Met een officieel gemeten en notarieel vastgelegde rondetijd van 6:29,090 minuten over het 20,832 km lange circuit heeft de hypercar met F1-technologie zijn eigen record voor productieauto’s met meer dan 5 seconden verbeterd. Dit maakt de Mercedes AMG ONE de eerste straat auto die de magische grens van 6:30 minuten heeft weten te verbreken. Het is ook de enige seriële hybride hypercar tot nu toe die de meest veeleisende racebaan ter wereld heeft bedwongen en is de onbetwiste leider in de super-sportwagenklasseDaarmee is de Mercedes-AMG ONE de eerste straatauto die de magische grens van 6:30 minuten heeft weten te verbreken. Het is ook de enige hypercar tot nu toe die de strijd is aangegaan op het meest veeleisende circuit ter wereld en het is de onbetwiste leider in de supersportwagenklasse.

“We hebben het record voor straatauto’s nu al bijna twee jaar in handen. Maar bij AMG willen we altijd de grenzen van het mogelijke maximaal verleggen of zelfs nog een beetje verder gaan. Daarom hebben we met de unieke AMG ONE opnieuw laten zien wat er allemaal mogelijk is. Het gehele team is beloond voor zijn inspanningen en inzet. Ik ben trots op deze teamprestatie die zich kenmerkt door vastberadenheid en tevens op deze fantastische recordtijd. We hebben opnieuw op indrukwekkende wijze laten zien wat we bij AMG in huis hebben.”
Michael Schiebe, voorzitter van de raad van bestuur Mercedes-AMG GmbH, Hoofd divisies Mercedes-Benz G-Klasse & Mercedes Maybach

“Twee jaar geleden waren de omstandigheden niet ideaal en sommige delen van het circuit waren nog wat vochtig. We wisten dat er meer in zat en dat wilden we laten zien. Vandaag konden we het maximale potentieel van de AMG ONE demonstreren. Ik wil het gehele team uit Affalterbach hartelijk danken voor het in mij gestelde vertrouwen. Het was een groot genoegen en een eer om deze recordronde te mogen rijden met zo’n unieke auto.”
Maro Engel, Mercedes-AMG-merkambassadeur

Om de hoge eigen doelen te bereiken, was een nauwgezette voorbereiding nodig. Bovendien moesten de omstandigheden op het circuit ideaal zijn om 6:30 minuten te halen. Op 23 september 2024 zette Maro Engel tijdens zijn derde getimede ronde om 18.56 uur de beste tijd neer. Met temperaturen van 15 °C (lucht) en 20 °C (asfalt) was de legendarische Nordschleife de hele tijd droog en het asfalt bood een perfecte grip.

Net als Lewis Hamilton en George Russell tijdens hun F1-raceweekends, moest ook Maro Engel optimaal gebruik zien te maken van de elektrische energie van de hybride aandrijving. Dit is met name op een baanlengte van meer dan 20 km een grote uitdaging. Het is immers enorm belangrijk om de juiste delen van het circuit te gebruiken om tijdens het remmen energie te recupereren en zo weer energie op te slaan in de accu’s.

Om dit te doen, maakte Maro Engel gebruik van het viertraps Energy Flow Control (EFC)-systeem van de AMG ONE en haalde hij in sommige gevallen bewust zijn voet iets eerder van het gaspedaal dan hij normaliter zou doen. In vakjargon staat dit bekend als ‘lift and coast’. Voorafgaande tests in de rijsimulator in Affalterbach en op de Nordschleife zelf leverden de nodige inzichten op, die het team en de coureur optimaal konden toepassen voor de recordronde. Conform de specificaties van Nürburgring 1927 GmbH & Co KG werd de auto getest en gedocumenteerd door TÜV Rheinland om er zeker van te zijn dat deze op geen enkele wijze afweek van de standaardspecificaties. Een notaris bevestigde dat de recordrit correct was uitgevoerd.

