De nieuwe EQV en V-Klasse van Mercedes-Benz in het kort:
  • Mercedes-Benz Vans volgen de vernieuwde business strategie.
  • Nieuwe EQV en nieuwe V-Klasse ogen nu nog stijlvoller.
  • Nieuw design, extra comfortuitrusting en een toevoeging op het gebied van intelligente, digitaal verbonden en geavanceerde rijhulpsystemen vormen de kern van zijn aantrekkingskracht.
Mercedes-Benz zal in de toekomst een andere strategische aanpak hanteren. Zoals vorig jaar (2023) gepresenteerd, streeft het bedrijf naar een premiumstrategie voor zijn Vans. In de toekomst zal een gerichte luxestrategie van toepassing zijn op alle nieuw ontwikkelde, particulier gepositioneerde bedrijfsvoertuigen, net zoals dat het geval is voor alle personenauto's van Mercedes-Benz. Het doel is om deze strategische verandering volledig te implementeren met de introductie van de komende modulaire en schaalbare Van Electric Architecture - afgekort VAN.EA - vanaf 2026. De nieuwe eigen midsize bestelwagens EQV en V-Klasse zijn een belangrijke mijlpaal op deze weg. Beide zijn verder verfijnd met nieuwe exterieur- en interieurontwerpen. Ook het comfort en de veiligheid nemen toe, vooral dankzij intelligentere digitale netwerken. De standaarduitrusting is uitgebreid geüpgraded en daarmee nog preciezer afgestemd op de wensen van klanten. De nieuwe V-Klasse vormt ook de basis voor de V-Klasse Marco Polo kampeerwagen, die af fabriek wordt aangeboden.

"We willen de meest gewilde bestelwagens en diensten aanbieden. Daarom hebben we de wensen van onze klanten zorgvuldig geanalyseerd. De nieuwe modellen hebben nu een nog grotere visuele aantrekkingskracht en bieden nog meer digitale extra's. De standaarduitrusting van onze MPV's is aanzienlijk verbeterd en veel opties waar voorheen veel vraag naar was, zijn nu standaard: een goed afgerond totaalpakket."
- Klaus Rehkugler, Head of Sales & Marketing Mercedes-Benz Vans



Brug naar de toekomst
De Mercedes-Benz EQV en V-Klasse zijn erg populair in Europa en Azië. Het klantenspectrum varieert van gezinnen en vrijetijdsliefhebbers tot VIP's en zakenmensen. De modellen hebben altijd bijzonder veel indruk gemaakt dankzij hun royale ruimte in combinatie met een hoog comfortniveau en een hoogwaardig en uniek design. Ze bieden ook tal van personaliseringsopties met verschillende aantrekkelijke uitvoeringen. Voor de EQV is er de AVANTGARDE-lijn, terwijl de V-Klasse verkrijgbaar is als instapmodel, maar ook in de STYLE- en AVANTGARDE-lijnen en als topuitvoering EXCLUSIVE. Er zijn ook optionele designpakketten zoals de AMG Line en het Night Package voor de V-Klasse, evenals de EQV Design Packages Exterior en Interior. Al deze kwaliteiten zijn verder verfijnd.

Door ze aantrekkelijker te maken, wil Mercedes-Benz Vans de marktpositie van haar MPV's versterken. Dit zet de koers uit voor verdere rendabele groei aan de bovenzijde van het marktsegment. In de komende jaren zullen de nieuwe voertuigen niet alleen de brug vormen naar een hoogwaardige ervaring in een MPV, maar ook naar een volledig elektrische toekomst. Het sleutelelement voor deze toekomst is de aanstaande innovatieve "electric-only" voertuigarchitectuur VAN.EA die vanaf 2026 zal worden geïntroduceerd. In de toekomst zullen alle nieuw ontwikkelde middelgrote en grote Vans hierop gebaseerd zijn. De introductie van VAN.EA is ook een belangrijke mijlpaal op weg naar een vernieuwd netto CO2-neutraal wagenpark vanaf 2039, waarmee een van de belangrijkste transformatiedoelen in de duurzame bedrijfsstrategie van Mercedes-Benz AG wordt bereikt.



Nieuw exterieurdesign voor een onmiskenbaar uiterlijk
De hoogtepunten van de nieuwe EQV en V-Klasse zijn onder andere hun nieuwe look. Het verder ontwikkelde design geeft hen een meer onderscheidende en unieke positie in hun segment. Het nieuwe frontdesign wordt gekenmerkt door een opvallend radiatorrooster in verschillende vormen en een krachtig gedefinieerde voorbumper. Afhankelijk van de uitrusting wordt het radiatorrooster omgeven door een LED-lichtband. De topklasse V-Klasse EXCLUSIVE heeft voor het eerst ook een prestigieuze, rechtopstaande Mercedes-ster op de motorkap. De adaptieve MULTIBEAM LED-koplampen met hun elegante design, die afhankelijk van de uitvoering standaard of als optie verkrijgbaar zijn, geven alle modellen een extra stijlvol accent. Aan de achterzijde zorgen een nieuwe verchroomde sierstrip met Mercedes-Benz belettering en nieuw ontworpen LED-lampen voor een karakteristieke uitstraling. De contouren van de achterlichten zijn donkerder, waardoor een precieze lichtsignatuur ontstaat. Het opgewaardeerde uiterlijk wordt vervolledigd door nieuwe lichtmetalen velgen met een aerodynamisch geoptimaliseerd design in de formaten 17, 18 en 19 inch en vier nieuwe koetswerkkleuren.



