De Mercedes onder de pick-ups beschikt over uitstekende terreinkwaliteiten en een hoog laadvermogen van maximaal 1,1 ton alsmede een trekgewicht van maximaal 3,5 ton, maar ook over rijcomfort en -dynamiek op de weg. De basis voor de goede onroad-performance vormen de grote spoorbreedte, lange wielbasis en het ingenieuze Comfort-onderstel. Dit onderstel bestaat uit een ladderchassis, een vooras met dubbele draagarmen en een multilink achteras met schroefveren op beide assen. Samen met de 190 kW/258 pk sterke zescilinder dieselmotor en permanente vierwielaandrijving zorgt de nieuwe X 350 d 4MATIC voor extra rijplezier en rijdynamiek op de weg en in het terrein.

Veel vermogen en snelle schakelacties

De 3,0-liter zescilinder dieselmotor met common-rail directe inspuiting levert veel trekkracht. Het maximale koppel van 550 newtonmeter is beschikbaar over een breed toerenbereik van 1.400 tot 3.200 tpm. Zodoende is al bij lage toerentallen een hoog koppel beschikbaar. Bij een sportieve rijstijl, bij comfortabel reizen of bij terreininzet onder zware omstandigheden altijd staat de V6 borg voor een krachtige en efficiënte aandrijving. Bijzondere kenmerken zijn de lichtgewicht constructie, eentraps uitlaatgasturbo met variabele turbinegeometrie voor een bijzonder dynamisch motorgedrag en innovatieve NANOSLIDE® cilinderwandcoating die ook in de Formule 1 wordt toegepast.

De standaard automaat 7G-TRONIC PLUS met stuurschakelpaddles werkt zonder trekkrachtonderbreking bij schakelacties. Dat zorgt voor een beter rijgedrag op hellingen, in het terrein en bij het trekken van aanhangers. Andere voordelen zijn de snelle schakelacties en een laag toerental. Dit heeft vooral een positieve uitwerking op de efficiency en het geluidscomfort. De grote spreiding van de versnellingen maakt via het DYNAMIC SELECT-systeem een individuele rijervaring mogelijk. Met de schakelpaddles aan het stuur kan de bestuurder ook handmatig schakelen.

DYNAMIC SELECT: rijkarakter op wens

Met het DYNAMIC SELECT-systeem beschikt de X 350 d 4MATIC standaard over een rijprogrammafunctie die in het pick-up-segment een zeldzaamheid is. Aan de hand van vijf rijprogramma’s kan de rijkarakteristiek met een druk op de knop worden aangepast – van ontspannen comfortabel tot sportief dynamisch. Deze rijmodi passen het aanspreekgedrag van de motor, schakelmomenten van de automaat en ECO start-stop-functie aan:

