• Christof Weber, hoofd Global Testing Mercedes-Benz Trucks: "Niet alleen wij zijn geïnteresseerd in hoe het energieverbruik van de eActros 600 zich in verschillende winterse omstandigheden gedraagt, maar vooral ook onze klanten en chauffeurs. We zijn zeer tevreden met de resultaten van de tour. Ze laten ons zien dat de eActros 600 ook in de Europese winter zeer efficiënt en comfortabel onderweg kan zijn."
  • Aerodynamica en rolweerstand hebben bij de op accu's aangedreven vrachtwagen voor langeafstandsverkeer in de winter een grote invloed op het energieverbruik
  • Aangename temperaturen tijdens het rijden, wonen en slapen in de cabine hebben weinig invloed op de actieradius
  • Geschikte openbare laadinfrastructuur voor vrachtwagens blijft de uitzondering
  • Chauffeur kan tijdens zijn pauze via de nieuwe app 'Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0' op elk moment belangrijke statusinformatie opvragen, zoals de accu- en laadtoestand, of pushberichten ontvangen

Mercedes-Benz Trucks heeft opnieuw zijn twee prototypes van de eActros 600 op testrit door Noord-Europa gestuurd – deze keer echter in het koude seizoen onder zeer winterse omstandigheden. Het doel van de 'European Testing Tour Winter 2025' was om de batterij-elektrische eActros 600, inmiddels uitgeroepen tot International Truck of the Year 2025 en in serieproductie, te testen in winterse omstandigheden in Noord-Europa. Hierbij werden verschillende trajecten, topografieën en klimaatzones gebruikt om te onderzoeken hoe winterse temperaturen en wegomstandigheden het energieverbruik beïnvloeden.

Van de ongeveer 6.500 afgelegde kilometers door Noord-Europa liep meer dan de helft van de rit op identieke trajecten naar het noordelijke deel van de bijna zeven weken durende European Testing Tour, die in de zomer van 2024 werd afgelegd. De twee vrachtwagens waren ook deze keer weer met een totaal treingewicht van 40 ton onderweg.

Christof Weber, hoofd Global Testing Mercedes-Benz Trucks: "Niet alleen wij zijn geïnteresseerd in hoe het energieverbruik van de eActros 600 zich in verschillende winterse omstandigheden gedraagt, maar vooral ook onze klanten en chauffeurs. We zijn zeer tevreden met de resultaten van de tour. Ze laten ons zien dat de eActros 600 ook in de Europese winter zeer efficiënt en comfortabel onderweg kan zijn."

De 16-daagse tour vertrok midden januari van Wörth am Rhein naar het noorden. De route liep eerst door Duitsland, Denemarken, Zweden en Finland tot aan de poolcirkel. Vervolgens ging het via Estland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië en Oostenrijk weer terug naar Stuttgart of Wörth. Tijdens hun rit door tien landen in Noord-Europa waren de eTrucks deels onderweg bij extreme temperaturen van -18 tot 9 graden Celsius. De dagelijkse gemiddelde snelheden lagen tussen 64 en 77 kilometer per uur.


Aerodynamica en rolweerstand hebben bij de op accu's aangedreven vrachtwagen voor langeafstandsverkeer in de winter een grote invloed op het energieverbruik
"In principe hebben aerodynamica en rolweerstand een aanzienlijke invloed op het verbruik van een vrachtwagen – ongeacht het soort aandrijving. Zo leidt de hogere luchtdichtheid bij lagere temperaturen in de winter altijd tot een hogere luchtweerstand – en dus tot een hoger verbruik. Ook de banden die voor het rijden in de winter nodig zijn, hebben een grotere rolweerstand en verhogen het verbruik – hoe winterser de wegomstandigheden zijn, hoe meer grip de banden moeten hebben en hoe hoger het verbruik", zegt Jochen Gottstein, Manager Testing Energy Consumption & Range bij Daimler Truck, die tijdens de hele rit aanwezig was.

Bij een nauwkeurigere analyse van een representatief traject dat na een koude start bij een gemiddelde temperatuur van -2 graden Celsius en met banden van de energie-efficiëntieklasse B op een sneeuwvrije rijbaan werd afgelegd, is een meerverbruik van ongeveer 25 procent ten opzichte van hetzelfde traject met banden van de efficiëntieklasse A te zien. Vijf procent daarvan is te wijten aan de klimaatregeling van de cabine bij een aangename temperatuur van 21 graden Celsius. Minder dan één procent werd gebruikt om de accu te verwarmen. Aanzienlijk minder dan één procent van het meerverbruik kwam van andere nevenverbruikers. Ongeveer vier procent werd veroorzaakt door een lager recuperatievermogen in vergelijking met de zomer, wat grotendeels te wijten is aan de verhoogde rol- en luchtweerstand. Deze laatste maken met ongeveer 15 procent het resterende leeuwendeel van de verbruiksstijging uit.

Op bijzonder veeleisende trajecten met overwegend besneeuwde en gedeeltelijk bevroren wegen steeg het meerverbruik ten opzichte van het rijden in de zomer met banden van efficiëntieklasse A tot bijna 50 procent. Dit is voornamelijk te wijten aan de duidelijk hogere rijweerstanden. De aandrijfonafhankelijke rolweerstand van de voor deze extreme winteromstandigheden ontworpen Scandinavische banden van de energie-efficiëntieklasse D speelde daar een aanzienlijke rol in.