Nieuw interieurdesign met hightech uitstraling en extra comfortfuncties
Ook het interieurdesign maakt indruk met een opgewaardeerde look waarin digitalisering centraal staat. De cockpit wordt voornamelijk gekenmerkt door een opnieuw ontworpen instrumentenpaneel met twee breedbeeldschermen van 12,3 inch, stijlvolle nieuwe luchtroosters en een stuurwiel van de nieuwste generatie met capacitieve hands-off herkenning. Het moderne hightech design tilt de stijl en de waardebeleving naar een hoger niveau.

De middenconsole, die ook opnieuw werd ontworpen, ondersteunt indien gewenst draadloos opladen voor smartphones. Andere nieuwe gemaksfuncties, waarvan sommige optioneel zijn, zijn de KEYLESS startfunctie, een verwarmd stuurwiel en gedimde cabineverlichting om 's nachts te kunnen rijden. Met 64 kleuren biedt de sfeerverlichting een nog persoonlijkere en huiselijkere sfeer. Voor een gemakkelijkere toegang tot de achterzijde hebben de V-Klasse en EQV nu ook standaard een schuifdeur aan de linkerzijde.

MBUX infotainmentsysteem: intelligent, interactief en individueel
De nieuwe MPV's zijn standaard uitgerust met de huidige generatie van het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) infotainmentsysteem, dat een onvergelijkbare digitale en interactieve ervaring biedt.Met de verbeterde MBUX kunnen bestuurders van de V-Klasse en EQV profiteren van extra functies zoals ENERGIZING comfort control en navigatie met augmented reality.
Het intuïtieve display- en bedieningsconcept biedt gepersonaliseerde suggesties voor talrijke infotainment-, comfort- en voertuigfuncties. Het wordt bediend via het centrale display, de aanraakgevoelige bediening op het stuurwiel, het touchpad op de middenconsole of via een dialoog met de leerbare spraakassistent "Hey Mercedes", die ook geoptimaliseerd is. Andere voordelen van de nieuwe MBUX-generatie zijn de toegenomen rekenkracht, extra EV-specifieke functies en weergaven voor de EQV en parkeerhulpfuncties die op het centrale display worden weergegeven.

Klanten kunnen hun persoonlijke profiel rechtstreeks in hun auto aanmaken en synchroniseren met de bestaande profielgegevens in hun Mercedes me-account, Per voertuig kunnen maximaal zeven verschillende profielen worden opgeslagen - elk met individuele informatie zoals de laatste navigatiebestemming of favoriete radiozender. Door een QR-code te scannen met de Mercedes me app wordt de auto automatisch verbonden met het Mercedes me account.

Diverse digitale extra's van Mercedes-Benz
Er is een groot aantal digitale extra's beschikbaar met het MBUX infotainmentsysteem. Ze maken de EQV en V-Klasse nog intelligenter - en het dagelijks leven nog eenvoudiger en efficiënter. Extra functies kunnen voor en na de reis of zelfs onderweg worden gebruikt. Daartoe behoren gratis diensten zoals onderhoud-, ongevallen- en pechhulp, maar ook diensten op afstand zoals het vergrendelen en ontgrendelen van de portieren en het openen en sluiten van de ramen via de Mercedes me app. Andere handige diensten zijn navigatie met Live Verkeersinformatie, Car-to-X communicatie en uitgebreide MBUX functies met de "Hey Mercedes" spraakassistent. Indien gewenst kan deze bijvoorbeeld online zoeken naar restaurants of hotels in de buurt. Daarnaast kunnen klanten voor het eerst gebruikmaken van de satellietweergave. Ze hebben nu ook de mogelijkheid om hun locatie of geschatte aankomsttijd met hun contacten te delen dankzij Social Navigation.

De digitale service Mercedes me Charge is ook beschikbaar voor de EQV. Het biedt klanten toegang tot een van de grootste openbare oplaadnetwerken in Europa met meer dan 620.000 oplaadpunten, waaronder het Europese snellaadnetwerk IONITY. Mercedes me Charge maakt opladen met elektriciteit uit hernieuwbare bronnen mogelijk bij alle stations. Omdat de volledig elektrische EQV is uitgerust met Plug & Charge, kunnen bestuurders bijzonder snel en gemakkelijk opladen en betalen bij compatibele oplaadstations. Handmatige authenticatie is niet nodig omdat het laadstation rechtstreeks communiceert met de auto via de laadkabel.

