij het vormgeven van dit voertuig. Zelfs de basiscarrosserie is aerodynamisch van vorm voor een maximale downforce en balans. De Mercedes-AMG ONE genereert al downforce vanaf 50 km/h, die steeds sterker wordt naarmate de snelheid toeneemt.

Interieur: Formule 1 voor twee

Het interieurdesignconcept is bij racewagens gericht op pure functionaliteit en dat komt tot uiting in de radicale designtaal. Op deze manier kan de Formule 1-technologie zowel op het circuit als op de weg op authentieke wijze worden ervaren. Ook hier heeft elk detail een functie. ‘No styling’ is de consequentie van het design dat voortvloeit uit de eisen die aan deze rijmachine worden gesteld. Het design is een synthese van een sculpturale vormentaal en compromisloos racedesign. In het gedurfde minimalisme van het monocoque-interieur worden de gereduceerde componenten qua design en functie benadrukt en geëtaleerd.



Het ergonomisch gevormde interieur biedt plaats aan twee inzittenden. De stevig gefixeerde racekuipstoelen vormen samen met de beenruimtes een esthetisch geheel. Ze lopen vloeiend over in de dorpels en vormen zo een integraal onderdeel van het uiterst sculpturale monocoque-landschap. De rugleuningen van de AMG Motorsport-kuipstoelen kunnen in twee standen worden versteld: 25o en 30o. Het stuurwiel is elektrisch verstelbaar en de pedalenkast mechanisch (in elf stappen), zodat de bestuurder een optimale rijpositie kan innemen. Ook de voetsteun van de passagier is individueel verstelbaar.