Een druilerige ochtend, terwijl de weerberichten alleen maar over regen en buien spreken. De weersomstandigheden sloten in elk geval perfect aan bij datgene wat Mercedes-Benz Trucks België-Luxemburg in petto had voor Alexander Demeulenaere, Brecht Vanruymbeke, David De Keyser en Brecht Dhaeyere, de vier chauffeurs die als winnaar van de wedstrijd van Service Partner uit de bus waren gekomen: en slipcursus met de Actros!

De service die je truck verdient

Service Partner zijn de serviceacties van het merk met de ster, die telkens op één product focussen. De eerste actie van dit jaar legde zich toe op ‘remmen’ en de hoofdprijs van de wedstrijd die aan deze Service Partner actie verbonden werd, sloot dan ook naadloos aan op het product dat in het middelpunt van de belangstelling stond, want gepast remmen en sturen bleken twee belangrijke sterkhouders bij de cursus die Scott Van Hooydonk, Senior Instructeur van Auto Training School Jesco aan de vier winnaars van de wedstrijd gaf.

Geef jezelf een kans

Alvorens de twee Brechten, David en Alexander richting de drie Actros trekkers stapten, werden ze eerst ondergedompeld in een half uurtje theorie, waar aan de hand van beelden van bestaande schuivers de nadruk werd gelegd op een aantal basisprincipes. Eén daarvan was het houden van voldoende afstand. “Het is belangrijk dat je jezelf een kans geeft om te kunnen reageren op bepaalde gebeurtenissen. En dan is het zaak om de focus te bewaren op dat wat belangrijk is. De meeste bestuurders kijken naar de hindernis en blijven zich daarop concentreren, terwijl je altijd moet kijken naar waar de uitweg is. Ogen hebben als het ware een magnetisch effect op onze handelingen”, verduidelijkt Scott Van Hooydonk.

Verrassend hoe snel 30 km/u is…

Na de theorie was het tijd voor de praktijk. Na enkele ‘gladde’ bochten tegen lage snelheid, volgt een eerste remproef bij 30 km/u en valt meteen op hoe snel die relatief lage snelheid eigenlijk is. De remweg van de trekkers valt de chauffeurs immers lelijk tegen, aangezien hun trucks, die uitgerust zijn met alle moderne veiligheidssystemen op de gladde ondergrond heel wat later tot stilstand komen dan door hen ingeschat. “Dit onderstreept alleen maar het belang van anticiperen. Iets wat nog meer tot uiting komt, wanneer de vier chauffeurs daarna tegen 40 km/u dienen te remmen en tegelijk een uitwijkmanoeuvre moeten uitvoeren. Op dat moment is het zaak om juist voldoende stuurbewegingen te maken om de hindernis te ontwijken en te vermijden dat de truck daarna in een slip raakt”, zegt Scott Van Hooydonk, terwijl hij toekijkt hoe de chauffeurs zich van deze taak kwijten. “Je merkt duidelijk dat de ene chauffeur wat meer aanleg heeft om zijn gedrag aan te passen dan de andere. Oude gewoonten krijg je er niet zomaar uit. Het is echter belangrijk dat ze beseffen dat ze dankzij de juiste reacties op het juiste moment zelf het verschil kunnen maken, wanneer er zich een probleem voordoet. Dat is waar het hier vandaag allemaal om draait”, aldus nog Scott Van Hooydonk.