Dankzij MBUX is de EQV ook geïntegreerd in het ecosysteem voor elektrische mobiliteit van intelligente navigatie met actief afstandsbeheer en cloud-gebaseerde diensten en apps. Het garandeert ontspannen rijden met transparantie en de grootst mogelijke planningszekerheid. Alle EV-specifieke displays en instellingen kunnen worden bediend via het centrale display met hoge resolutie in de MBUX. Voorbeelden hiervan zijn individuele instellingen voor de klimaatregeling in de cabine en het opladen van de auto, evenals navigatie met Electric Intelligence en Mercedes me Charge-functies.



Rijhulpsystemen: Nog betere ondersteuning in alle situaties
Veiligheids- en assistentiesystemenmet verbeterde en extra functies maken het geheel nog aantrekkelijker. Active Brake Assist omvat nu bijvoorbeeld de cross-traffic functie. Het kan de bestuurder waarschuwen voor recht overstekende of tegemoetkomende voertuigen en gevaarlijke inhaalmanoeuvres, maar ook ingrijpen om te remmen in noodgevallen en helpen bij het keren.
De standaarduitrusting van de EQV en V-Klasse is uitgebreid: ATTENTION ASSIST, Headlamp Assist inclusief regensensor, Active Distance Assist DISTRONIC, Active Brake Assist met cross-traffic functie, Blind Spot Assist, Active Lane Keeping Assist, Intelligent Speed Assist en Parking Package.

De adaptieve MULTIBEAM LED-koplampen met grootlichtassistent PLUS zijn voor het eerst verkrijgbaar. Met 84 afzonderlijk regelbare LED's maken ze een extreem snelle en nauwkeurige aanpassing van de koplampen aan de actuele verkeerssituatie mogelijk. De grootlichtassistent PLUS verlicht de weg continu zonder andere weggebruikers te verblinden.

Het nieuwe rijassistentiepakket bevat nog meer systemen. Het omvat de actieve afstandsassistent DISTRONIC met trajectgebaseerde snelheidsregeling en uitgebreide automatische hervatting in files, de actieve stuurassistent en de actieve snelheidsbegrenzer. Het nieuwe parkeerpakket met 360-gradencamera is beschikbaar om gemakkelijk en snel te parkeren. Het biedt een 360-graden visualisatie van het parkeren met behulp van camera's aan de hand van 3D-beelden. Het parkeerpakket omvat Active Parking Assist, Rear Cross Traffic Alert, Pedestrian Emergency Braking en Drive-Away Assist. Het omvat ook een assistent voor het manoeuvreren met een aanhanger in combinatie met een trekhaak en automatische transmissie.

Breed gamma aandrijfmogelijkheden
Klanten van het volledig elektrische EQV-model kunnen kiezen uit twee batterijformaten (90 en 60 kWh), met een piekvermogen van 150 kW (204 pk) en een continu vermogen van 70 kW (95 pk) (WLTP: gecombineerd stroomverbruik: 29,43-27,04 kWh/100 km; gecombineerde CO₂-uitstoot: 0 g/km). De elektrische WLTP-actieradius van de EQV bedraagt 277-365 kilometer, - mede dankzij efficiënte recuperatie en geoptimaliseerd thermisch management; dit laatste verhoogt de reële efficiëntie en actieradius nog verder. De volledig elektrische EQV ondersteunt zowel wisselstroomopladen (AC) thuis of bij openbare oplaadstations met maximaal 11 kW, als gelijkstroomopladen (DC) bij snellaadstations met standaard maximaal 110 kW. Bij een snellaadstation is de laadtijd ongeveer 40 minuten van 10-80 procent SoC (State of Charge).

Voor de V-Klasse is de beproefde en efficiënte dieselmotor OM654 verkrijgbaar in drie prestatieniveaus: 120 kW (163 pk), 140 kW (190 pk) en 174 kW (237 pk) (WLTP: gecombineerd brandstofverbruik: 8,7-6,9 l/100 km; gecombineerde CO₂-uitstoot: 229-182 g/km). Daarnaast komt er in de loop van het jaar (2024) een nieuwe benzinemotor, de M254, beschikbaar als mild hybrid met 170 KW (231 pk) (voorlopige waarden WLTP: gecombineerd brandstofverbruik: 11,3-8,9 l/100 km; gecombineerde CO₂-uitstoot: 257-204 g/km) - nieuw voor Europa en bijzonder relevant op veel Aziatische markten waar de V-Klasse zich heeft gevestigd, met name China.

De 9G-TRONIC automatische transmissie en een selectie van verschillende onderstel- en rijprogramma's zorgen voor even wendbare en comfortabele rijeigenschappen in alle modellen. De varianten met verbrandingsmotor hebben achterwielaandrijving; de dieselmodellen hebben als optie ook vierwielaandrijving. De elektrische modellen hebben voorwielaandrijving.