De nieuwe EQT: de basis voor innovatieve kampeeroplossingen en nog veel meer

De nieuwe EQT vormt niet alleen de basis voor de Concept EQT Marco Polo1 en de Marco Polo Module, maar biedt ook actieve gezinnen en recreanten een aantrekkelijke instap in de volledig elektrische wereld van het merk met de ster. De compacte elektrische MPV is binnenkort te bestellen voor de consumentenadviesprijs vanaf van € 46.573,- euro (EQT met 90 kW e-motor en standaardlengte).

Met zijn Black Panel frontpaneel met centrale ster en dynamisch ontworpen koellamellen is de nieuwe EQT direct herkenbaar als lid van de Mercedes-EQ familie. De elektrische MPV combineert compacte buitenafmetingen met veel interieurruimte. Dankzij de ruimtebesparende inbouw van de batterij in de bodemplaat heeft hij niet alleen een gunstig laag zwaartepunt, maar biedt hij ook bijna dezelfde variabiliteit en functionaliteit in het interieur als de conventioneel aangedreven T-Klasse. De EQT is 4.498 millimeter lang, 1.859 millimeter breed en 1.819 millimeter hoog. In 2023 volgt een variant met lange wielbasis.

Net als de T-Klasse biedt de nieuwe EQT vele voordelen die het dagelijks leven voor gezinnen en actieve levensgenieters gemakkelijk en comfortabel maken. Denk hierbij aan de lage laaddrempel van slechts 561 millimeter hoog, waardoor het in- en uitladen van zware voorwerpen gemakkelijker is. De schuifdeuren aan beide zijden van het voertuig bieden elk een opening van 614 millimeter breed en 1.059 millimeter hoog. Op de achterbank is plaats voor maximaal drie kinderzitjes.

Moderne elektromotor

Bij de marktintroductie is een elektromotor met een piekvermogen van 90 kW (122 pk) en een maximumkoppel van 245 Nm leverbaar. De lithium-ion batterij bevindt zich in de bodemplaat voor de achteras, is beschermd tegen aanrijdingen en heeft een bruikbare capaciteit van 45 kWh. Op het werk, thuis of bij openbare laadstations kan de EQT gemakkelijk worden opgeladen met 22 kW wisselstroom (AC). Bij snellaadstations met gelijkstroom (DC) verloopt het laden nog sneller, afhankelijk van de SoC (State of Charge) en de temperatuur van de hoogspanningsbatterij. De EQT is voorzien van een 80 kW DC-lader, die de batterij in 38 minuten van 10-80 procent kan opladen. De laadaansluiting van de EQT bevindt zich onder de Mercedes-ster, wat praktisch en handig is, vooral bij het opladen in de stad op krappe parkeerplekken.

Innovatieve highlights

De Concept EQT Marco Polo1 is gebaseerd op de EQT met lange wielbasis6. Deze conceptversie is een concrete preview van de nieuwe, volledig elektrische en volwaardige microcamper die momenteel in ontwikkeling is. De Concept EQT Marco Polo kan ook worden uitgerust met een pop-up dak met een bed. Dankzij de innovatieve schaarconstructie kan het pop-up dak eenvoudig worden opgetild met een lichte hellingshoek. Dit betekent dat de Concept EQT Marco Polo achterin voldoende ruimte biedt om rechtop te kunnen staan. Het pop-up dak kan rondom worden geopend met een ritssluiting aan de achterzijde om een optimaal gevoel van vrijheid te creëren. Het dakbed is 1,97 meter bij 0,97 meter groot en biedt met zijn puntelastische schotelveersysteem een hoog slaapcomfort.



Achterin de camper bevindt zich een opklapbare slaapgelegenheid van 2 meter bij 1,15 meter. In de tweede zitrij achter de bestuurderszetel is een unit geïntegreerd die een verzonken wasgelegenheid en een eveneens verzonken compressorkoelbox van 16 liter bevat. Direct daaraan gekoppeld is een van de twee zitplaatsen.

Aan de linkerzijde is, tegenover de achterste cockpit, nog een zitplaats gecreëerd. Bovendien bevinden zich in het gehele interieur meerdere opbergruimtes voor kampeeraccessoires. Er kan in deze microcamper op twee manieren worden gekookt, ofwel op een inductiekookplaat of een gastoestel dat in een lade is geïntegreerd. Ook aanwezig: een elektrisch in hoogte verstelbare tafel. Een groot aantal interieurelementen kan door twee personen eenvoudig in minder dan 5 minuten worden verwijderd. Dit betekent dat de volledig elektrische microcamper indien nodig ook als dagelijkse auto kan worden gebruikt. Met een hoogte van minder dan twee meter kan hij ook gemakkelijk alle conventionele garages, parkeergarages en autowasstraten in- en uitrijden.

