Tweede generatie van de MirrorCam: Mercedes-Benz Trucks verfijnt enkele belangrijke details van het spiegelcamerasysteem

Mercedes-Benz Trucks heeft de MirrorCam nu voor de eerste keer geüpdatet: met de tweede generatie die sinds april 2022 voor de Actros, de Arocs en de eActros beschikbaar is, heeft Mercedes-Benz Trucks belangrijke systeemdetails nog verfijnd - verfijningen die overigens met verscheidene innovatiebekroningen onderscheiden werden. “De intensieve gesprekken met onze klanten en hun ervaringen tijdens hun dagelijkse werk waren voor ons de basis om individuele technische parameters verder te verfijnen en daarbij nog meer toegevoegde waarde te creëren, meer bepaald op het vlak van de weergave en de veiligheid,” zegt Prof. Uwe Baake, hoofd Product Engineering bij Mercedes-Benz Trucks.
Minder is meer: kortere camera-armen vormen een winstpunt
De tweede generatie van de MirrorCam valt op doordat de camera-armen langs beide kanten tien centimeter ingekort zijn. Dat is het geval op zowel de smalle als brede cabine en heeft onder andere het voordeel dat bestuurders gemakkelijker in een rechte lijn achteruit kunnen rijden dan met de eerste generatie van de MirrorCam. Dat is meer bepaald te danken aan het perspectief van de MirrorCam dat nu vergelijkbaar is met dat van de klassieke buitenspiegels. De kleinere afmetingen hebben ook een ander voordeel: op de 2,5 meter brede cabine steekt de camera-arm nu niet verder uit dan de stoepspiegel in het gezichtsveld van de bestuurder. Botsingen met voorwerpen langs de rand van de weg zijn nu zo goed als uitgesloten. Omdat de breedte van het chassis identiek is, konden ook de armen op de 2,30 m brede cabinevariant ingekort worden.
Verbeterde beeldparameters en een druiprand op de Mirrorcam
Bij de revisie van het camerasysteem heeft Mercedes-Benz Trucks ook andere kenmerken verbeterd. Onderaan de MirrorCam is bijvoorbeeld een druiprand aangebracht om te voorkomen dat regenwater op de lens terechtkomt en zo ongewenste visuele effecten veroorzaakt. Daarnaast hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz Trucks ook het zogenaamde ‘tonemapping’ verbeterd - dat is een proces waarbij camerabeelden aangepast worden om een ruime waaier kleurtinten correct op een medium te kunnen weergeven. Die verbetering vertaalt zich in eerste instantie in een hoger schermcontrast. De betere kleurweergave en helderheid van het camerasysteem, dat al door een grote helderheid opviel, maken dat het voor de rijsituatie relevante gebied preciezer op het scherm weergegeven wordt, bijvoorbeeld wanneer de bestuurder in een donkere of slecht verlichte vestiging achteruit rijdt.De veiligheid en het comfort van de bestuurder komen eerst
De ingevoerde verbeteringen zorgen ervoor dat de MirrorCam nog meer toegevoegde waarde te bieden heeft. Het verbeterde systeem kan de bestuurder bijvoorbeeld nog beter ondersteunen om uiteenlopende types van manoeuvres - inhalen, rijden in slecht zicht en duisternis, afslaan, door nauwe passages rijden - veiliger en zonder stress uit te voeren. De gekende voordelen blijven beschikbaar, zoals een breedhoekbeeld bij achterwaartse manoeuvres, afstandslijnen op de display om de afstand tot voorwerpen achter het voertuig beter in te schatten, een camerabeweging tijdens het afslaan of de controle van de omgeving rond het voertuig tijdens rustperiodes.De interactie tussen MirrorCam en de afslagassistent van Mercedes‑Benz Trucks heeft haar waarde al bewezen, vooral in complexe verkeerssituaties en op verwarrende kruispunten. Als, in tegenstelling tot de verwachtingen, er een risico is dat de bestuurder een fietser of een voetganger niet zou opmerken wanneer hij rechtsaf draait, dan kan het systeem binnen zijn beperkingen ingrijpen, de bestuurder in verschillende stappen waarschuwen en, indien de truck met de optionele Active Sideguard Assist uitgerust is, automatisch de remmen bedienen bij een afslagsnelheid tot 20 km/u. De afslagassistent blijft het MirrrorCam-scherm gebruiken om visuele waarschuwingen te geven.
