De X-Klasse verschuift de grenzen van het klassieke pick-up-segment. De traditionele eigenschappen van een middelgrote pick-up worden aangevuld met typische Mercedes-Benz eigenschappen als rijdynamiek, comfort, design, veiligheid, connectiviteit en uitgebreide individualiseringsmogelijkheden.

Daarmee speelt Mercedes-Benz in op de veranderde wensen van de klanten en het merk zorgt ervoor dat nieuwe doelgroepen een pick-up gaan overwegen. Er is keuze uit drie uitrustingsvarianten, vier- en zescilindermotoren, achterwielaandrijving en permanente vierwielaandrijving alsmede een handgeschakelde zesversnellingsbak en een 7-traps automaat.
Ook zijn er zes verschillende bekledingen verkrijgbaar, waaronder twee ledervarianten, drie soorten sierdelen voor het interieur en een omvangrijk, door Mercedes-Benz ontwikkeld accessoireprogramma, waarmee de X-Klasse als geen andere pick-up kan worden aangepast op de persoonlijke smaak.

De X-Klasse is ontwikkeld om in te spelen op de veranderde eisen op de internationale pick-up-markten. De vraag naar middelgrote pick-ups met personenauto-achtige rijeigenschappen en comfortvoorzieningen neemt al jaren toe, net als het aandeel van door particulieren gebruikte pick-ups. Deze auto’s worden niet langer als pure ‘werkpaarden’ gekocht. Als eerste premiumfabrikant speelt Mercedes-Benz in op deze veranderingen – waarbij het merk gebruikmaakt van zijn ervaring en knowhow op het gebied van bedrijfswagens en terreinauto’s voor inzet onder zware omstandigheden, zoals de Unimog en G-Klasse evenals modellen als de V-Klasse en Vito, die zowel geschikt zijn voor werk als vrije tijd, en personenwagens die moderne luxe en een hoge mate van rijplezier bieden.

Hard werken, hard genieten: de nieuwe X-Klasse

Als geen andere pick-up verenigt de nieuwe X-Klasse ogenschijnlijke tegenstellingen: een modern design en een indrukwekkende robuustheid, uitstekende offroadeigenschappen en een hoge mate van rijdynamiek, stijlvol comfort en praktisch gebruiksgemak. Zodoende is de X-Klasse de Mercedes onder de pick-ups. Deze robuuste performance pick-up overtreft de verwachtingen wat betreft rijplezier en rijgedrag. Dit is te danken aan een comfortvering die op de vertrouwde Mercedes-wijze is gefinetuned. Het bestaat uit een ladderchassis-frame, een multilink starre achteras, onafhankelijke voorwielophanging en schroefveren op beide assen.

Het kenmerkende design van de X-Klasse wordt leverbaar in drie uitvoeringen voor verschillende leef- en werkwerelden:

  • De basisversie X-Klasse PURE kenmerkt zich door robuuste functionaliteit. Hij voldoet aan alle eisen die aan een ‘werkpaard’ worden gesteld. Tegelijkertijd biedt het model qua comfort en design alles wat nodig is voor representatieve klantbezoeken en privé- activiteiten.
  • De X-Klasse PROGRESSIVE is gericht op mensen die een stijlvolle en extra comfortabele, maar tegelijkertijd robuuste pick-up zoeken – die dienstdoet als visitekaartje voor hun bedrijf en tegelijkertijd als comfortabele en representatieve gezinsauto.
  • De X-Klasse POWER is de high-end uitrustingsvariant. Deze is gericht op kopers die bijzonder veel waarde hechten aan design, prestaties en comfort. Deze uitvoering is de perfecte lifestyle-auto die de mainstream achter zich laat – voor inzet in een stedelijke omgeving alsmede bij sport en hobby-activiteiten die naast de gebaande paden plaatsvinden. Met zijn specifieke designkenmerken en omvangrijke uitrusting belichaamt deze uitvoering de onafhankelijke en individualistische levenswijze van zijn eigenaren.