De snelste straatlegale productieauto
De Mercedes-AMG Hypercar brengt voor het eerst F1-hybride aandrijftechnologie van het circuit naar de openbare weg. Met een verbrandingsmotor en vier elektromotoren levert de E PERFORMANCE Hybrid een vermogen van in totaal 782 kW (1.063 pk) en haalt hij een topsnelheid van 352 km/h. De overige autosporttechnologie varieert van de carbon monocoque en carbon carrosserie alsmede de motor/transmissie-unit als één geheel tot de actieve aerodynamica en het pushrod-onderstel.

Dankzij de state-of-the-art technologie heeft de tweezits Mercedes-AMG ONE in sommige opzichten zelfs meer in huis dan een F!-racewagen. Hij beschikt bijvoorbeeld over de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met hybride aangedreven achteras en elektrisch aangedreven vooras met torque vectoring.

Voor de recordrit werden de maximale camberwaarden binnen de leveringstolerantie geselecteerd. Maro Engel selecteerde het rijprogramma ‘Race Plus’. Dit resulteert in een actieve, maximale aerodynamica, een straffe onderstelafstelling, een verlaging van de auto met 37 mm bij de vooras en 30 mm bij de achteras en natuurlijk het volledige vermogen van alle motoren.

Het Drag Reduction System (DRS) wordt door de bestuurder geactiveerd door op een knop op het stuurwiel te drukken. Hierdoor worden de voorste lamellen op de spatschermen en het bovenste aero-element van de tweetraps achterspoiler ingeschoven. Dit vermindert de luchtweerstand, wat zorgt voor hogere snelheden op de snelle delen van het circuit. In bochtige secties schuiven de aero-elementen razendsnel weer uit, wat voor nog meer downforce zorgt. Maro Engel wist ook nog meer uit het DRS-systeem te halen dan bij zijn eerste recordrit, waarmee hij de mogelijkheden van de AMG Hypercar nog beter kon benutten.

AMG ONE-klanten profiteren van al deze variatiemogelijkheden. Dat geldt ook voor de standaard gemonteerde MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R MO-banden, die speciaal voor de ONE werden ontwikkeld in samenwerking met ontwikkelingspartner Michelin. Het standaard high-performance keramische AMG-composietremsysteem zorgt voor de hoogst mogelijke vertraging en stabiliteit.

het Mercedes-AMG team viert de nieuwe recordtijd

E PERFORMANCE hybride aandrijving uit de Formule 1™
De E PERFORMANCE hybride aandrijflijn van de Mercedes-AMG ONE komt rechtstreeks uit de Formule 1™ en is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de experts van Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth. Het systeem bestaat uit een sterk geïntegreerde en intelligent gekoppelde unit die op zijn beurt weer bestaat uit een hybride verbrandingsmotor met turbo en in totaal vier elektromotoren. Eén daarvan is geïntegreerd in de turbo, een andere is direct op de verbrandingsmotor geplaatst en verbonden met de krukas. Twee andere motoren drijven de voorwielen aan.

De 1,6 liter hybride V6-benzinemotor met elektrisch ondersteunde enkele turbo komt qua technologie overeen met de F1-motor. De vier bovenliggende nokkenassen worden aangedreven door tandwielen. Om hoge toerentallen aan te kunnen, zijn de mechanische klepveren vervangen door pneumatische klepveren. De motor, die in het midden vóór de achteras is gemonteerd, draait met een maximaal toerental van 11.000 t/min. Ten behoeve van een langere levensduur en het gebruik van reguliere super plus-benzine, blijft hij echter bewust onder de F1-toerentalgrens.