  • Comfort: dit programma wordt automatisch ingeschakeld bij het starten van de motor. Het zorgt voor een comfortabele en harmonieuze afstelling van de gaspedaal kenlijn en vroege schakelmomenten.
  • < > de 7G-TRONIC PLUS wisselt bij zeer lage toerentallen van verzet.< > de motor reageert spontaner op gaspedaalbewegingen. De automaat maakt bij het schakelen gebruik van het gehele toerenbereik van de motor en schakelt bij hogere toerentallen. < > de automaat kan handmatig worden bediend met stuurschakelpaddles aan het stuur. Dat zorgt voor aanzienlijk kortere schakeltijden dan in de programma’s Comfort en Eco.< > dit programma is geschikt voor het rijden in zwaar terrein. Er wordt later geschakeld en de gaspedaal kenlijn is vlakker en daarmee nauwkeuriger regelbaar.Mercedes-Benz X 350 d 4MATICMotor3,0-liter V6-turbomotorCilinderinhoud (cm3)2.987Vermogen (kW/pk)190/258 bij 3.400/minMax. koppel (Nm)550 tussen 1.400–3.200/minAandrijvingPermanente vierwielaandrijving 4MATIC met asverdeling 40:60Transmissie7G-TRONIC PLUS met stuurpaddles en ECO start-stop-functieVoorlopige cijfers:Brandstofverbruik (l/100 km) stadsverkeer/buitenwegen/gemiddeld10,2/ 8,3/ 9,0Voorlopige cijfers:CO2-emissie gemiddeld (g/km)237Acceleratie 0-100 km/u (s)7,5Topsnelheid (km/u)205Permanente vierwielaandrijving 4MATIC voor de weg en het terreinDe permanente vierwielaandrijving 4MATIC met Low-Range-ondersteuning en tegen meerprijs leverbaar sperdifferentieel op de achteras zorgt voor optimale prestaties en tractie op de meest uiteenlopende soorten ondergrond. De vierwielaandrijving beschikt over een tweetraps tussenbak die aan de 7G-TRONIC PLUS is bevestigd. Deze is voorzien van een centraal differentieel met een planetenconstructie die het vermogen in een vaste vermogensverdeling van 40/60 procent over de voor- en achteras verdeelt. Het feit dat er een groter deel van het vermogen naar de achterwielen gaat, zorgt voor meer rijdynamiek en een sterkere dwarsacceleratie op de weg alsmede voor meer tractie bij het accelereren. Een continu regelbaar langssperdifferentieel in de tussenbak, in de vorm van een elektromechanische lamellenkoppeling, garandeert een optimale tractie in het terrein. Deze verdeelt onder uitdagende terreinomstandigheden het vermogen optimaal over alle vier de wielen.Er is keuze uit drie 4x4-modi: 4MAT voor meer rijdynamiek, 4H voor meer tractie in het terrein en 4L voor zwaar terrein. De combinatie van een geregeld langssperdifferentieel (0–100 procent), een achteras-sperdifferentieel en een lage gearing zorgen voor optimale prestaties op en naast de gebaande paden. De X-Klasse bedwingt moeiteloos hellingen van maximaal 45 graden, hij rijdt door maximaal 60 centimeter diep water en hij kan overhelhoeken van bijna 50 graden aan.
Indrukwekkende offroad-eigenschappen
Max. doorwaaddiepte maximaal 600 mm
Bodemspeling Vooras 202 mm*Achteras 222 mm bij onderstel met grotere bodemspeling**
Taludhoek voor/achter maximaal 29°/24°maximaal 30°/25° bij onderstel met grotere bodemspeling
Maximale overhelhoek maximaal 49,8°maximaal 49° bij onderstel met grotere bodemspeling
Drempelhoek maximaal 20,4°maximaal 22° bij onderstel met grotere bodemspeling
Maximale hellingshoek maximaal 100%
*Onderstel met 202 mm bodemspeling: standaard op alle Europese markten
** Onderstel met 222 mm bodemspeling: standaard op alle niet-Europese markten, tegen meerprijs leverbaar in Europa


Rijplezier en geluidscomfort van personenautoniveau

Met 1.632 millimeter voor en 1.625 millimeter achter biedt de X-Klasse een grotere spoorbreedte dan de meeste concurrenten. Dat creëert een optimale basis voor een goede stabiliteit en hogere bochtsnelheden. Ook de wielbasis is ten opzichte van andere middelgrote pick-ups langer: 3.150 millimeter. Dit vermindert vibraties tijdens het rijden en het zorgt voor een rustige en betrouwbare rechtuitloop. De basis voor zware vervoerstaken en inzet in zwaar terrein vormt het robuuste ladderchassis. De vooras met dubbele draagarmen zorgt voor veel rijdynamiek, een goed afrolcomfort en optimale terreineigenschappen. De dwarsstabilisator gaat bovendien overhelneigingen effectief tegen. Door de ontkoppeling van de vooras minimaliseert de onafhankelijke wielophanging de overdracht van trillingen naar de carrosserie en biedt zodoende een hoog stuur- en geluidscomfort. De via vijf draagarmen nauwkeurig en comfortabel geleide achteras zorgt voor tractie, ook onder de meest extreme terreinomstandigheden.

