De nieuwe EQS SUV deelt zijn lange wielbasis (3.210 mm) met de EQS Limousine, maar is ruim 20 cm hoger. De royale SUV-afmetingen en de voordelen van het purpose-design dat is afgestemd op het elektroplatform, resulteren in een zeer ruim interieur. De tweede zitrij is standaard elektrisch verstelbaar. In de bagageruimte passen maximaal vier golftassen. Optioneel zijn een derde zitrij met twee extra afzonderlijke stoelen en veel comfortuitrustingen voor alle passagiers leverbaar.

De EQS Limousine is de huidige aerodynamica-wereldkampioen voor productievoertuigen4. Het purpose-design met gladde voertuigbodem en grotendeels gesloten grille was een perfecte basis voor de aerodynamische maatregelen van de EQS SUV. De optimalisering van SUV-typische stromingsdetails heeft geresulteerd in een tot nu toe unieke combinatie van ruimte en aerodynamische efficiëntie.

De EQS SUV is standaard voorzien van een elektrische aandrijfeenheid (eATS) op de achteras, en de varianten met 4MATIC hebben ook een eATS op de vooras. Bij de 4MATIC-modellen zorgt de Torque Shift-functie voor een intelligente, traploze verdeling van het aandrijfkoppel tussen de achterste en voorste elektromotor, om zo de hoogste efficiëntie te bereiken. De elektromotoren op de voor- en achteras zijn permanent synchroonmotoren (PSM). De voordelen van dit ontwerp zijn onder meer een hoge vermogensdichtheid, een hoog rendement en een hoge vermogensbestendigheid.

De EQS Limousine was het eerste model van Mercedes-Benz waarbij via over-the-air updates (OTA) volledig nieuwe functies kunnen worden geactiveerd. Met de EQS SUV wordt dit aanbod aanzienlijk uitgebreid. Zo kan bijvoorbeeld de aanhangwagenassistent of MBUX (Mercedes-Benz User Experience) augmented reality voor navigatie ook na aanschaf van het voertuig worden geactiveerd.

Met de EQS SUV zet Mercedes-Benz een grote stap richting emissievrije mobiliteit, op weg naar het realiseren van Ambition 2039. Het model wordt volledig CO2-neutraal geproduceerd. De EQS SUV maakt een echte oplossing voor emissievrije mobiliteit mogelijk met intelligent behoud van hulpbronnen en verantwoorde circulaire economie.



Het onderstel van de nieuwe EQS SUV heeft een vooras met vier draagarmen en een onafhankelijke multilink achteras. De luchtvering AIRMATIC met verstelbare demping (ADS+) behoort eveneens tot de standaarduitrusting.

Het voertuigniveau kan hiermee enkele centimeters worden verhoogd. Naast de DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘ECO’, ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Individual’ beschikken de 4MATIC-modellen ook over ‘Offroad’, een speciaal rijprogramma voor offroad rijden. Een achterasbesturing met een stuurhoek tot 4,5° is eveneens standaard. Het systeem biedt veel wendbaarheid in de stad en dynamiek buiten de stad. Via een OTA-update is optioneel een variant met een stuurhoek tot 10° leverbaar.

Kwalitatief entertainment

MBUX past zich met intelligente software volledig aan zijn gebruikers aan en geeft hen gepersonaliseerde suggesties voor tal van infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Met de zogeheten zero layer worden de belangrijkste toepassingen altijd op het hoogste niveau binnen het gezichtsveld aangeboden, afhankelijk van de situatie en context.

Dé highlight van het interieur is het MBUX Hyperscreen (optie). Dit zeer grote, gebogen scherm loopt bijna van A-stijl tot A-stijl en bevat drie individuele schermen die onder één glazen afdekking visueel in elkaar overvloeien. Het 12,3 inch oled- voorpassagiersdisplay heeft een eigen weergave en bediening. In Europa en in een groeiend aantal landen kan de voorpassagier ook dynamische content bekijken tijdens het rijden. Dit dankzij de intelligente technologie die, als een camera detecteert dat de bestuurder naar het voorpassagiersdisplay kijkt, automatisch de dynamische content dimt.

Het Dolby Atmos sound system® tilt de audio-ervaring in de EQS SUV naar een nieuw niveau. Individuele instrumenten of stemmen in de studiomix kunnen rondom het luistergebied worden geplaatst. Hierdoor wordt een nieuw soort geluidsanimatie mogelijk, want terwijl conventionele stereosystemen meestal een links-rechts dynamiek hebben, kan Dolby Atmos® het hele gebied gebruiken en een 360°-ervaring creëren.

1 Gegevens over het stroomverbruik en de actieradius zijn voorlopig en zijn vrijwillig intern vastgesteld volgens de certificeringsmethode ‘WLTP-testprocedure’. Er zijn tot op heden geen bevestigde cijfers van een officieel erkende testorganisatie. Afwijkingen van de definitieve gegevens zijn mogelijk.
2 Zonder buitenspiegels.
3 Gegevens voor de vijfzits-variant.
4 De EQS 450+ (WLTP: stroomverbruik gecombineerd: 19,8-15,7 kWh/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 0 g/km) behaalt de beste Cw-waarde ooit van 0,20, met de 19″ AMG-velg/bandcombinatie en AMG Line exterieur in het rijprogramma ‘Sport’. Het WLTP-stroomverbruik is bepaald op basis van Verordening (EU) nr. 2017/1151.