Razendsnelle respons dankzij de elektrische turbo
De hoogtoerige krachtbron wordt aangedreven door een hightech turbo. De uitlaatgas- en compressorturbine zijn op afstand van elkaar geplaatst en verbonden door een as. Hierdoor kan de turbo lager worden ingebouwd. Op de as zit een circa 90 kW elektromotor. Deze wordt elektronisch aangestuurd en drijft de as van de turbo direct aan, waardoor het compressorwiel versnelt tot 100.000 t/min voordat de uitlaatgasstroom het overneemt. De F1-aanduiding voor deze unit is MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

Het grote voordeel: de respons verbetert aanzienlijk, direct vanaf stationair toerental (wanneer de uitlaatgasstroom nog zwak is) over het hele toerenbereik. De 1,6 liter V6-motor reageert nog spontaner op commando’s van het gaspedaal, terwijl de algehele rijervaring zeer dynamisch is. Bovendien zorgt de elektrificatie van de uitlaatgasturbo voor een hoger koppel bij lage toerentallen. Dit verhoogt ook de dynamiek en optimaliseert de acceleratie. Zelfs wanneer de bestuurder de voet van het gaspedaal of van het rempedaal haalt, kan de technologie de boostdruk te allen tijde handhaven. Dit zorgt continu voor een directe respons.

Turbo als generator
De elektrische uitlaatgasturbo in de Mercedes-AMG ONE heeft nog een ander voordeel: hij gebruikt een deel van de overtollige energie van de uitlaatgasstroom om als generator elektrische energie op te wekken. Deze energie wordt ofwel opgeslagen in de HV-lithium-ion-accu of afgegeven aan de elektrische vooras c.q. de elektromotor (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) op de verbrandingsmotor. De MGU-K heeft een vermogen van 120 kW, bevindt zich direct op de verbrandingsmotor en is via een tandwieloverbrenging verbonden met de krukas – nog een technologie die in de Formule 1™ voor maximale efficiëntie en prestaties zorgt.

Turbotechniek en directe injectie met een sproeigeleide verbranding maken niet alleen een hoog vermogen mogelijk, maar verhogen ook de thermodynamische efficiëntie, waardoor het brandstofverbruik en de emissies lager zijn. De krachtige zescilindermotor heeft twee injectiesystemen. De directe inspuiting spuit de brandstof met een druk tot 270 bar in de verbrandingskamers. Dit is in sommige situaties een meervoudig proces en wordt naar behoefte geregeld door het motormanagementsysteem. De extra inspuiting via de poort is nodig om het hoge specifieke vermogen van de motor te bereiken en tegelijkertijd te voldoen aan de emissiegrenzen.

Mercedes-AMG ONE rijdt aan hoge snelheid op de Nürburgring-Nordschleife

Volledig variabele vierwielaandrijving met elektrisch aangedreven vooras
De twee 120 kW elektromotoren op de vooras bereiken rotorsnelheden tot 50.000 t/min. Ze zijn elk via een reductietandwiel verbonden met de voorwielen. De vermogensafgifte op de vooras, die dus volledig elektrisch wordt aangedreven, is wielselectief en dat maakt een individuele koppelverdeling mogelijk voor een zeer hoge rijdynamiek (‘torque vectoring’). Daarnaast zorgen de twee elektromotoren er ook voor dat de remenergie optimaal wordt gerecupereerd – tot 80 procent in dagelijkse rijomstandigheden. Deze energie wordt opgeslagen in de accu en is beschikbaar voor een grotere elektrische actieradius of voor nog betere prestaties. Elke elektromotor wordt aangestuurd door zijn eigen vermogenselektronica die zich dicht bij de elektromotoren in de voertuigbodem bevindt.

High-performance accu met F1-technologie
Het lithium-ion-energieopslagsysteem is ook een speciale ontwikkeling van Mercedes-AMG. Deze technologie heeft zich al bewezen in de F1-hybride racewagens van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team onder de zwaarste omstandigheden. De high-performance AMG-accu combineert een hoog vermogen dat vaak achter elkaar kan worden opgeroepen met een laag gewicht om de algehele prestaties te verhogen. Daarbij komen nog de snelle energieopname en de hoge vermogensdichtheid. Dit betekent dat de bestuurder bijvoorbeeld tijdens een snelle rit door heuvelachtig gebied bergopwaarts direct het volledige vermogen kan aanspreken, terwijl bergafwaarts sterk wordt gerecupereerd.

