Een andere reden om te kiezen voor een tweede zero-emissie-aandrijftechnologie is vooral de beschikbaarheid van een geschikte infrastructuur en voldoende groene energie. Mercedes-Benz Trucks is ervan overtuigd dat deze energiebehoefte alleen snel en kostenefficiënt kan worden gedekt met groene elektriciteit en groene waterstof. Bijna geen enkel

land in de wereld zal zichzelf in de toekomst alleen kunnen voorzien van groene energie tegen concurrerende prijzen. Er zal dus een wereldwijde handel moeten komen in CO2-neutrale energiebronnen. Groene waterstof zal daarbij een centrale rol spelen. Mercedes-Benz Trucks gaat ervan uit dat deze in de toekomst tegen zeer aantrekkelijke prijzen wordt verhandeld. Bovendien ziet de vrachtwagenfabrikant voordelen in de kosten en de technische haalbaarheid van de waterstofinfrastructuur, alsook voor klanten een groter rijbereik, meer flexibiliteit en kortere tanktijden. Zo kunnen vrachtwagens op waterstof vooral bij zwaar langeafstandstransport een zinvolle optie voor de klanten zijn, vooral wat de totale bedrijfskosten betreft.

Ontwikkeling in volle gang

Al sinds vorig jaar zijn de eerste prototypes van brandstofcellen van de Mercedes-Benz GenH2 Truck intensief getest – zowel op het eigen testcircuit als op de openbare weg. Bij de ontwikkeling van aandrijvingen op basis van waterstof geeft Mercedes-Benz Trucks de voorkeur aan vloeibare waterstof. In vergelijking met waterstof in gasvorm heeft deze energiedrager in dit aggregaat een duidelijk hogere energiedichtheid met betrekking tot het volume. Daardoor kan er meer waterstof worden vervoerd, wat de actieradius duidelijk vergroot en een vergelijkbaar vermogen als dat van een conventionele dieselvrachtwagen mogelijk maakt. De ontwikkelingsdoelstelling van de in serie geproduceerde GenH2 Truck is een rijbereik tot 1.000 kilometer en meer. Dit maakt de truck geschikt voor bijzonder flexibele en veeleisende toepassingen, vooral in het belangrijke segment van het zware langeafstandstransport. De serieproductie van vrachtwagens op waterstof is gepland vanaf 2025.



Cijfers van de GenH2 Truck in vergelijk met conventionele langeafstandsvrachtwagens

De ontwikkelaars van Daimler Truck hebben de GenH2 Truck op het vlak van laadvermogen, rijbereik en prestaties gebaseerd op de eigenschappen van de conventionele Mercedes-Benz Actros vrachtwagen voor langeafstandstransport. Zo moet de GenH2 Truck in zijn standaardversie met een totaalgewicht van 40 ton een laadvermogen van 25 ton bieden. Twee speciale brandstoftanks voor vloeibare waterstof en een bijzonder krachtig brandstofcelsysteem zullen dit grote vermogen en het grote rijbereik mogelijk maken. Zij vormen daarom het hart van de GenH2 Truck. De twee vloeibare waterstoftanks in roestvrij staal van het seriemodel van de GenH2 Truck onderscheiden zich met een inhoud van 80 kg (elk 40 kg) door een bijzonder hoge opslagcapaciteit voor het afleggen van lange afstanden. Het tanksysteem in rvs bestaat uit twee in elkaar geplaatste buizen die met elkaar verbonden en vacuüm-geïsoleerd zijn.

Het brandstofcelsysteem van de GenH2 Truck levert 2 x 150 kW, een ingebouwde batterij die in de tijd beperkt is tot 400 kW. Het opslagvermogen van de batterij is met 70 kWh relatief laag, omdat de batterij niet voor de energiebehoefte, maar vooral bij de situatieafhankelijke vermogensondersteuning van de brandstofcel moet worden ingeschakeld: bijvoorbeeld bij lastpieken tijdens het accelereren of bij volledig geladen bergop rijden. Tegelijkertijd zorgt de relatief lichte batterij voor meer laadvermogen. In het seriemodel moet ze door rem- en overtollige brandstofcelenergie worden geladen. Een kernelement van de uitgekiende bedrijfsstrategie van het brandstofcel- en batterijsysteem is een koel- en verwarmingssysteem dat alle componenten op een ideale bedrijfstemperatuur houdt en daardoor een zo lang mogelijke levensduur mogelijk maakt. De beide elektromotoren zijn in een voorserieversie afgestemd op een totaal permanent vermogen van 2 x 230 kW en een totaal maximumvermogen van 2 x 330 kW. Het koppel bedraagt 2 x 1577 Nm en 2 x 2071 Nm.

Uitgebreid engagement voor waterstof

Parallel werkt Mercedes-Benz Trucks samen met Linde aan de ontwikkeling van een nieuw tankprocedé voor vloeibare waterstof: aan de "sLH2-technologie" (sLH = "subcooled" Liquid Hydrogen). De innovatieve aanpak maakt in vergelijking met LH2 onder andere een nog hogere opslagdichtheid en eenvoudigere tankbeurten mogelijk. De eerste tankbeurt van een prototype aan een pilootstation in Duitsland is gepland voor het jaar 2023. Mercedes-Benz Trucks en zijn partners streven bij de ontwikkeling van sLH2 naar een hoge mate van transparantie en openheid rond de relevante interfaces. Door zoveel mogelijk andere bedrijven en verenigingen te betrekken bij de ontwikkeling van de nieuwe normen voor vloeibare waterstof, moet een internationale massamarkt worden warmgemaakt voor het nieuwe proces.

Op het gebied van de infrastructuur voor waterstoftankstations langs belangrijke transportassen in Europa, plant Daimler Truck samen te werken met de bedrijven Shell, BP en TotalEnergies. Daimler Truck is ook aandeelhouder van H2 MOBILITY Deutschland, een exploitant van waterstoftankstations. Daarnaast zetten Daimler Truck, IVECO, Linde, OMV, Shell, TotalEnergies en de Volvo Group zich in het kader van hun belangengemeenschap H2Accelerate (H2A) in om samen de voorwaarden te helpen vervullen voor een doorbraak van waterstofvrachtwagens in heel Europa.

Joint venture voor brandstofcellen met Volvo Group

Samen met de Volvo Group kiest Daimler Truck voor de brandstofcel op basis van waterstof. Beide bedrijven hebben in 2021 de joint venture cellcentric opgericht. Het doel van cellcentric is om een van 's werelds toonaangevende producenten van brandstofcelsystemen te worden. Met het oog daarop is het bedrijf van plan om vanaf 2025 een van de grootste serieproducties in Europa te ontwikkelen.