De focus: geschikt voor dagelijks gebruik door een zeer efficiënte elektrische aandrijflijn, recuperatie, thermisch beheer en achterasbesturing.

  • De Stuttgart aux Alpes jusqu’à Rome – avec seulement deux courtes pauses de recharge de 15 minutes, dans des conditions de conduite réelles.
  • Le Mercedes-Benz VLE démontre l’efficacité de la nouvelle Van Electric Architecture lors de ce trajet longue distance.
  • La direction de l’essieu arrière assure une conduite facile et agile, même dans les virages serrés des rues italiennes.

De Mercedes-Benz VLE scoorde hier hoge punten: de testvoertuigen legden de 1.090 kilometer lange route van Stuttgart naar Rome moeiteloos af in ongeveer 13 uur. Het opladen duurde onderweg slechts twee keer 15 minuten. Bij de start in Stuttgart was de buitentemperatuur 11 graden Celsius, terwijl de aankomst in Rome plaatsvond bij 33 graden. Comfort werd niet opgeofferd, terwijl het interieur gedurende de hele route op 22 graden werd geconditioneerd.

De achterasbesturing bewees zijn waarde vooral op kronkelige bergpassen en in de smalle straten van Italiaanse steden. Het zorgt voor wendbaarheid en dus stressvrij rijgedrag.

“Onze toekomstige MPV's hebben opnieuw indrukwekkend hun geschiktheid voor dagelijks gebruik aangetoond op de langeafstandsroutes. Met slechts twee korte laadstops van Stuttgart via de Alpen naar Rome - de Mercedes-Benz VLE demonstreert de indrukwekkende efficiëntie van het nieuwe Van Electric Architecture-platform.”
Dr. Andreas Zygan, Hoofd Ontwikkeling Mercedes-Benz Vans, Mercedes-Benz AG

De Mercedes-Benz manier van testen

Testritten zoals de langeafstandsroutes van Stuttgart naar Rome maken deel uit van een uitgebreid programma voor het testen van de prestaties van het gehele voertuig, dat talrijke klimaatzones en routeprofielen omvat. Naast digitale checks en tests in ultramoderne testfaciliteiten op de Mercedes-Benz Vans ontwikkelingscampus in Stuttgart/Untertürkheim, worden de ontwikkelingsvoertuigen in de praktijk op de weg aan de tand gevoeld. Om gedetailleerde inzichten te verkrijgen in de praktische bruikbaarheid en het ontwikkelingsproces te versnellen tot productiestatus , voeren de ontwikkelaars en ingenieurs van Mercedes-Benz talrijke ontwikkelingsritten uit. Zo reden de eerste technologievoertuigen van de VLE iets meer dan een jaar geleden van Stuttgart naar de Noordkaap in Noorwegen, en werden uitgebreide koude tests uitgevoerd in Zweden in de winter van 2025. Deze keer ging de VLE over de Alpen naar het zuiden naar de Italiaanse hoofdstad.

Nieuw Tijdperk

Vanaf 2026 zal Mercedes-Benz zijn nieuw ontwikkelde, modulaire en schaalbare ‘Van Architecture’ introduceren - en zet daarmee de koers uit voor een geheel nieuw tijdperk. Deze architectuur maakt een duidelijke differentiatie mogelijk tussen high-end gepositioneerde Grand Limousines en commerciële bedrijfswagens. Omdat toegevoegde waarde voor klanten essentieel is voor Mercedes-Benz, zullen toekomstige MPV's en bedrijfswagens perfect aansluiten bij de behoeften en eisen van de klanten, qua ontwerp, functies en bruikbaarheid.

Grand Limousines

De toekomstige modellen MPV’s en Grand Limousines - zullen worden genoemd Mercedes-Benz VLE en Mercedes-Benz VLS. Terwijl de VLE met maximaal 8 zitplaatsen zal variëren van praktisch bruikbare voertuigen voor gezinnen maar ook zeker voor taxi- of shuttlevervoer, zal de VLS een uniek luxe segment op zich definiëren met alle mogelijke automobiele luxe. Voor het eerst zal Mercedes-Benz volledig elektrische middelgrote luxe voertuigen aanbieden in de VS, Canada en China.