Nadat Mercedes-Benz Trucks in 2021 al twee nieuwe modellen heeft uitgebracht – de Actros F waarbij de focus op functionaliteit ligt en de beperkte serie Actros Edition 2 – introduceert de constructeur nu ook de Actros L, de grootste en meest luxueuze uitvoering van deze succesvolle modelreeks. Deze zware truck met conventionele dieselaandrijving kan vanaf 1 juli 2021 in heel Europa besteld worden en gaat vanaf november 2021 in productie.

“Bij de ontwikkeling van de Actros L spitsten we onze aandacht vooral toe op het bestuurderscomfort, de veiligheid, de connectiviteit en de TCO (totale exploitatiekosten) om op die vlakken nog extra voordelen voor onze klanten en hun bestuurders te creëren,” zegt Andreas von Walfeld, Sales and Services bij Mercedes-Benz Trucks. Dankzij de nauwe dialoog met klanten weet de voertuigbouwer heel duidelijk wat die klanten van een premium truck verwachten, zowel voor hun bedrijf als voor hun bestuurders. “En het zijn precies die behoeften waar we in de Actros L oog voor gehad hebben. Het resultaat is dan ook dat we bij het ontwerp en de configuratie van ons nieuwe vlaggenschip de juiste hoge normen hebben kunnen toepassen,” onderstreept von Walfeld.

Uitzonderlijk veel ruimte en een hoogwaardige uitrusting voor een groter bestuurderscomfort

Alles begint met de cabine. In de StreamSpace-, BigSpace- en GigaSpace-uitvoeringen is de cabine 2,5 meter breed, wat de basis voor een uitzonderlijk ruim interieur legt. Een motortunnel ontbreekt zodat de cabine een vlakke vloer heeft, wat het comfort in grote mate ten goede komt. De verbeterde geluids- en thermische isolatie houdt ongewenste en vervelende geluiden buiten en helpt de bestuurder om zich, vooral tijdens de rustpauzes, te ontspannen.

De zitpositie is 40 mm verlaagd zodat de bestuurder meer ontspannen kan rijden en een beter zicht op de weg heeft. In dit verband wijzen we erop dat de optionele, nieuw ontworpen ledkoplampen een grotere lichtsterkte hebben dan xenonkoplampen en de weg uitstekend uitlichten – vooral ‘s nachts is dat op het vlak van de veiligheid een groot pluspunt. En er is ook een voordeel op het vlak van kostenefficiëntie: in vergelijking met conventionele lampen gaan ledkoplampen efficiënter met energie om en hebben ze een langere levensduur.





Om het comfort en het gemak van de bestuurder nog te verhogen, werden verscheidene uitrustingsdetails ingebouwd, onder andere stijlvolle stoelbekledingen, een nieuwe deurbekleding, een comfortabele matras met een 45 mm dikke topmatras en een prettig aanvoelende achterwand ter hoogte van het bed. Het gevoel van welzijn kan nog verhoogd worden met de talrijke accessoires van de Interior Line van Mercedes-Benz Trucks. Von Walfeld is er heilig van overtuigd: “De Actros L is voor transportbedrijven een sterke troef, zeker bij het acute tekort aan chauffeurs”.

Uitstekende veiligheidsuitrusting

Ook met de Actros L werkt Mercedes-Benz Trucks systematisch voort aan zijn ambitie om het wegvervoer zo veilig mogelijk te maken. Daarbij doet de constructeur een beroep op actieve veiligheidssystemen waardoor de visie van een ongevalvrij verkeer weer een stapje naderbij komt. Dat blijkt niet alleen uit de spoorassistent, de afstandsassistent en de MirrorCam die de grote en breedhoekspiegels vervangt, maar ook uit een resem andere veiligheidsvoorzieningen.

Voor de Actros L is bijvoorbeeld de Mercedes-Benz Sideguard Assist S1X als optie beschikbaar. In vergelijking met het vorige systeem S1R omvat S1X een bijkomende functie die nog meer levens kan redden. Dit nieuwe systeem, de Active Sideguard Assist, kan meer dan de bestuurder alleen maar waarschuwen voor voetgangers of fietsers die zich langs de kant van de bijrijder verplaatsen. Als de bestuurder niet tijdig op die waarschuwing reageert, kan het systeem nu bij bochtsnelheden tot 20 km/u een automatisch remmanoeuvre uitvoeren en het voertuig tot stilstand brengen. De Active Sideguard Assist merkt op wanneer zulk een remmanoeuvre nodig is en voorkomt in het ideale scenario een eventuele aanrijding.