Krachtig ogende voorzijde in drie verschillende uitvoeringen

De voorzijde is voorzien van een design dat veel weg heeft van dat van de SUV’s van het merk – met een in het midden geplaatste ster, een grille met twee lamellen, een hoge en krachtige motorkap en koplampen die ver doorlopen in de spatborden. Net als bij de voorzijde het geval is, is de vormgeving van de achterbumper bij elke uitvoering anders: bij de PURE is deze zwart van kleur en bij de PROGRESSIVE is deze in carrosseriekleur uitgevoerd, terwijl de POWER is voorzien van een verchroomde bumper. Als de standaard achterklepopening met een hoek van maximaal 90 graden niet volstaat, kan de achterbumper bij de X-Klasse desgewenst achterwege worden gelaten. Dan kan de achterklep tot een hoek van maximaal 180 graden worden geopend. In de laadbak kan tussen de wielkasten overdwars een europallet worden geplaatst.

Nieuwe maatstaf qua comfort en kwaliteitsindruk

In het interieur biedt de X-Klasse een comfort en een kwaliteitsindruk die ongeëvenaard zijn in het segment van middelgrote pick-ups. Het instrumentenpaneel beschikt over het voor Mercedes kenmerkende concave sierelement dat zich over de gehele breedte van het interieur uitstrekt – een noviteit in dit autosegment. Het zorgt voor een ruim ogend interieur en het oogt puristisch en modern.

Het bedienings- en weergaveconcept kenmerkt zich door een hoog comfortniveau en een uitstekende ergonomie. Het combi-instrument is voorzien van de grote, analoge ronde meters waarover ook de C-Klasse en de V-Klasse beschikken. Bij de X-Klasse PROGRESSIVE en POWER zijn deze in kokers opgenomen. Tussen de ronde meters bevindt zich het 5,4 inch grote multimedia-kleurendisplay. Met de drukknoppen op het standaard 3-spaaks multifunctionele stuurwielen kunnen de instellingen op het kleurendisplay worden geselecteerd zonder de handen van het stuur te hoeven halen. In combinatie met de multimediasystemen Audio 20 CD en COMAND Online beschikt de X-Klasse naast de centrale bedieningsunit ook over het uit de personenwagenmodellen bekende multifunctionele touchpad – eveneens uniek in dit segment. Het is ergonomisch op de middenconsole geplaatst en kan net als de smartphone worden bediend middels gebaren of de invoer van letters en tekens.

Elektrisch verstelbare comfortzetels met lendensteunen

Comfort was ook het uitgangspunt bij de ontwikkeling van het zitmeubilair. Hoogwaardige materialen en een zetelconstructie die voor een optimale zijdelingse steun en een hoge zitpositie zorgt, staan in combinatie met de ergonomisch gevormde kussens garant voor zeer comfortabel reizen – ook tijdens langere ritten. De comfortzetels voor de bestuurder en de voorpassagier zijn in lengte en hoogte verstelbaar en beschikken over verstelbare rugleuningen. Ook hebben ze een ergonomische en functionele vorm. De driezits achterbank zorgt voor een comfortabele zithoogte en de bank beschikt over versterkte zijwangen voor een optimale zijdelingse steun op de buitenste zitplaatsen. Deze zitplaatsen zijn bovendien standaard voorzien van bevestigingspunten voor een i-Size/ISOFIX-kinderzitje.

Naast de verschillende sierelementen is er keuze uit zes bekledingen, waaronder twee ledervarianten met sierstiksel in een contrasterende kleur. Daarmee biedt de X-Klasse de grootste materiaal- en kleurenkeuze in zijn segment. De zetels van de X-Klasse PURE zijn standaard bekleed met stof Tunja zwart. Tegen meerprijs is kunstleder in de kleur zwart leverbaar. In de variant PROGRESSIVE zijn de comfortzetels bekleed met de zwarte stof Posadas. Tegen meerprijs is lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA zwart leverbaar, bekend uit de personenwagenmodellen van Mercedes-Benz.

