In 2019 alleen al transporteerden vrachtwagens ongeveer 40 miljoen ton aan goederen over de viervaksbaan met een hoogte tot 1.370 meter op de grens tussen Oostenrijk en Italië. Dat komt overeen met bijna 2,5 miljoen vrachtwagens per jaar. Tijdens de één week durende testritten legden de ingenieurs van Daimler Truck de 120 kilometer lange snelweg van de Brennerpas tussen Bolzano en Inssbruck meermaals af met een brandstofcelaangedreven vrachtwagen met oplegger. De enige emissie tijdens deze rit: waterdamp.

De Italiaanse stad Bolzano fungeerde als uitvalsbasis voor de testritten, aangezien daar een waterstoftankstation van H2 South Tyrol is gevestigd. Bovendien is de topografie van dit gebied ideaal om het brandstofcelsysteem op diverse hoogten te onderwerpen aan grondige prestatietests. Een van de hoogtepunten van de test was een rit met de trekker op Penser Joch, een berg met een hoogte van 2.211 meter. Na deze eerste hoogtetests worden de eerste bevindingen betreffende de interactie tussen brandstofcel en batterij in gebieden met een veeleisende topografie en de vooruitziende bedrijfsstrategie op de Brennerroute geïntegreerd in de verdere ontwikkeling van het seriemodel. De meeste testritten in bergachtige gebieden zijn volgend jaar gepland.

Op zijn weg naar een CO₂-neutrale toekomst heeft Daimler Truck zijn strategische koers duidelijk uitgestippeld en streeft de constructeur consequent naar een dubbelstrategie in de elektrificering van zijn gamma, met batterijaandrijvingen enerzijds en waterstof anderzijds. De Mercedes-Benz GenH2 Truck wordt voornamelijk ontwikkeld voor flexibele en veeleisende toepassingen in de belangrijke sectoren van het zware vervoer en langeafstandstransport. De ontwikkelingsdoelstelling is een rijbereik van 1.000 kilometer en meer. De serieproductie zal naar schatting van start gaan in de tweede helft van dit decennium.