Een andere optie voor de Actros L is de Active Drive Assist van de tweede generatie (ADA 2). In bepaalde omstandigheden kan het systeem de chauffeur ondersteunen door de truck in de lengte- en dwarsrichting te geleiden en kan het, als de noodzakelijke systeemvoorwaarden (zoals een voldoende bochtstraal en duidelijk zichtbare wegmarkeringen) vervuld zijn, een veilige afstand tot de voorliggers bewaren alsook accelereren en sturen. Daarnaast omvat de ADA 2 nog de noodstopassistent, een deelfunctie die een noodstop kan inleiden wanneer de bestuurder het stuurwiel niet meer bedient ondanks de zichtbare en hoorbare waarschuwingen. Wanneer de vrachtwagen tot stilstand komt, schakelt het systeem de nieuwe elektronische parkeerrem automatisch in. Bovendien worden de deuren ontgrendeld zodat ambulanciers en andere hulpverleners bij een medisch noodgeval snel bij de chauffeur kunnen.

Indien een noodstopassistent door de wet verplicht wordt, kan de Actros L standaard ook met de Active Brake Assist 5 (ABA 5) uitgerust worden – die heeft een functie om voetgangers te detecteren. Dat systeem kan helpen om in bepaalde situaties – bijv. wanneer de bestuurder afgeleid is, de afstand tot de voorligger te klein is of de snelheid niet aan de verkeerssituatie aangepast is – ongevallen zoals een aanrijding met een voorligger of een stilstaand voertuig of een frontale botsing met een voetganger te vermijden. Voor zijn werking combineert de ABA 5 een radar- en camerasysteem. Als het systeem een dreigend ongeval met een voorligger, een stilstaand obstakel of een voetganger (die de weg van de truck kruist, die in de richting van de truck stapt, die in dezelfde rijstrook als de truck loopt of die plots uit schrik stilstaat) opmerkt, wekt het systeem in eerste instantie een zichtbare en hoorbare waarschuwing voor de bestuurder op. Als de bestuurder niet op een gepaste manier reageert, kan het systeem in tweede instantie een gedeeltelijke remkracht opwekken om het voertuig te vertragen. Als het risico van een ongeval blijft bestaan, kan ABA 5 automatisch een volledige noodstop uitvoeren – bij een voertuigsnelheid tot 50 km/u en als reactie op voetgangers in beweging.

Met al die assistentiesystemen wil Mercedes-Benz Trucks de bestuurder zoveel als binnen de systeemlimieten mogelijk is, ondersteunen. Maar zoals de wet bepaalt, blijft de bestuurder op elk moment volledig verantwoordelijk om zijn voertuig veilig te besturen.

Een grotere efficiëntie dankzij een connectiviteit op maat

In combinatie met die assistentiesystemen levert de Predictive Powertrain Control (PPC) – een intelligent systeem dat de snelheid en de versnellingsbak kan regelen – indrukwekkende prestaties. In bepaalde situaties kan het systeem rekening houden met de topografie en het traject van de weg alsook met de verkeersborden. Dat betekent dat onnodig remmen, versnellen of schakelen vermeden kan worden. Met de PPC verbruikt de nieuwste generatie van de Actros tot drie procent minder diesel op hoofd- en snelwegen dan voertuigen die niet met het systeem uitgerust zijn. Op landelijke wegen ligt het verbruik zelf tot vijf procent lager. En op het vlak van de brandstofefficiëntie helpt de nieuwe Eco-Support aanduiding in de interactieve multimediacockpit de bestuurder om een zo zuinig mogelijke rijstijl te volgen.

De bestuurder kan de activiteiten en functies van systemen zoals ABA 5, ADA 2 of PPC op de gebruiksvriendelijke, interactieve multimediacockpit volgen waarvan de twee kleurenschermen het hart van de HMI (Human Machine Interface) vormen. In de Actros L omvat dit ook een optionele aanduiding van het totale gewicht van trekker en oplegger en van de belasting op de vooras (zelfs bij opleggertrucks met gedeeltelijke luchtvering). Dat helpt de bestuurder om een oog op het gewicht te houden en overbelasting te vermijden.