De X-Klasse POWER is standaard voorzien van lederlook ARTICO/ microvezel DINAMICA met contrasterend sierstiksel in de kleur alpacagrijs.

Individualisering op maat – Style-pakketten en het omvangrijke MercedesBenz accessoireprogramma

Voor verdere individualisering is er keuze uit tal van opties en een specifiek Style-pakket voor de uitrustingsvarianten PROGRESSIVE en POWER. Daarmee beschikt de X-Klasse bijvoorbeeld over treeplanken aan de zijkant en een achterruit die elektrisch kan worden geopend. Fraaie opties zijn onder meer een styling bar, side bar, soft-, hard- of rollcovers voor de laadruimte en een hardtop waarmee de pick-up het uiterlijk van een SUV krijgt. Daarnaast zijn onder meer een laadruimtebekleding, een laadbak-scheidingssysteem, bevestigingsrails in de laadruimte en bodembescherming verkrijgbaar.

Buitengewoon stil – geluidsniveau vergelijkbaar met dat van personenauto’s

Aan het hoge kwaliteitsniveau waar Mercedes-Benz bekend om staat, dragen ook het geluids- en het vibratieniveau bij. De Mercedes-Benz pick-up biedt zijn passagiers een geluidsniveau dat vergelijkbaar is met dat van de V-Klasse MPV. Dat is niet alleen gerealiseerd middels een nauwkeurige onderstelafstelling, ook werd alles in het werk gesteld om de overdracht van geluiden en vibraties van de motor en de aandrijflijn naar het interieur te minimaliseren. Hiervoor zorgen de structurele verstevigingen aan het onderstel en de carrosserie, de isolatie rond het schutbord en de extra afdichtingen in het interieur alsmede de isolatie van de transmissietunnel. Op tal van plekken zijn geluidsisolerende en geluidsabsorberende materialen toegepast in de auto.

Kracht en efficiency met vier en zes cilinders

Na de marktintroductie wordt de X-Klasse leverbaar met twee krachtige en zuinige viercilindermotoren. De koppelrijke common-rail-dieselmotor met een cilinderinhoud van 2,3 liter is leverbaar in twee vermogensvarianten. In de X 220 d zorgt een enkele turbo voor een vermogen van 120 kW/163 pk en de X 250 d heeft dankzij twee turbo’s een indrukwekkend vermogen van 140 kW/190 pk. Beide dieselmodellen worden zowel geleverd met achterwielaandrijving als inschakelbare vierwielaandrijving. Alle motoren kenmerken zich door een rustige, vibratiearme motorloop en een goede vermogensafgifte in combinatie met een laag verbruik. Voor de krachtoverbrenging zorgt een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Voor de 140 kW/190 pk sterke modellen X 250 d en X 250 d 4MATIC is tegen meerprijs een 7-traps automaat leverbaar.

Halverwege 2018 volgt een koppelrijke V6-dieselmotor, die nog meer souplesse op de weg en in het terrein biedt. Hij levert een vermogen van 190 kW/258 pk en een maximaal koppel van 550 newtonmeter. Daarmee neemt de X 350 de toppositie in het segment in. Het topmodel van de X-Klasse beschikt standaard over de permanente vierwielaandrijving 4MATIC en de 7-traps automaat 7G-TRONIC PLUS met stuurwielpaddles en ECO start-stopsysteem. Bovendien is deze uitvoering voorzien van het DYNAMIC SELECT-systeem. De in het pick-up-segment nog ongebruikelijke rijprogrammaschakelaar maakt zeer individueel rijplezier mogelijk – van ontspannen-comfortabel tot betrokken-sportief. Er is keuze uit vijf rijprogramma‘s: Comfort, ECO, Sport, Manuell en Offroad. Hiermee kan de karakteristiek van de motor, de schakelpunten van de automaat en het ECO start-stopsysteem worden aangepast.

