Daimler Truck viert de start van de serieproductie van de Mercedes-Benz eActros 600 in Wörth
De elektrificatie van het productaanbod bij Daimler Truck vordert: het bedrijf heeft vandaag de start van de serieproductie van de Mercedes-Benz eActros 600 in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth gevierd. Het startschot viel in aanwezigheid van Karin Rådström, CEO van Daimler Truck, en Daniela Schmitt, minister van Economische Zaken, Vervoer, landbouw en wijnbouw van het land Rijnland-Palts, en Jürgen Distl, hoofd Mercedes-Benz Trucks Operations, Andreas Bachhofer, verantwoordelijk voor de fabriek in Wörth en productie Mercedes-Benz Trucks, en Michael Brecht, voorzitter van de algemene ondernemingsraad van Daimler Truck.
Daniela Schmitt, minister van Economie, Vervoer, Landbouw en Wijnbouw van de deelstaat Rijnland-Palts: "Met de serieproductie van de eActros 600 bewijst Daimler Truck opnieuw dat CO2-neutraal goederentransport vandaag al realiteit is. Hier in Wörth zal in de toekomst een voertuig van de band rollen dat aan de top van de technologische ontwikkeling staat. Voor de tweede keer binnen een week geeft deze locatie een sterk signaal aan de truck industrie. Samen willen we ervoor zorgen dat het internationale concurrentievermogen en de industriële waardecreatie in Rijnland-Palts ook in de toekomst behouden blijven."
Jürgen Distl, hoofd Mercedes-Benz Trucks Operations: "Als primaire fabriek in het productienetwerk van Mercedes-Benz Trucks speelt de vestiging in Wörth een centrale rol, vooral wat betreft de integratie van de batterij-elektrische modellen zoals de eActros 600. Maar we pakken de transformatie op alle niveaus van ons productienetwerk aan – ook op het gebied van CO2-neutrale productie en onze eigen toeleveringsketen: we worden nu al beleverd door elektrische vrachtwagens, de volledige elektrificatie van het leveringsverkeer in de fabriek in Wörth moet tegen eind 2026 plaatsvinden – hier zal de eActros 600 een beslissende rol spelen."
Andreas Bachhofer, verantwoordelijk voor de fabriek Wörth en productie Mercedes-Benz Trucks: "Met de start van de serieproductie van de eActros 600 breiden we ons productportfolio in Wörth uit met een belangrijk voertuig voor de toekomst. Als eerste batterij-elektrische vrachtwagen made in Wörth zal zijn opbouw volledig in de bestaande montagehal worden geïntegreerd, flexibel naast de productie van vrachtwagens met verbrandingsmotor. Zo zijn we uitstekend gepositioneerd voor de productie van grotere aantallen. Ons productieteam is uitstekend voorbereid op de geleidelijke opstart in de komende maanden."
Flexibele productie van de Mercedes-Benz eActros 600 in Wörth
De eActros 600 wordt op de bestaande assemblagelijn van de A-serieproductie in Wörth geproduceerd, parallel naast de vrachtwagens die een dieselaandrijving krijgen. In deze productiehal ontvangt hij ook alle elektrische componenten. Aan het einde van de band vindt de inbedrijfstelling van het totale systeem plaats. Dan is de vrachtwagen klaar om te rijden en doorloopt hij uiteindelijk het finishproces en de eindafname, net als alle andere vrachtwagens.
De eActros 600 is daarmee de eerste elektrische vrachtwagen uit Wörth waarvan de complete opbouw in een productiehal plaatsvindt. De ombouw van de montagebanden en de integratie van de eActros 600 in de lijnproductie zijn stapsgewijs gebeurd. De huidige elektrische vrachtwagenmodellen eActros 300/400 en eEconic verlaten voor de montage van de elektrische aandrijfcomponenten de productiehal om in het Future Truck Center in Wörth te worden geëlektrificeerd.
Ook de Daimler Truck-fabrieken in Mannheim, Kassel en Gaggenau spelen een belangrijke rol bij de productie van de eActros 600. Ze leveren de voor de batterij-elektrische aandrijving benodigde componenten zoals de e-as, transmissiecomponenten en de frontbox, die talrijke hoogspannings- en laagspanningscomponenten bundelt en in de voormalige inbouwruimte van de verbrandingsmotor zit.
