De in serie geproduceerde eActros LongHaul heeft een rijbereik van ongeveer 500 kilometer op één batterijlading en kan megawattladen. Serieproductie is gepland voor 2024. Een andere innovatie op de beurs is de batterij-elektrische Mercedes-Benz eActros 300 in een trekkeruitvoering voor flexibel zwaar distributietransport. Bovendien heeft Daimler Truck de batterij-elektrische Mercedes-Benz eAtego voor het middelzware segment aangekondigd. Een ander hoogtepunt is de presentatie van de batterij-elektrische FUSO Next Generation eCanter voor lichte voertuigen op de IAA -- de Europese première op de IAA Transportation, slechts twee weken na de wereldpremière.

Tegen 2030 zouden bedrijfsvoertuigen die CO2-neutraal rijden tot 60 procent van de verkoop van Daimler Truck in de EU30-markten moeten uitmaken. Daimler Truck is dit jaar voor het eerst als zelfstandige DAX-onderneming op de IAA vertegenwoordigd.

Als bedrijfsonderdeel van Daimler Truck heeft 's werelds grootste busfabrikant Daimler Buses zich ook ten doel gesteld een volledig CO2-neutrale voertuigportfolio te realiseren. Daimler Buses wil tegen 2030 in elk segment CO2-neutrale modellen aanbieden. Naast de batterij-elektrische Mercedes-Benz eCitaro, die sinds 2018 in serieproductie is, is Daimler Buses van plan om vanaf 2025 de eerste volledig elektrische intercitybus op de markt te brengen. De eerste zuiver elektrische touringcar zal aan het eind van dit decennium volgen. Op de persconferentie van zondagavond presenteerde Daimler Buses als wereldpremière de volgende generatie van de Setra TopClass en ComfortClass touringcars met een efficiënte conventionele aandrijflijn. Qua design tonen deze modellen het nieuwe ‘familiegezicht’ en zetten ze maatstaven voor veiligheids- en assistentiesystemen met Active Brake Assist 5 als standaard en Active Drive Assist 2 als optie.

Martin Daum, CEO Daimler Truck: "Sinds de laatste IAA vier jaar geleden zijn we in volle vaart vooruitgegaan met de transitie naar CO2-neutraal transport. Dit jaar hebben we al acht zuiver batterij-elektrische serieproductievoertuigen in onze portefeuille. Het is echter niet voldoende om alleen de juiste voertuigen aan te bieden. Onze klanten hebben ook de geschikte infrastructuur nodig. We zijn hier actief op allerlei niveaus. Voor een snelle opbouw is het essentieel dat de hele industrie en de overheden de handen ineenslaan."

Karin Rådström, CEO Mercedes-Benz Trucks: "We breiden onze portefeuille van batterijaangedreven elektrische vrachtwagens voortdurend uit. Onze focus ligt op het bieden van duidelijke voordelen aan onze klanten. Daarom zijn onze elektrische trucks specifiek ontworpen voor e-mobiliteit, waardoor ze beter rijden, energiezuiniger zijn en een langere levensduur hebben."

Karl Deppen, CEO Daimler Truck Asia: "Bij FUSO zijn we koploper in de elektrificatie van bedrijfsvoertuigen. Sinds de introductie van de FUSO eCanter-minireeks vijf jaar geleden, hebben we uitgebreide ervaring opgedaan en waardevolle feedback gekregen van klanten die de trucks in de dagelijkse praktijk gebruiken. Met de Next Generation eCanter bieden we onze klanten nu op maat gemaakte e-mobiliteitsoplossingen voor een breed scala aan toepassingen. Door de volgende stap te zetten in de uitbreiding van onze productportefeuille en grootschalige productie blijven we voorop lopen in het duurzame transport van de toekomst."

Till Oberwörder, CEO Daimler Buses: "We hebben al veel bereikt op het gebied van elektrificatie met onze eCitaro en de bijbehorende diensten, waaronder infrastructuur, bouw, IT-oplossingen en opleiding. Naast de voortdurende ontwikkeling van onze eCitaro, staan nu ook intercitybussen en touringcars in het middelpunt van onze ontwikkelingsactiviteiten. Hiervoor hebben we een duidelijk stappenplan opgesteld."



