Mercedes-Benz en will.i.am introduceren futuristisch in-car entertainment met AI-gestuurde FYI RAiDiO-app.

Mercedes-Benz kondigt met trots een innovatief partnership aan met FYI, een baanbrekend AI-gestuurd platform opgericht door creatief kunstenaar, producer en tech-ondernemer will.i.am. FYI RAiDiO, dat vorig jaar werd gelanceerd, is een AI-ondersteund, interactief en conversational mediaplatform dat radio zoals we die kennen naar een nieuw niveau tilt. Het brengt luisteraars nog dichter bij de muziek, praatprogramma's en culturele content waar ze van houden.
- Gepersonaliseerde in-car audio-ervaring die de manier waarop bestuurders hun auto beleven transformeert.
- Zestien interactieve STAiTiONS met thema’s als popcultuur, sport, technologie en muziek – meer stations worden in 2025 toegevoegd.
- Vanaf 13 maart beschikbaar in het Amerikaanse bètaprogramma voor klanten met in aanmerking komende modellen.
“Door de integratie van FYI RAiDiO in onze modellen, herdefiniëren we de in-car entertainmentervaring. Deze samenwerking met will.i.am en zijn innovatieve AI-platform stelt ons in staat om onze klanten een echt gepersonaliseerde en interactieve ervaring te bieden, die de manier waarop ze in contact komen met muziek, nieuws en culturele content transformeert. Dit is een belangrijke stap richting de toekomst van in-car entertainment, waar technologie en creativiteit samenkomen om de rijervaring te verbeteren.”
Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes Benz Group AG, Chief Technology Officer Ontwikkeling & Inkoop
“FYI.AI introduceert na meer dan honderd jaar AI op de radio, waardoor elke luisteraar een actieve deelnemer wordt en er een wereld ontstaat waarin radio luisteren net zo dynamisch, interactief en evoluerend is als het internet. FYI RAiDiO biedt stations die entertainen en informeren, en luisteraars kunnen afstemmen wanneer, waar en hoe ze dat zelf willen.”
will.i.am, CEO van FYI
Gepersonaliseerde stemacteurs tillen interactieve rit naar een hoger niveau
Een opvallend kenmerk van het FYI RAiDiO-platform is het palet van boeiende stemacteurs die de radiopresentatoren uitbeelden. Luisteraars kunnen de AI-host om informatie vragen over elk onderwerp, inclusief wat er momenteel wordt afgespeeld. Ze krijgen realtime antwoord. Het platform zal een verscheidenheid aan unieke AI-persona's bevatten, inclusief regionale varianten voor alle continenten. Deze persona's zullen contextgebaseerde moderatie bieden, wat de interactieve ervaring voor luisteraars verbetert.Aanhoudend enthousiasme voor Mercedes-Benz klanten met de nieuwe CLA
Met de Mercedes-Benz virtuele assistent¹ integreert Mercedes Benz spannende nieuwe conversatiemogelijkheden, waaronder integratie met Google Cloud's Automotive AI Agent voor gedetailleerde navigatie en empathische dialogen, algemene kennis en uitleg van bezienswaardigheden. Ook zijn AI-gestuurde kennisfuncties met de nieuwste ChatGPT-technologie aan boord, die antwoorden levert via Microsoft Azure OpenAI Service en Bing-webzoekgegevens in de nieuwe CLA.FYI RAiDiO bouwt voort op deze technologie. De uitrol van de innovatieve samenwerking begint nu met een bètaprogramma op de Amerikaanse markt, beschikbaar voor klanten met in aanmerking komende modellen (E-Klasse, C-Klasse, GLC en CLE vanaf modeljaar 2024). Ook de nieuwe CLA is met deze technologie beschikbaar.