Vijf jaar geleden voerde de Mercedes-Benz V-Klasse met zijn vormgeving, zijn kwaliteit, zijn comfort en zijn veiligheids- en assistentiesystemen een nieuwe maatstaf in het MPV-segment in (MPV: multiple purpose vehicle). Dat was het begin van de succesvolle internationale carrière van dit model. De modelaanpassing nu bouwt voort op bovenstaande kernwaarden en verhoogt zo nog de aantrekkingskracht van de grootste vertegenwoordiger van personenauto’s in het aanbod van Mercedes-Benz. De compacte Marco Polo en Marco Polo HORIZON kampeer- en vrijetijdsvoertuigen nemen op hun beurt alle innovaties van de V-Klasse over. Meer nog, Mercedes-Benz Vans gaat in het MPV-segment nog een stap verder door binnenkort een volledig elektrische model uit te brengen.

De nieuwe V-Klasse: een vernieuwd design met nog meer comfort

De stijl en de aantrekkingskracht van de Mercedes-Benz MPV zijn baanbrekend in dit segment – en dragen in grote mate bij tot het succes van het model. Via een reeks van gerichte aanpassingen hebben de ontwerpers in Stuttgart de V-Klasse als onderdeel van de facelift nu een nieuwe look gegeven. Het model vindt zijn designinspiratie in het huidige aanbod personenwagens van Mercedes-Benz – dat blijkt uit de vormgeving van de voorzijde die nu nog meer zelfzekerheid uitstraalt, en uit de nieuwe kleuren en materialen. Een andere blikvanger van de nieuwe V-Klasse zijn de luxezetels achteraan waarmee de inzittenden als het ware een wellnessgevoel kunnen oproepen.

Een nieuw en goed herkenbaar design voor de voorzijde

Dankzij zijn nieuwe voorzijde lijkt de nieuwe V-Klasse breder en heeft hij een nog sterkere visuele présence. Verantwoordelijk daarvoor is het nieuwe design van de bumper met de opvallende luchtinlaten en de nieuwe diamantstructuur in de radiatorrooster. De Mercedes-ster heeft een centrale plaats in de radiatorrooster gekregen en wordt door twee zilverkleurige lamellen geflankeerd. Daarmee dient de nieuwe V-Klasse zich aan als een lid van de huidige generatie personenauto’s van Mercedes-Benz. Het personalisatieconcept met de aantrekkelijke AVANTGARDE en EXCLUSIVE lines blijft bestaan, terwijl de AMG Line visueel aan kracht wint: naast de vertrouwde AMG vormgeving voor de bumper, is die nu ook uitgerust met een nieuwe radiatorrooster in diamantdesign met verchroomde pinnen. De AMG Line geeft dus meteen blijk van sportiviteit en dynamiek.

Het design van de flanken van de nieuwe V-Klasse verandert niet in vergelijking met dat van de voorganger. Kenmerkend daarvoor zijn de twee uitgesproken en strakke lijnen. De wisselwerking tussen concave en convexe oppervlakken vormt op haar beurt een sculpturaal en sensueel geheel. De twee flanklijnen zetten de prominente contouren van de nieuwe voorbumper voort en lopen naar achteren toe geleidelijk omhoog. Als gevolg daarvan oogt het zijprofiel lang en zet het de dynamiek van het nieuwe design van de neus voort. Een optionele verchroomde sierstrip op de vensterlijn zet die indruk nog kracht bij. De achterlampen in de ledtechnologie met de vertrouwde en aantrekkelijke vormgeving vormen een harmonieus sluitpunt. Indien gewenst kan het design van de achterzijde op zijn beurt opgewaardeerd worden met een verchroomd sierelement op de onderrand van de achterruit.

Nieuwe lakkleuren en lichtmetalen velgen

Het kleurenaanbod voor de nieuwe V-Klasse is met vier nieuwe kleuren uitgebreid. Grafietgrijs metallic en selenietgrijs metallic breiden het palet zwarte en witte tonen uit. Daarnaast geeft hyacintrood metallic - een kleur die bijzonder populair is bij de personenauto’s van Mercedes-Benz - de V-Klasse een bijzonder emotionele waarde. Eveneens nieuw is de optionele kleur staalblauw.