Dynamisch en comfortabel rijplezier op Mercedes-Benz personenwagenniveau

Als eerste pick-up presteert de X-Klasse niet alleen buiten de gebaande paden uitstekend, maar ook op het asfalt. De grote spoorbreedte, lange wielbasis en voor Mercedes typerende comfortabele veer- en demperafstelling bieden op de weg een ongekende combinatie van rijplezier en rijdynamiek, zonder dat dit ten koste gaat van de terreineigenschappen. Bijzonder in dit segment: zowel voor als achter worden schroefveren gemonteerd, wat voor een harmonieus veercomfort zorgt. Het comfortonderstel, dat op alle Europese markten tot de standaarduitrusting behoort, is zo afgesteld dat op de weg een hoge mate van rijdynamiek en rijcomfort wordt gerealiseerd en dat het in combinatie met de 4MATIC vierwielaandrijving bovendien optimale terreineigenschappen biedt. Dit onderstel beschikt over een vooras met dubbele draagarmen en een multilink achteras die optimaal is afgestemd op zware belading, met een starre as-aandeel en een grote maximale wieluitslag.

De combinatie zorgt voor een comfortabele vering en een veilig rijgedrag bij elke toegestaan beladingsniveau.

Inschakelbare of permanent – vierwielaandrijving 4MATIC voor elke ondergrond

De inschakelbare vierwielaandrijving 4MATIC waarover de dieselmodellen X 220 d 4MATIC en X 250 d 4MATIC beschikken, zorgt ervoor dat de auto in elk terrein uit de voeten kan. Met dit systeem kunnen de voorwielen elektrisch worden in- en uitgeschakeld als de omstandigheden daarom vragen. Halverwege 2018 voorziet Mercedes-Benz zijn pick-up tevens van permanente vierwielaandrijving. Daarmee biedt de X-Klasse ook bij hoge snelheden op asfalt maximale prestaties en grip. De permanente vierwielaandrijving 4MATIC wordt uitsluitend geleverd in combinatie met de zescilindermotor. In het terrein zorgen beide 4MATIC-varianten dankzij een lage gearing en een optioneel sperdifferentieel op de achteras voor een indrukwekkende grip. Standaard zijn alle modellen met vierwielaandrijving voorzien van de bergafdaalhulp DSR (Downhill Speed Regulation).

Omvangrijke reeks veiligheidsvoorzieningen

Net als de andere modellen van Mercedes-Benz kenmerkt de X-Klasse zich door een hoog veiligheidsniveau. Voor een maximale bescherming van de inzittenden zorgt onder meer de bijzonder stevige carrosserie met een zeer solide inzittendencompartiment en een structuur waarvan de voor- en achterzijde door middel van gerichte deformatie energie kan verwerken. Tot de standaard passieve veiligheidsvoorzieningen behoren zeven airbags en het i-Size-bevestigingssysteem voor twee kinderzitjes. De airbags voor de bestuurder en de voorpassagier beschikken over een tweetraps detonatie.

Voor actieve veiligheid zorgen de actieve remassistent, de spoorassistent en de verkeersbordenassistenten, die zowel meer veiligheid als meer comfort bieden. Daarnaast zijn aanhangwagenstabilisatie, een bandenspanningscontrolesysteem, een cruise control en LED-koplampen die dankzij zes leds per koplampunit de grootste lichtopbrengst in hun segment leveren verkrijgbaar. Tegen meerprijs zijn een achteruitrijcamera en een 360 graden-camera leverbaar. Met deze omvangrijke uitrusting voldoet de XKlasse perfect aan de eisen die aan een moderne gezins- en lifestyle-auto worden gesteld.