Beide assen zijn voorzien van schroefveren, wat bijdraagt aan een harmonieus veercomfort. De veerpoten op de vooras zijn via een koplager gekoppeld aan het ladderchassis. De demperkrachten worden via een zuigerstang overgedragen op een flexibel rubberen lager in het koplager en vervolgens op het ladderchassis. Dit zorgt ervoor dat de constructie van de rubberen houders garant staat voor een maximaal comfort. Zodoende worden de balancerende krachten van de schokdempers op flexibele wijze verwerkt. Bij een normale rit op een egale ondergrond en bij terreinritten met lage snelheid reageert het systeem op soepele wijze. Als er sportief wordt gereden en bij abrupte uitwijkmanoeuvres worden de dempers stijver, waarmee ze voor een goede rijstabiliteit zorgen.

Omvangrijke veiligheidsuitrusting

De pick-up met de ster beschikt over een comfort- en veiligheidsuitrusting die in dit segment buitengewoon zijn. Voor maximale bescherming van de inzittenden zorgt onder meer de bijzonder stevige carrosserie met een zeer solide inzittendencompartiment en een structuur waarvan de voor- en achterzijde door middel van gerichte deformatie energie kan verwerken. Tot de standaard passieve veiligheidsvoorzieningen behoren zeven airbags en het i-Size-bevestigingssysteem voor twee kinderzitjes. De actieve remassistent en verkeersbordenassistent bieden de chauffeur zowel meer actieve veiligheid als meer comfort. Ook beschikt de X-Klasse 350 d 4MATIC over spoorassistent. Daarnaast zijn ESP aanhangwagenstabilisatie, een bandenspanningscontrolesysteem, een noodoproepsysteem, cruise control en ledkoplampen die dankzij zes leds per koplampunit de grootste lichtopbrengst in hun segment leveren, verkrijgbaar. Tegen meerprijs zijn een achteruitrijcamera en een 360 graden-camera leverbaar. Met deze omvangrijke uitrusting voldoet de X-Klasse perfect aan de eisen die aan een moderne gezins- en lifestyle-auto worden gesteld.

Twee uitrustingslijnen voor de X 350 d 4MATIC

De X 350 d 4MATIC is leverbaar in de uitrustingslijnen PROGRESSIVE en POWER, die in dit segment van de midsize pick-ups een nieuwe maatstaf vormen qua comfort en kwaliteitsuitstraling. Beide uitrustingslijnen van het X-Klasse topmodel beschikken standaard over Keyless-Go en de 2-zone airconditioning THERMOTRONIC.

Het uitrustingsniveau PROGRESSIVE omvat standaard onder meer 17 inch lichtmetalen velgen met 6-spaaks design, luchtroosters die zijn gegalvaniseerd met zilverkleurig chroom, lederen bekleding op het stuurwiel en de handrem, stoelen met de zwarte stof Posadas (tegen meerprijs lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA), het infotainmentsysteem Audio 20 CD en een 8-voudig luidsprekersysteem.

De high-end uitrustingslijn POWER beschikt standaard onder meer over een verchroomde optische onderrijdbescherming in de voorbumper, een verchroomde achterbumper, 18 inch lichtmetalen velgen met 6-dubbelspaaks design, high-performance led-koplampen, een dashboard met het grote sierdeel in pixellook matzwart en met een bovenzijde die is bekleed met lederlook ARTICO, stoelen die zijn bekleed met lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA zwart (tegen meerprijs leder zwart of notenbruin), elektrisch verstelbare stoelen en het infotainmentsysteem Audio 20 CD met multifunctionele touchpad.

Speciale uitrustingen en een omvangrijk accessoireprogramma voor een individuele uitstraling

Voor verdere individualisering staan er tal van speciale uitrustingen ter beschikking, zoals bijvoorbeeld een elektrisch bedienbare achterruit. Daarnaast heeft Mercedes-Benz een omvangrijk accessoireprogramma ontwikkeld waarmee het karakter van de X-Klasse individueel kan worden veranderd. Naast de nieuwe Sports Bar, die kan worden gecombineerd met een rollcover in zwart of zilver, is er bijvoorbeeld keuze uit een Styling Bar, hardcover, hardtop, opbergbox, laadruimtebekleding en sjorogen in de laadruimte.