De plaatsing van de accucellen en de celkoeling lijken sterk op die van de Mercedes-AMG F1-racewagen. Voor dagelijks gebruik is hun aantal echter vele malen groter de Mercedes-AMG ONE. De capaciteit van 8,4 kWh is toereikend voor een volledig elektrische actieradius van 18,1 km. Het laden vindt plaats met behulp van wisselstroom en de geïntegreerde 3,7 kW boordlader. Daarnaast kan de accu via recuperatie of via de verbrandingsmotor van nieuwe energie worden voorzien. De HV-lithium-ion-accu en de DC/DC-omvormer die het 12V-boordnet ondersteunt en laadt, zijn ruimtebesparend in de voertuigbodem achter de vooras ondergebracht.

Innovatieve directe koeling van de HV-accu
De basis voor de hoge prestaties van de accu is de innovatieve directe koeling. Een hightech koelmiddel stroomt rond alle cellen en koelt ze afzonderlijk. Achtergrond: elke accu heeft een bepaalde temperatuur nodig voor een optimale vermogensafgifte. Als de accu te koud of te warm wordt, verliest hij soms merkbaar vermogen of moet hij worden uitgeschakeld om schade te voorkomen als de temperatuur te hoog wordt. Een gelijkmatige temperatuur van de accu heeft daarom een beslissende invloed op de prestaties, levensduur en veiligheid.

De koelvloeistof circuleert van boven naar beneden door de gehele accu langs elke cel met behulp van een krachtige elektrische pomp en stroomt ook door een warmtewisselaar die direct aan de accu is bevestigd. Het systeem zorgt voor een gelijkmatige warmteverdeling in de accu. Het resultaat is dat de accu altijd een consistente, optimale bedrijfstemperatuur van gemiddeld 45 °C heeft, ongeacht hoe vaak hij wordt geladen of ontladen. Het kan goed zijn dat bij het rijden met hoge snelheden de gemiddelde temperatuur wordt overschreden. De beveiligingsmechanismen zijn daarom zo geconfigureerd dat het maximale vermogen uit de accu kan worden gehaald om vervolgens door directe koeling het temperatuurniveau weer te verlagen.

Alleen de toepassing van directe koeling maakt het mogelijk om cellen met een zeer hoge vermogensdichtheid te gebruiken. Dankzij deze individuele oplossing is het accusysteem bijzonder licht en compact. Het lage gewicht is ook te danken aan het materiaalbesparende railconcept en de lichte maar sterke crashstructuur van de aluminium behuizing. Dit zorgt voor het hoogste veiligheidsniveau. Een ander kenmerk is het hoge voltage van het aandrijfsysteem, dat werkt op 800V in plaats van de gebruikelijke 400V. Dankzij de hogere voltageniveaus is het bijvoorbeeld mogelijk om de kabeldiameters aanzienlijk te verkleinen, waarmee inbouwruimte en gewicht worden bespaard.

Intelligente bedrijfsstrategieën voor maximaal vermogen en optimale efficiëntie
Het high-performance Plug-in Hybrid aandrijfsysteem omvat tal van slimme bedrijfsstrategieën die optimaal zijn afgestemd op verschillende toepassingsscenario’s. De rijprogramma’s variëren van volledig elektrisch rijden tot een zeer dynamische modus (Strat 2), die overeenkomt met een instelling die in de F1-kwalificatie wordt gebruikt voor de snelste rondetijden. Ondanks de hoge complexiteit van het systeem krijgt de bestuurder – afhankelijk van de behoefte – altijd de optimale combinatie van prestaties en efficiëntie,.