eActros LongHaul met meer dan 600 kilowattuur batterijcapaciteit

De op de IAA gepresenteerde eActros LongHaul geeft een voorproefje van de designtaal van het productievoertuig met zijn duidelijke contouren en een LED-lichtstrip in het voorste gedeelte. Mercedes-Benz Trucks heeft ook aanvullende informatie over de eActros LongHaul-reeks bekendgemaakt. Drie batterijpakketten zorgen voor een geïnstalleerde totale capaciteit van meer dan 600 kWh en twee elektromotoren, als onderdeel van een nieuwe e-as, genereren een continu vermogen van 400 kW en een piekvermogen van meer dan 600 kW. Naast de trekker zal Mercedes-Benz Trucks direct bij de marktintroductie ook varianten met laadbak van de eActros LongHaul produceren. Dit biedt klanten tal van andere gebruiksmogelijkheden voor volledig elektrisch transport. De ontwikkelingsingenieurs van Mercedes-Benz Trucks ontwerpen de eActros LongHaul zodanig dat het voertuig en zijn componenten aan dezelfde duurzaamheidseisen voldoen als een vergelijkbare conventionele zware Actros voor lange afstanden. Dat betekent 1,2 miljoen kilometer op de weg over een periode van tien jaar.

De eActros LongHaul wordt het eerste volledig elektrische seriemodel van Mercedes-Benz Trucks dat van begin tot eind geproduceerd wordt op de bestaande productielijn in de vrachtwagenfabriek in Wörth. Dit omvat ook de installatie van alle elektrische onderdelen en het in bedrijf stellen van het voertuig aan het einde van de productielijn. Het maakt hoge productiecapaciteiten en een volledig parallelle productie van zowel conventionele als volledig elektrische vrachtwagens op dezelfde lijn mogelijk. Bij de eActros 300/400 en de eEconic daarentegen vond de elektrificatie tot dusver in een afzonderlijk proces plaats in het Future Truck Center in Wörth.

De batterijen van de eActros LongHaul gebruiken lithium-ijzerfosfaattechnologie (LFP). Deze onderscheidt zich in de eerste plaats door een lange levensduur en een grotere nuttige batterijcapaciteit. De batterijen van het eActros LongHaul-productiemodel laten zich in veel minder dan 30 minuten opladen van 20 tot 80 procent bij laadstations met een vermogen van ongeveer een megawatt. De kern van het Mercedes-Benz Trucks-concept voor batterijaangedreven elektrisch langeafstandstransport bestaat erin klanten een holistische oplossing te bieden, inclusief voertuigtechnologie, consultancy, een laadinfrastructuur en services. De eActros LongHaul zou klanten de juiste keuze moeten bieden in termen van rendement, duurzaamheid en betrouwbaarheid. De eerste prototypes worden momenteel al intensief getest en de eActros LongHaul zal nog dit jaar op de openbare weg te zien zijn. Volgend jaar zullen nagenoeg productierijpe prototypes uitgeleend worden aan klanten voor praktijktests.

eActros 300-trekker voor flexibel gebruik

De modelvariant van de eActros 300 als trekker kan alle standaard Europese opleggers trekken, rekening houdend met de maximaal toegestane totale lengte. De e-truck is gebaseerd op dezelfde technologie als de eActros 300/400. Drie batterijpakketten, elk met een geïnstalleerde capaciteit van 112 kWh1, maken een rijbereik tot 2202 km op één batterijlading mogelijk. De lancering van de serieproductie is gepland voor de tweede helft van 2023.

Ultieme doelstelling: CO₂-neutraal wegtransport tegen 2050

Daimler Truck heeft de ambitie om tegen 2039 in Europa, Japan en Noord-Amerika alleen nog maar nieuwe voertuigen aan te bieden die CO₂-neutraal zijn tijdens het rijden (‘tank-to-wheel’). FUSO startte in 2017 met de mini-serieproductie van de eCanter van de eerste generatie; de batterij-elektrische modellen Mercedes-Benz eCitaro, eActros en eEconic zijn sinds respectievelijk 2018, 2021 en 2022 in serieproductie. De Freightliner eCascadia voor de Noord-Amerikaanse markt volgt dit jaar en in de komende jaren zullen nog meer lokaal CO2-neutrale voertuigen gelanceerd worden. In de tweede helft van dit decennium wil de constructeur zijn gamma uitbreiden met in serie gebouwde waterstofvrachtwagens met brandstofcellen. De eerste prototypes van de Mercedes-Benz
GenH2 Truck worden nu al intensief getest – zowel op de eigen testbaan als op de openbare weg. Het ontwikkelingsdoel is een rijbereik tot 1000 kilometer en meer. Dit maakt de truck geschikt voor bijzonder flexibele en veeleisende werkzaamheden, vooral in het belangrijke segment van het zware langeafstandstransport. De ultieme doelstelling bestaat erin om tegen 2050 CO2-neutraal transport te realiseren.