Het meubilair van de Concept EQT Marco Polo1 is niet alleen functioneel, maar past ook naadloos in het hoogwaardige interieur van de nieuwe EQT. Het ontwerp neemt bijvoorbeeld het zitconcept van de elektrische MPV over: net als de zetels zijn ook de keuken-, bank- en slaapkamerelementen uitgevoerd in Artico Microcut. De lambrisering van de meubelfronten is daarentegen als contrast uitgevoerd in kersenhout Avola. De sfeerverlichting zorgt voor een comfortabele ambiance. Het bovenste bedgedeelte is voorzien van een donkere hemelbekleding en LED-verlichting. De microcamper bevat in totaal 7 USB-poorten, waarvan één in het hefdakgedeelte en twee in het leefgedeelte.

De toekomstige versie van de EQT met lange wielbasis, waarop de conceptcar is gebaseerd, is gespoten in chroomgrijs metallic met contrasterende elementen in glanzend zwart. Opvallende details zijn de zwart gelakte sierlijsten voor en achter en de speciale 19 inch diamond-cut velgen. De beige kleurtint van het hefdak is ook terug te vinden in andere elementen van de microcamper, zoals het zonnescherm. Verschillende roodkleurige exterieuraccenten creëren een subtiel contrast.

Een andere highlight van de Concept EQT Marco Polo is het zonnepaneel dat is geïntegreerd in het pop-up dak. De zonne-energie kan worden opgeslagen in een uitneembare opslagaccu, waardoor de camper gedurende een bepaalde periode zelfvoorzienend kan zijn en daarmee de actieradius kan behouden. De uitneembare opslagaccu wordt tijdens gebruik opgeborgen in een lade in de zetel en kan eenvoudig worden verwijderd om thuis of op de camping op te laden. Twee overige opvallende kenmerken van de elektrische microcamper zijn de zonneluifel die aan de zijkant van het voertuig is bevestigd, en een innovatief verduisteringssysteem voor de achterruiten, waarbij deze met een druk op de knop kunnen worden gekleurd. Gordijnen of rolluiksystemen behoren daarmee tot het verleden.

Kampeerplezier in een handomdraai met de Marco Polo Module

Met de flexibel in- en uitneembare Marco Polo-module, die onder meer beschikbaar zal worden voor de nieuwe EQT met korte wielbasis, biedt Mercedes-Benz in de nabije toekomst een praktische oplossing voor de basisbehoeften op het gebied van kamperen. Met het eenvoudig te installeren bed en het optionele keukenblok – beide klassieke oplossingen voor het MPV segment – wordt de EQT in een mum van tijd een comfortabele kampeergenoot.



De bedunit biedt een slaapoppervlak van 2 meter bij 1.15 meter. Het puntelastische schotelveersysteem en het tien centimeter dikke matras zorgen ook in deze versie voor een ergonomisch ligcomfort. Indien nodig kan het bedframe naar voren worden uitgeschoven en het matras worden uitgeklapt. Tijdens het rijden bevindt het bedframe met opgevouwen matras zich in de kofferruimte. De achterbank kan dan onbeperkt worden gebruikt. Om een optimaal slaapcomfort te bereiken, behoren ook handmatig te bevestigen verduisteringselementen voor de ruiten en een ventilatierooster met insectenwering tot de standaarduitrusting. Eveneens standaard zijn twee raamvakken tussen de C-stijl en de D-stijl voor kleinere spullen.

Het optionele keukenblok is gebaseerd op een ladesysteem. Het bevat een spoelbak met een watertank van 12 liter, een compressorkoelbox van 15 liter en een flexibel uitneembaar gastoestel. De unit bevat ook lades voor bestek, serviesgoed en etenswaren. Het keukenblok is eveneens te bestellen in combinatie met twee campingzetels en een tafel met twee verschillende poten. Dit betekent dat hij zowel buiten kan worden geplaatst als binnen, waarbij hij wordt bevestigd aan de middenconsole – een primeur in dit segment.

Als het bed of het keukenblok niet nodig zijn, kunnen de individuele units dankzij hun lage gewicht in een paar eenvoudige stappen en in korte tijd worden verwijderd. De units worden bevestigd aan de sjorogen in de kofferruimte.De Marco Polo Module heeft een stijlvol, strak design en is uitgevoerd in de kleur antraciet. Hierdoor past de unit perfect in het hoogwaardige interieur van de volledig elektrische kleine MPV. De Marco Polo Module kan binnenkort bij de Mercedes-Benz verdelers worden besteld.

Duurzame bedrijfsstrategie voor de volledige levenscyclus

Mercedes-Benz Vans heeft de ambities op het gebied van elektrische mobiliteit stevig verankerd in de strategie en werkt hard aan de elektrificatie van alle modellen. Vandaag kunnen klanten, wagenparkbeheerders en carrosseriebouwers al kiezen uit vier volledig elektrische modellen: de eVito gesloten bestelwagen, de eSprinter, de eVito Tourer en de EQV. In het eerste kwartaal van 2023 komt daar de eCitan bij.

Met de EQT wordt het elektrische portfolio in de nabije toekomst ook uitgebreid naar het segment van de kleine voertuigen. Als het gaat om eCampers, heeft Mercedes-Benz Vans tot nu toe vooral samengewerkt met klassieke camperpartners, en dan met name in het segment van de middelgrote wagens EQV en eVito. In de nabije toekomst zet Mercedes-Benz echter meer in op eCampers die in zijn geheel af fabriek worden geleverd.