De VISION EQXX tilt de efficiency van elektrische auto’s naar een geheel nieuw niveau – in reële omstandigheden en met onafhankelijk bewijs. De langeafstandsrit werd afgelegd met een verzegelde laadaansluiting en het team werd begeleid door een onafhankelijke deskundige van de certificatie-instelling TÜV Süd. De behaalde resultaten bevestigen officieel de effectiviteit van de nieuwe ontwikkelingsaanpak van Mercedes-Benz – waarbij holistisch wordt gekeken naar de efficiency van de aandrijflijn, aerodynamica en verder, tot in het kleinste detail. Een ander, zeer belangrijk onderdeel van de strategie is een nog intensievere samenwerking tussen de verschillende afdelingen en met externe partners. Deze nieuwe blauwdruk voor de ontwikkeling van autotechnologie leidt tot een nieuwe maatstaf voor de efficiency en het bereik van elektrische auto’s. De baanbrekende technologie van de VISION EQXX zal worden ingezet in toekomstige productiemodellen van Mercedes-Benz.

"Het is ons gelukt! Met gemak legden we meer dan 1.000 kilometer af op één acculading en realiseerden we een verbruik van slechts 8,7 kWh/100 km in dagelijkse verkeersomstandigheden. De VISION EQXX is de meest efficiënte Mercedes ooit gebouwd. Het technologieprogramma erachter markeert een mijlpaal in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Het ondersteunt ons strategische doel om ‘Lead in Electric’ te worden”, zegt Ola Källenius, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes-Benz Group AG.

Klaar voor de langste roadtrip sinds de uitvinding van elektrische mobiliteit

Er is een reden waarom roadtrips al tientallen jaren behoren tot ons culturele erfgoed en veelvuldig worden beschreven in boeken en films. Roadtrips staan voor vrijheid, individualiteit, de geest van de auto en de voorbijgaande wereld.

De reis naar een elektrische toekomst is ook een roadtrip; even opwindend als uitdagend. Voor Mercedes-Benz is het een reis met een duidelijk doel: maximale efficiency door innovatie. De VISION EQXX is het product van een holistische benadering met innovaties op alle technische gebieden die impact hebben op energieverbruik. “Met onze succesvolle roadtrip naar Zuid-Frankrijk hebben we laten zien dat alles draait om efficiency. En dit succes spreekt ook duidelijk voor ons nieuwe gezamenlijke ontwikkelingsproces, waarin veel geleerd is van het Mercedes-AMG F1-team en de expertise op het gebied van elektrische aandrijflijnen. De VISION EQXX is het resultaat van een uitgebreid programma dat een blauwdruk biedt voor de toekomst van de autotechnologie. Veel van de innovatieve ontwikkelingen worden al geïntegreerd in productiemodellen, waarvan sommige in de volgende generatie elektrische auto’s die worden gebaseerd op de modulaire, compacte en middelgrote platforms van Mercedes-Benz. En de reis gaat verder. Met de VISION EQXX blijven we de grenzen opzoeken van wat technisch mogelijk is”, zegt Markus Schäfer, Lid van de Raad van Bestuur van Mercedes-Benz Group AG, Chief Technology Officer verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop.

Uitdagend routeprofiel en wisselende weersomstandigheden

De VISION EQXX zit boordevol innovaties. Dit onderzoeksprototype maakt deel uit van een verreikend technologieprogramma dat de nieuwste digitale technologie combineert met de pioniersgeest van Mercedes, de wendbaarheid van een start-up en de snelheid van de Formule 1. De missie bij de ontwikkeling van de VISION EQXX was om technologische barrières te doorbreken over de hele linie. Om te laten zien wat elektrisch "haalbaar" is, heeft het onderzoeksvoertuig een eendaagse roadtrip gemaakt: van Duitsland naar Zwitserland, door Italië, en via Milaan naar de eindbestemming, de havenstad Cassis bij Marseille in Zuid-Frankrijk.

Het routeprofiel – van snelweg tot bergpassen, inclusief wegwerkzaamheden – en de weersomstandigheden vormden samen een breed scala aan uitdagingen voor de VISION EQXX. De temperatuur varieerde tijdens de route, die begon bij het R&D-centrum van Sindelfingen in de buurt van Stuttgart onder koude omstandigheden, van 3 tot 18 graden Celsius. Ten noorden van de Alpen viel er lichte regen en verder naar het zuiden ondervond de auto een zachte tegenwind. Tijdens de roadtrip kon het effect van de vele verschillende efficiencymaatregelen van het studiemodel goed worden vastgelegd.

De VISION EQXX heeft ondubbelzinnig het reële potentieel van elektrische auto’s met een extra hoge efficiency bewezen. Deze eerste roadtrip naar Cassis is een mijlpaal tijdens een veel grotere reis die nog lang niet voorbij is. Er komen nog veel meer etappes.