Nieuwe Mercedes-Benz eSprinter maakt indruk met efficiëntie, actieradius en laadvermogen

Mercedes-Benz Vans elektrificeert systematisch alle modelreeksen. De nieuwe eSprinter maakt indruk op het gebied van efficiëntie, actieradius en laadvermogen en is een echte wereldburger: hij wordt geproduceerd in Europa en Noord-Amerika en zal in de toekomst op zo'n 60 markten de claim ‘Lead in Electric Drive’ onderstrepen.
De frontmodule omvat alle hoogvoltagecomponenten en kan als vanouds worden gecombineerd met de modelvarianten, ongeacht de wielbasis en accugrootte. De module voor de geïntegreerde hoogvoltagebatterij bevindt zich in de bodem, om ruimte te besparen. De plaats van de batterij tussen de assen resulteert samen met de robuuste batterijbehuizing in een laag zwaartepunt, wat een positieve invloed heeft op het rijgedrag en de rijveiligheid verhoogt. De derde pijler van het modulaire ontwerp is de module aan de achterzijde met de elektrisch aangedreven achteras. Volgens het principe van de gemeenschappelijke onderdelenstrategie wordt deze gebruikt in alle varianten van de nieuwe eSprinter. Ook de compacte en krachtige elektromotor is in deze module geïntegreerd.
Mercedes-Benz heeft ongeveer 350 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwe eSprinter. In elk van de drie fabrieken in Charleston, Düsseldorf en Ludwigsfelde wordt ongeveer 50 miljoen euro geïnvesteerd om het productieproces aan te passen. Het modulaire concept van de nieuwe eSprinter maakt maximale synergiën in de productie mogelijk, en zorgt zodoende voor schaalvoordelen.
Mathias Geisen, hoofd van Mercedes-Benz Vans: “De nieuwe Mercedes-Benz eSprinter volgt consequent onze strategie – leider zijn op het gebied van elektrische mobiliteit met de meest begerenswaardige bestelwagens en tegelijkertijd wereldwijd een winstgevende groei realiseren.”
De nieuwe eSprinter: veelzijdig en efficiënt
De marktintroductie van de nieuwe eSprinter betreft een gesloten bestelwagen in de verlengde uitvoering en met een hoog dak. Hij is uitgerust met de grootst beschikbare batterij, met een bruikbare capaciteit van 113 kilowattuur, het laadvermogen bedraagt 14 kubieke meter en hij heeft een toegestaan bruto voertuiggewicht van maximaal 4,25 ton.De elektrische actieradius, gebaseerd op een WLTP-cyclus simulatie, gaat maximaal 400 kilometer bedragen. De gesimuleerde actieradius op basis van de WLTP-stadscyclus komt uit op maximaal 500 kilometer. De actieradius maakt deze bestelwagen ook perfect geschikt voor langere ritten.
In Europa komt deze eerste variant van de gesloten bestelwagen eind 2023 op de markt, waarna de open modelvariant en andere batterijversies geleidelijk volgen. Dit maakt de eSprinter aantrekkelijk als basisvoertuig voor tal van nieuwe sectoren, en voor ombouwbedrijven en carrosseriebouwers.
“Met de nieuwe eSprinter tillen we het segment van de elektrische grote bestelwagens naar een nieuw niveau. De combinatie van efficiëntie, actieradius en laadvermogen met gelijktijdige TCO-optimalisatie maakt de nieuwe eSprinter tot de meest veelzijdige Mercedes-Benz eVan ooit”, zegt Mathias Geisen.

De elektrische aandrijflijn (eATS)
De belangrijkste componenten van de eATS-unit in de nieuwe eSprinter zijn twee nieuwe ontwikkelingen: de efficiënte motor en de innovatieve elektrische achteras, die beide voor het eerst worden toegepast in een elektrische bestelwagen van Mercedes-Benz.De synchrone motor met permanente magneet (PSM), die slechts ongeveer 130 kilogram weegt, wordt gekenmerkt door een bijzonder hoog rendement en een geoptimaliseerd warmtebeheer. De motor is verkrijgbaar in twee vermogensniveaus, met een maximum vermogen van 100 of 150 kilowatt en levert een koppel van maximaal 400 newtonmeter.
De elektrisch aangedreven achteras maakt naast de klassieke gesloten bestelwagen ook open modelvarianten mogelijk. Voor de klant levert dit voordelen op met betrekking tot ombouw en opbouw, voertuiglengtes (A2 en A3), maximaal bruto voertuiggewicht (tot 4,25 ton) en aanhangerbelasting (tot 2 ton).
Hoogvoltagebatterij en opladen
Klanten kunnen bij de nieuwe Mercedes-Benz eSprinter kiezen uit drie verschillende batterijpakketten, afhankelijk van hun individuele behoeften op het gebied van actieradius en laadvermogen: 56, 81 of 113 kWh. Dankzij de lithium/ijzerfosfaat (LFP) celchemie zijn de accuvarianten vrij van kobalt en nikkel, terwijl actief warmtebeheer zorgt voor maximale efficiëntie.Zoals alle Mercedes-Benz eVans kan de nieuwe eSprinter zowel met wisselstroom (AC) als met gelijkstroom (DC) worden opgeladen. De boordlader, die de stroom in de auto omzet bij het laden met wisselstroom, bijvoorbeeld bij een wallbox, heeft een maximaal vermogen van 11 kilowatt. De nieuwe eSprinter kan bij snellaadstations met maximaal 115 kilowatt worden opgeladen. Voor klanten betekent snelladen dat opladen van 10 tot 80 procent van de volledige capaciteit ongeveer 28 minuten duurt voor de 56 kWh-accu en ongeveer 42 minuten voor de 113 kWh-accu.
Digitalisering en infotainment met MBUX en Mercedes me
De nieuwe eSprinter maakt ook indruk op het gebied van digitalisering en infotainment: hij wordt geleverd met de innovatieve Mercedes-Benz User Experience (MBUX) met de nieuwste softwaregeneratie, die klanten voorheen alleen kenden van de personenauto’s van Mercedes-Benz. Tal van functies en diensten maken het dagelijks leven met een elektrische bestelwagen gemakkelijker voor klanten.Navigatie met ‘Electric Intelligence’ zorgt voor de grootst mogelijke planningszekerheid. Het systeem toont bijvoorbeeld de actuele actieradius in real time, afhankelijk van de actuele verkeerssituatie en de topografie van de route. Het berekent ook de best mogelijke laadstrategie om zo snel mogelijk op de bestemming te komen, of om de gewenste laadtoestand (SoC) op de bestemming te hebben. Authenticatie bij het laadstation verloopt eenvoudig via MBUX, met betaling via Mercedes me. Andere hoogtepunten zijn een hoger prestatieniveau, uitgebreide personalisatiemogelijkheden en optimalisaties van de ‘Hey Mercedes’ spraakassistent.