Mercedes me connect – de pick-up met maximale connectiviteit

Dankzij de communicatiemodule met vaste simkaart kunnen bestuurders van een X-Klasse in meer dan 20 Europese landen gebruikmaken van de omvangrijke Mercedes me connect diensten en hebben ze via de smartphone toegang tot de auto. Tot de diensten behoren Live Traffic Information, de basisdiensten pech-, ongeval- en onderhoudsmanagement alsmede de diensten autostatus en autodiagnose op afstand. Ook kan de locatie van de X-Klasse worden opgevraagd en is geografische bewaking van de auto mogelijk. De gegevens kunnen met de smartphone, een tablet en de pc worden opgevraagd.

De Mercedes-Benz X-Klasse

Bij de ontwikkeling van de Mercedes-Benz X-Klasse is rekening gehouden met de veranderde eisen op de internationale pick-up-markten. De vraag naar middelgrote pick-ups met personenauto-achtige rijeigenschappen en comfortvoorzieningen neemt al jaren toe, net als het aandeel van door particulieren gebruikte pick-ups. Als eerste premiumfabrikant speelt Mercedes-Benz in op deze veranderingen – waarbij het merk gebruikmaakt van zijn ervaring en knowhow op het gebied van bedrijfswagens en terreinauto’s voor inzet onder zware omstandigheden, zoals de Unimog en G-Klasse alsmede modellen als de V-Klasse en de Vito.

In België heeft de X 350 d 4MATIC een prijs vanaf 52490 euro inclusief BTW.


Engine

No. of cylinders/arrangement

3.0 litre V6 turbocharged engine

Displacement

cc

2987

Bore x stroke

mm

83 x 92

Rated output

kW/hp

190 [258] at 3400 rpm

Max. rated torque

Nm

550 at 1400–3200 rpm

Compression ratio

15.5

Powertrain

Transmission

7G-TRONIC PLUS with steering wheel shift paddles and ECO start/stop function

Ratios

Gear ratios

Rear axle

1st gear

2nd gear

3rd gear

4th gear

5th gear

6th gear

7th gear

1st reverse gear

2nd reverse gear

3.357

4.377

2.859

1.921

1.368

1.000

0.820

0.728

3.416

2.231

Suspension

Front axle

Double-wishbone front axle, coil springs, gas-filled dampers, stabiliser bar

Rear axle

Multi-link rear axle with a rigid section, coil springs, gas-filled dampers, stabiliser bar

Braking system

Internally ventilated disc brakes at front, internally ventilated disc brakes at rearParking brake, ABS, Brake Assist, ESP®

Steering

Hydraulic rack-and-pinion power steering

Wheels

17, 18 and 19-inch

Tyres

255/65 R17 110H

255/60 R18 112V/H

255/55 R19 111H

Dimensions and weights

Wheelbase

mm

3150

Track width - front/rear

mm

1632/1625

Length

mm

5340

Width

mm

1920

Height

mm

1819

Kerb weight

kg

2285

Payload

kg

965

Gross vehicle weight

Turning circle

kg

m

3250

13.4

Tank capacity/of which reserve

l

73/10

Performance and fuel consumption

Acceleration 0–100 km/h

s

7.5

Top speed

km/h

205

Provisional figures:fuel consumption

(urban/extra-urban/comb.)

l/100 km

10.2/8.3/9.0

Provisional figuresComb. CO2 emissions

g/km

237

The X-Class is certified as a commercial vehicle (N1).

The descriptions and information contained in this press information apply to the international Mercedes-Benz model range and may vary according to country. All the vehicle data provided are provisional figures for the left-hand drive Euro 6 Mercedes-Benz X 350 d 4MATIC for the European market. The X-Class is certified as a commercial vehicle (N1).

The figures for fuel consumption and CO2 emissions are provisional and have been determined by the technical service for the certification process in accordance with the NEDC testing procedure. EC type approval and a certificate of conformity with official figures are not yet available. Deviations between the stated figures and official figures are possible.