Ongeveer 3.300 trainingen voor medewerkers op de locatie Wörth
Daimler Truck bevindt zich midden in de transformatie naar emissievrij transport. Deze kan alleen plaatsvinden met zeer goed opgeleide medewerkers. Daarom stelt het bedrijf alles in het werk om de knowhow binnen het concern verder uit te breiden: door medewerkers te kwalificeren en gericht nieuw talent aan te werven, bijvoorbeeld op het gebied van geëlektrificeerde aandrijflijnen. De productieprocessen voor voertuigen met alternatieve aandrijvingen stellen immers bijzondere eisen aan het personeel.
Het doel van het eigen opleidings- en bijscholingscentrum in Wörth is het personeel optimaal voor te bereiden op het werken aan de nieuwe voertuigen. Alleen al in 2023 werden op de vestiging in Wörth ongeveer 3.300 trainingen voor medewerkers georganiseerd over onder andere de nieuwe batterij technologieën. Het trainingscentrum in Wörth levert dus belangrijk werk in het kader van de transformatie, want de vaardigheden in de omgang met hoogspanningsvoertuigen en -componenten zijn een onmisbare voorwaarde voor de montage van elektrisch aangedreven vrachtwagens.
Op weg naar een CO2-neutrale fabriek
Daimler Truck zet zich in voor duurzaamheid bij de ontwikkeling van nieuwe voertuigen zoals de eActros 600, maar ook bij de productie van deze voertuigen. De Mercedes-Benz fabriek in Wörth werkt intensief aan een klimaatvriendelijke productie op de locatie: al sinds 2022 produceert de fabriek CO2-neutraal, onder meer door de aankoop van CO2-vrije stroom uit zonne-, wind- en waterkracht en door de aankoop van compensatiecertificaten. Naast de inkoop van groene stroom stimuleert de locatie ook de eigen opwekking van energie voor de productie, bijvoorbeeld door het gebruik van fotovoltaïsche installaties. In 2023 heeft Daimler Truck samen met EnBW en de stad Wörth am Rhein de joint venture 'WärmeWerk Wörth' opgericht, die de mogelijkheden van een klimaatneutrale energievoorziening van de fabriek in Wörth en de stad Wörth am Rhein door geothermie moet onderzoeken.
Over de Mercedes-Benz fabriek in Wörth
De grootste vrachtwagenmontagefabriek van Mercedes-Benz Trucks in Wörth am Rhein werd in 1963 opgericht. Sinds de start zijn hier ongeveer 4,4 miljoen vrachtwagens gebouwd. Tegenwoordig zijn dit de modelseries Actros, Arocs en Atego. Ook de Mercedes-Benz Special Trucks Econic, Unimog en Zetros worden in Wörth gebouwd. In 2021 is de serieproductie van de batterij-elektrisch aangedreven Mercedes-Benz eActros 300/400 voor het distributieverkeer gestart. In 2022 volgde de tweede elektrische serievrachtwagen Mercedes-Benz eEconic voor gemeentelijk gebruik. Met ongeveer 10.000 medewerkers is de Mercedes-Benz fabriek in Wörth de op één na grootste werkgever in Rijnland-Palts.
Over de eActros 600
De eActros 600 beleefde eind 2023 zijn wereldpremière. De hoge batterijcapaciteit van meer dan 600 kilowattuur[1] - vandaar de typeaanduiding 600 – en een nieuwe, bijzonder efficiënte elektrische aandrijfas die in eigen huis ontwikkeld is, maken een actieradius van van 500 kilometer[2] top één enkele acculading mogelijk. Deze actieradius wordt onder zeer realistische, praktijkgerelateerde omstandigheden met een GCW van 40 ton bereikt en kan afhankelijk van de rijstijl en het traject ook duidelijk worden overtroffen. De eActros 600 zal ruim 1.000 kilometer per dag kunnen afleggen. Tussentijds opladen tijdens de wettelijk voorgeschreven pauzes van de chauffeur – zelfs zonder megawattladen – maakt dit mogelijk, voor zover de oplaadmogelijkheden beschikbaar zijn. De eActros 600 zal naast CCS-laden met maximaal 400 kW later ook megawattladen (MCS) mogelijk maken.
Het elektrische vlaggenschip heeft zijn capaciteiten al meermaals onder reële omstandigheden bewezen: bij klanten en in het kader van de 'eActros 600 European Testing Tour 2024' , een volledig elektrische testrit van meer dan 15.000 kilometer door in totaal 22 landen met een GCW van 40 ton. In september van dit jaar werd de Mercedes-Benz eActros 600 door bedrijfswagenjournalisten uit 24 Europese landen verkozen tot 'International Truck of the Year 2025' - deze onderscheiding is de belangrijkste prijs in de branche.