Het Mercedes-Benz Truck App Portal biedt een hele reeks van beproefde en nieuwe toepassingen met een enorme toegevoegde waarde

Als u beslist om de interactieve multimediacockpit als een upgrade van de standaarduitvoering aan te kopen, krijgt u ook een snelle toegang tot het Mercedes-Benz Truck App Portal. Zo kunnen transportondernemingen optimaal gebruik maken van de nieuwe connectiviteitssystemen en kunnen ze hun voertuigen uitrusten met apps om de efficiëntie en het comfort te verbeteren, zoals de telematicaservices van Fleetboard. De diensten, die individueel gecombineerd kunnen worden, maken het mogelijk om de bestuurders, de vloot en de opdrachten in een intelligent netwerk te bundelen. Al die elementen helpen om het verbruik te optimaliseren, om de slijtage te verminderen en om de benuttingsgraad van het voertuig te verhogen. De Fleetboard Performance Analysis bijvoorbeeld maakt het mogelijk om het rijgedrag te beoordelen en te verbeteren, Fleetboard Time Management biedt een gedetailleerd overzicht van de rij- en rusttijden van de bestuurder, terwijl Fleetboard Mapping de status en de positie van de voertuigen weergeeft. En met de Fleetboard Driver Card en de Mass Memory Download kunnen alle belangrijke gegevens van op afstand gelezen, overgedragen en opgeslagen worden.





Een van de toepassingen die een bijzondere vermelding verdient, is HABBL van Fleetboard Logistics, een logistieke tool die de bestuurders stap voor stap bij hun opdrachten begeleidt. Op het ogenblik kan de bestuurder de app op de multimediacockpit van de Actros L en op gelijk welk Android-toestel bij taken buiten het voertuig gebruiken. Iedereen die bij het transportproces betrokken is – chauffeur, dispatcher en eindklant – ontvangt steeds alle gewenste informatie. Dat resulteert in arbeidsprocessen van hoge kwaliteit en creëert tegelijk een hoge mate van transparantie.

Andere nieuwigheden in het Mercedes-Benz Truck App Portal zijn Dashdoc voor een 100% papierloze verwerking van opdrachten (digitale verzendingsnota's en eCMR), de oplossing YellowFleetApp voor communicatie en orderbeheer, de mobileServiceManager (mSM) voor digitaal order- en vlootbeheer, de app voor transportmanagement met digitaal PlanBoard en ArealPilot auto dispatcher, de logistiekapp Mobile Enterprise om onderweg gegevens binnen te halen, en de mobiele scanneroplossing Scangaroo.

Het digitale vangnet Mercedes-Benz Uptime, ook voor de Actros L

Het Truck Data Centre is het hart van Fleetboard en fungeert als basis voor andere connectiviteitsoplossingen voor het voertuig. De connectiviteitsmodule ontvangt de gegevens van de sensoren, camera’s en stuursystemen in de vrachtwagen en analyseert ze om een reeks van toepassingen mogelijk te maken. Het Truck Data Center vormt niet alleen de basis voor de talloze diensten van Fleetboard maar ook voor Mercedes-Benz Uptime, de dienst die de beschikbaarheid van het voertuig consequent verhoogt.

Mercedes-Benz Uptime combineert slimme voertuignetwerken met een intensieve klantenondersteuning en vormt zo een innovatief serviceproduct voor de klanten van Mercedes-Benz Trucks. Het is de bedoeling om de klanten te helpen zodat ze hun transportopdrachten op een betrouwbare manier kunnen uitvoeren, meer bepaald door er voor te zorgen dat de trucks zoveel tijd als mogelijk op de weg doorbrengen. Bezoeken aan het atelier moeten tot een minimum beperkt worden en moeten efficiënter gepland worden. Om pech te vermijden, moeten noodzakelijke reparaties zo snel mogelijk geïdentificeerd worden en krijgen de klanten steun om hun werk op korte termijn te reorganiseren – waarbij altijd ruimschoots rekening gehouden wordt met hun operationele planning. De resultaten: een betere planning van de bezoeken aan de werkplaats, een grotere beschikbaarheid van het voertuig en een hoger veiligheidsniveau op de weg.

Individueel configureerbare servicepakketten en leasing-, financierings- en verzekeringsoplossingen op maat maken het servicespectrum voor de Actros L compleet en garanderen extra zekerheid bij de planning op deze gebieden. Het servicecontract Mercedes-Benz CompleteMile is het overtuigende bewijs dat Mercedes-Benz Trucks voortdurend naar innovatieve oplossingen op dat vlak uitkijkt. Net als Mercedes-Benz Complete omvat dit flexibele servicecontract alle interventies in de werkplaats, inclusief onderdelen, maar het concept verschilt doordat de maandbijdrage van het werkelijke aantal gereden kilometers afhangt. Het maakt daarom niet uit of de klant in een cyclische sector zoals bouw en landbouw actief is, of betere en minder goede maanden kent en dus variabele kilometeraantallen heeft. Daardoor kan Mercedes-Benz CompleteMile bijdragen tot de optimalisatie van de cashflow. De kilometerstanden worden automatisch via Mercedes-Benz Uptime naar de IT-systemen van Mercedes-Benz Trucks verstuurd waar ze naadloos verwerkt worden met het oog op de digitale facturatie.