Mercedes eActros 600

Aangename temperaturen tijdens het rijden, wonen en slapen in de cabine hebben weinig invloed op de actieradius
Bestuurders hoeven dus ook in de winter niet te bevriezen in de eActros 600 of te besparen op verwarming. Zo hebben de vier ingenieurs bijvoorbeeld in de eerste vijf dagen bijna 3.000 kilometer afgelegd en dag en nacht in hun trucks doorgebracht.

"Overdag stelden we de temperatuur in op 21 graden Celsius en 's nachts op 19 graden Celsius om te slapen – bij buitentemperaturen tussen -7 en 4 graden Celsius", legt Werner Kempfle uit, ontwikkelingsingenieur en co-projectleider van de eActros 600, die ook aan de rit deelnam. Dat heeft alleen maar geleid tot een vermindering van de actieradius met twee tot vijf procent. Met het oog op het totale verbruik valt het zogenaamde aandeel energieverbruik door slaapcabine dus nauwelijks in het oog en hoef je ook met een batterij-elektrisch aangedreven eActros 600 niet bang te zijn dat je door het verwarmen van de cabine je bestemming niet kunt bereiken.


Geschikte openbare laadinfrastructuur voor vrachtwagens blijft de uitzondering
Net als in de zomer werden de eTrucks ook in de winter uitsluitend bij openbare laadpalen opgeladen.

"Hoewel het nog steeds een uitdaging is om speciaal voor vrachtwagens ontworpen laadmogelijkheden te vinden, hebben we met name in Scandinavië een aantal ultramoderne laadparken gevonden waar we onze trailers niet hoefden af te koppelen en waar voldoende laadvermogen en een goede infrastructuur voor de rijtijdpauzes beschikbaar waren", zegt Gottstein.

Vooral in de winter, bij zeer koude temperaturen en sneeuw, is dat een grote verlichting voor de chauffeurs. "In principe moeten we echter ook toegeven dat dit eerder de uitzondering was en dat de laadinfrastructuur in de meeste gevallen die we hebben gezien nog kan worden uitgebreid", vervolgt Gottstein.

Mercedes-Benz RemoteTruck 3.0 app

Opladen met de nieuwe app 'Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0' in het oog
De voor de eActros 600 nieuw geïntroduceerde app 'Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0' heeft zich als een echte verlichting voor de bestuurder bewezen. De mobiele app is een digitale interface tussen de bestuurder en de truck, waarmee belangrijke statusinformatie, zoals de batterij- en laadtoestand, kan worden opgevraagd of pushberichten kunnen worden ontvangen.

"Vooral bij het opladen is de app erg nuttig gebleken. Zo hoefden we chauffeurs niet permanent bij het voertuig te blijven tijdens de oplaadtijd. Dankzij de app hadden we de voertuigen altijd onder controle, konden we de laadtoestand zien en konden we bijvoorbeeld onmiddellijk reageren in geval van een laadonderbreking", zegt Kempfle lof over de nieuwe service.


Over de eActros 600
De eActros 600 beschikt over drie accupacks met elk 207 kWh. Deze bieden een geïnstalleerde totale capaciteit van 621 kWh. De accu's zijn gebaseerd op de lithium-ijzerfosfaat-celtechnologie (LFP) en onderscheiden zich door een lange levensduur. De ontwikkelingsingenieurs van Mercedes-Benz Trucks hebben de eActros 600 ontworpen voor dezelfde vereisten aan de duurzaamheid van voertuig en bestanddelen als een vergelijkbare conventionele Actros voor zwaar internationaal transport. Dat betekent tot 1,2 miljoen afgelegde afstanden in tien bedrijfsjaren. Na deze gebruiksduur moet de batterijtoestand ('State of Health') nog meer dan 80 procent bedragen. In tegenstelling tot andere accuceltechnologieën kan bovendien meer dan 95 procent van de geïnstalleerde capaciteit bij de LFP-technologie worden gebruikt. Dit maakt een grotere actieradius bij dezelfde ingebouwde accucapaciteit mogelijk. Het voertuig is technisch ontworpen voor een treingewicht tot 44 ton. Met een standaardoplegger heeft de eActros 600 in de EU een laadvermogen van ongeveer 22 ton. In sommige gevallen kan de nationale wetgeving een hoger laadvermogen toestaan.

Visueel kenmerkt de elektrische vrachtwagen voor lange afstanden zich door een volledig nieuw, puristisch design met heldere lijnen en een aerodynamische vorm. De kern van het concept van Mercedes-Benz Trucks voor het batterij-elektrisch internationaal transport is het aanbieden van een complete transportoplossing bestaande uit voertuigtechnologie, advies, laadinfrastructuur en services.

Daimler Truck vierde eind november vorig jaar de seriestart van de eActros 600 in de Mercedes-Benz fabriek in Wörth. Sinds december 2024 wordt de eActros 600 aan klanten geleverd. De eActros 600 werd bovendien verkozen tot 'International Truck of the Year 2025'. De onderscheiding is de belangrijkste prijs van de branche en wordt jaarlijks uitgereikt door de International Truck of the Year (IToY) organisatie, die bestaat uit 24 bedrijfswagenjournalisten uit Europa.