De elektrische wagen is zijn kinderschoenen al lang ontgroeid.

Elektrische wagens komen de laatste jaren erg op. Het is echter al een oude aandrijvingstechniek. Zo bouwde Thomas Davenport al in 1834 een elektrisch schaalmodel van een trein. Bij Mercedes keren we terug naar de Mercedes 190 die in de vroege jaren 1980 een elektrisch prototype had dat zorgde voor een revolutie in elektrisch rijden door zijn prestaties: de 190e Elektro.
De 190e Elektro mag worden beschouwd als de voorouder van de Mercedes-EQ-modellen. Deze wagen had een natrium- en nikkelchloridebatterij en werd aangedreven door twee elektromotoren, één aan elk achterwiel, goed voor 44 pk samen.

Hoewel dit model een prototype is gebleven, was hij wel klaar voor de wereld. De actieradius bedroeg 250 km met een maximumsnelheid van 130 km/u én de wagen had zelfs een energierecuperatiesysteem tijdens het vertragen of remmen.

De wereld was echter nog niet klaar voor elektrisch rijden. Dat is nu net zo. Bovendien zijn de Mercedes-EQ-modellen er alleen maar beter op geworden! De elektrische wagen heeft al een hele weg afgelegd en is zijn kinderschoenen dus al lang ontgroeid.

1 publieke laadpaal per 3 elektrische wagens.

De publieke laadinfrastructuur moet altijd samen bekeken worden met het aantal elektrische wagens. Momenteel telt ons land meer dan 24.000 publieke laadpalen. Dat is 1 laadpaal per drie elektrische auto’s. In combinatie met de ruime elektrische actieradius van de Mercedes-EQ-modellen en Mercedes-Benz Plug-In Hybrids geraakt u makkelijk op uw bestemming, mét een volle batterij!
De batterij opladen duurt uiteraard wat langer dan de brandstoftank vullen, maar wanneer u een snellaadpunt opzoekt, bent u na maximaal 30 minuten weer onderweg. Dat half uurtje laden is geen verloren tijd: u heeft 30 minuten om uw achterstallige e-mails te lezen, om te ontspannen na een lange werkdag of een telefonische vergadering te doen. Zo verliest u geen tijd, maar plant u die juist nuttig in.

Wist u dat u met Mercedes me Charge heel eenvoudig kan laden aan een voordelig tarief? Met de Mercedes me Charge-kaart of met Plug & Charge bent u in no time aan het laden.

Breng alle kosten in rekening.

Dat een elektrische wagen duurder is in aankoop, kunnen we niet ontkennen. Het is echter bij de aankoop van een auto belangrijk om alle kosten in rekening te brengen om zo het volledige kostenplaatje gedurende de levensloop van de wagen te kunnen zien. Dan blijkt namelijk vaak dat een elektrische wagen niet duurder is.
Enkele factoren om rekening mee te houden bij de aankoop van een auto zijn de aanschafprijs, de brandstof- of elektriciteitskosten, de onderhoudskosten en de belastingvoordelen en subsidies. Wat de brandstof- en elektriciteitskosten betreft, is elektriciteit meestal goedkoper dan brandstof. Zeker als u thuis of op het werk toegang heeft tot goedkope laadpunten is het opladen van een elektrisch voertuig vaak aanzienlijk goedkoper dan tanken met benzine of diesel. Elektrische voertuigen hebben ook minder onderhoud nodig omdat ze minder bewegende delen hebben dan een verbrandingsmotor. Elektrische voertuigen hebben bijvoorbeeld geen olieverversingen, uitlaatsysteem of koppeling die moet worden onderhouden. Verder bieden België en Vlaanderen heel wat voordelen en premies voor wie een elektrische wagen aankoopt. Informeer daarvoor bij de juiste overheidsdiensten.

Range anxiety

Als laatste hoort u vaak zeggen: ‘Met 400 kilometer rijbereik kom ik niet toe’. De gemiddelde Belg legt echter maar 50 tot 70 kilometer per dag af met de auto. Dat is een pak minder dan we zelf vaak denken. Het elektrisch rijbereik van de Mercedes-EQ-modellen is dus ruim toereikend voor de dagelijkse kilometers.
Daarnaast is het belangrijk dat u op een andere manier omgaat met het laden. Bij verbrandingsmotoren tankt u wanneer het moet, bij elektrische wagens is het belangrijk dat u laadt wanneer het kan. Wanneer u bijvoorbeeld op uw werk arriveert met 70% batterijcapaciteit, lijkt het niet nodig om te laden. U heeft op uw werk waarschijnlijk wel de mogelijk om tegen gunstig tarief op te laden. Daarom is het nuttig om toch al op te laden zodat u weer met een volle batterij verder kan. Wanneer u overal waar het kan laadt, komt u nooit met een lege batterij te staan. Én hoeft u overigens niet speciaal een laadpaal op te zoeken omdat u al hebt geladen op de plaatsen waar het makkelijk kon!

Zo ziet u maar dat elektrisch rijden niet zo futuristisch is als het misschien lijkt. Het is echter wel de toekomst. Heeft u nog andere vragen over elektrisch rijden of laden? Laat het ons weten!