Als een onderdeel van de facelift kregen ook de lichtmetalen velgen voor de MPV een nieuwe stijl. Voor de nieuwe V-Klasse zijn de volgende velgen beschikbaar: een 19 inch tienspaaks lichtmetalen velg in hoogglanzend zwart en twee 18 inch vijfspaaks lichtmetalen velgen in hoogglanzend tremolietgrijs of in hoogglanzend zwart. Daarnaast is ook een nieuwe 17 inch vijfspaaks velg in hoogglanzend zwart beschikbaar. De vormgeving van die velg is niet alleen opvallend en avantgardistisch, maar is ook bijzonder aerodynamisch zodat de luchtweerstand van de V-Klasse nog verminderd wordt.

Nieuwe interieurkleuren en -materialen

Het interieur van de nieuwe V-Klasse sluit aan bij de trend naar moderniteit en helderheid. De vernieuwde V-Klasse dient zichzelf aan met nieuwe luchtmonden in de sportieve turbinelook die we uit de A-Klasse kennen, en met nieuwe wijzers in het combi-instrument. Dankzij het eenvoudigere ontwerp kan de bestuurder zich veel gemakkelijker oriënteren. De nieuwe kleur ‘tartufo’ voor de bekleding en uitrusting in nappaleder, die al voor de E-Klasse en de G-Klasse beschikbaar is, vormt nu ook in de nieuwe V-Klasse een modern en sierlijk statement. En met het Lugano-leder en het nappaleder, telkens in het zwart of het beige, zonder

het zwarte weefsel Santos te vergeten, zijn er in totaal zes verschillende bekledingen in lichte en donkere kleuren beschikbaar. Ook het nieuwe sierelement - met een dubbele lijn als designkenmerk - dat op het instrumentenbord en in de zijbekledingen geïntegreerd wordt, oogt modern en sierlijk. De sierelementen in pianolak, ebbenhout, carbonvezel en geborsteld aluminium blijven beschikbaar.

Luxezetels: nieuw en comfortabel

Comfort oblige in het MPV-segment. In het verleden al maakte de V-Klasse indruk met zijn comfortuitrusting, zoals het grootste panoramische schuifdak in het segment, de brede middenconsole met ingebouwde koelbox, de bekerhouders met temperatuurregeling en ledverlichting, en de discrete sfeerverlichting met drie kleuren en een in vijf stappen regelbare helderheid. In de nieuwe V-Klasse is er voor de passagiers op de eerste zetelrij een andere, optionele comfortuitrusting beschikbaar. Zoals in de S-Klasse bezorgen de optionele luxezetels die je volledig plat kunt leggen, en die met een rugmassage en temperatuurregeling uitgerust zijn, de inzittenden een heuse verwenbeurt. De passagiers kunnen uit drie verschillende niveaus voor de massage en de temperatuurregeling kiezen. Na een belastende vlucht of zakenvergadering voelt een ritje in de nieuwe V-Klasse die als VIP-busje ingericht is, dan ook meer als een wellnessbehandeling aan.

Met de optionele, afzonderlijk te openen achterruit, de laadruimteverdeler en de elektrische EASY-PACK achterklep is de nieuwe V-Klasse op een variabele en eenvoudige manier te laden en te lossen. Vooral de elektrische achterklep betekent een echte toename van het comfort, ongeacht het gebruik dat van de V-Klasse gemaakt wordt - als pendelvoertuig, om met het gezin naar de supermarkt te rijden of om volumineus sportmateriaal te vervoeren.

Haast onbeperkte zetelconfiguraties en een flexibele bagageruimte

In de nieuwe V-Klasse kunnen de zitplaatsen achterin nog altijd op tal van manieren geconfigureerd worden om aan de meest uiteenlopende vereisten tegemoet te komen. Standaard wordt de MPV met vier afzonderlijke comfortzetels in twee rijen uitgerust. Indien gewenst kan tussen de individuele zetels een klaptafeltje geïnstalleerd worden. Als een alternatief voor de afzonderlijke zetels van de eerste rij is er ook een tweezitsbank met een tweedelige, neerklapbare rugleuning beschikbaar, of een driezitsbank met een tweedelig zitvlak en een driedelige rugleuning.

De rechtse zitplaats van de driezitsbank kan naar voren geklapt worden, of apart uitgebouwd. Daarnaast is het ook mogelijk om de hele zitbank neer te klappen om ruimte voor grote bagagestukken te maken. Die zitbank is ook als optie beschikbaar voor de tweede zetelrij. En wie in de V-Klasse wil slapen, kan voor de achterste zetelrij een driezitsbank bestellen die tot een comfortabel bed omgebouwd kan worden.

*De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaalt naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële cijfers.