De plug-in hybrids bieden een actieradius van meer dan 100 km (WLTP) – perfect geschikt voor overwegend elektrisch dagelijks gebruik. De GLC voelt zich thuis op elke ondergrond: zowel op de weg als in het terrein maakt hij indruk met zijn comfort en dynamiek. De nieuwe achterasbesturing maakt hem nog wendbaarder en veiliger. Buiten de gebaande paden overtuigt hij met tal van voorzieningen, zoals de standaard 4MATIC, het volledig elektrische terreinrijden met de plug-in modellen, het offroad-scherm en de ‘transparante motorkap’.

“Met de nieuwe GLC zetten we een succesverhaal voort naar de toekomst. Sinds zijn introductie hebben 2,6 miljoen klanten gekozen voor een model uit deze succesvolle SUV-serie. Als het best verkochte Mercedes-Benz model van de afgelopen twee jaar is het een van de belangrijkste modellen in ons productportfolio. Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe GLC met zijn combinatie van dynamisch rijplezier, modern design en functies als de offroad-cockpit en onze MBUX augmented reality voor navigatie zowel avonturiers als gezinnen in vervoering zal brengen”, aldus Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG en verantwoordelijk voor Sales.

De hoge eisen die werden gesteld aan de nieuwe GLC zijn in elk detail zichtbaar. Zo maakt de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) het systeem nog digitaler en intelligenter - zowel de hardware als de software hebben een grote sprong voorwaarts gemaakt. Haarscherpe beelden op het bestuurdersdisplay en centrale display maken het eenvoudig om voertuig- en comfortfuncties te bedienen. Beide lcd-schermen bieden een holistische, esthetische ervaring met informatie die op een gestructureerde en duidelijke manier wordt gepresenteerd. De full-screen navigatie geeft de bestuurder de best mogelijke routegeleiding. MBUX augmented reality voor navigatie is als optie leverbaar. Een camera registreert de omgeving voor het voertuig. Het centrale display toont de bewegende beelden en plaatst ook virtuele objecten, informatie en markeringen op het scherm. Dit zijn bijvoorbeeld verkeersborden, richtingaanwijzers, aanbevelingen voor rijstrookwissels en huisnummers. Dit kan de navigatie veel makkelijker maken, vooral in stedelijke gebieden.



Het design: sensuele puurheid, intelligentie en emotie

De nieuwe GLC is onmiddellijk herkenbaar als lid van de Mercedes-Benz SUV-familie. Tot de standaarduitrusting behoort het AVANTGARDE exterieur met chroompakket inclusief ruitframes in chroom en een nieuwe, niet functionele onderrijbeveiliging in chroom. De opvallende designkenmerken versterken de unieke proporties van het voertuig. Een van de kenmerkende designhighlights van de GLC is het nieuw vormgegeven front met koplampen die direct aansluiten op de grille en de breedte van het voertuig benadrukken, alsmede de nieuwe grille van het standaard AVANTGARDE exterieur, die voor het eerst een chroomrand en een sportieve lamel in matgrijs inclusief chromen sierelementen heeft. De AMG Line heeft een grille met Mercedes-Benz pattern en geïntegreerde Mercedes-ster.

“De nieuwe GLC zet onze designfilosofie met zijn sensuele puurheid voort en straalt net als het hele SUV-portfolio intelligentie en emotie uit”, aldus Gorden Wagener, Chief Design Officer Mercedes-Benz AG. “Met zijn schoonheid en uitzonderlijke flair zijn we erin geslaagd om de moderne luxe te creëren die zo kenmerkend is voor Mercedes-Benz.”

Het exterieurdesign wordt gekenmerkt door grote oppervlakken, verrijkt met precieze, nieuw gevormde randen op de flanken. Deze benadrukken de proporties, accentueren de krachtige wielkasten en zorgen voor een evenwicht tussen elegantie en offroad-prestaties. Vanaf de AMG Line zijn voor het eerst wielkastbekledingen in carrosseriekleur leverbaar. Deze accentueren de sportiviteit van de AMG Line, die optioneel leverbaar is met achter bredere banden dan voor. Als optie zijn ook treeplanken, en vanaf de AMG Line een nightpakket leverbaar.

Andere kenmerken van de sportieve, zelfverzekerde uitstraling zijn de grote spoorbreedte en de vlakke velgen in de maten 18 tot 20 inch. Sommige van de af fabriek leverbare velgen hebben niet alleen een modern design met glansgedraaide afwerking en bicolor oppervlakken, maar zijn ook aerodynamisch geoptimaliseerd.

De nieuwe tweedelige achterlichten hebben een binnenwerk in 3D-look en benadrukken de breedte van de achterzijde. Ook de achterzijde is voorzien van een optische onderrijbeveiliging in chroom, die in dit geval is uitgevoerd met niet-functionele uitlaatsierstukken in chroomlook.

Het interieur: modern, sportieve luxe

Welkom in de moderne, sportieve luxe van Mercedes-Benz: dat is de boodschap die het interieur van de nieuwe GLC met de Line AVANTGARDE al in de standaarduitvoering afgeeft. Het dashboard is duidelijk gestructureerd: de bovenkant heeft een vleugelprofiel inclusief nieuwe, afgevlakte ronde luchtuitstroomopeningen die doen denken aan de motoren van een vliegtuig. De onderkant van het dashboard bevat een royaal sierdeel dat harmonieus overvloeit in de gewelfde middenconsole. Het 12,3” (31,2 cm) lcd-display met hoge resolutie voor de bestuurder lijkt vrij te zweven voor het vleugelprofiel en het sierdeel. Het 11,9” (30,2 cm) centrale display rijst zonder overgangen en voegen op uit de middenconsole en lijkt eveneens boven het sierdeel te zweven. Net als het dashboard is het schermoppervlak licht naar de bestuurder toe gedraaid.

Het moderne, sterk gereduceerde design van de portierpanelen omlijst de beide uiteinden van het dashboard. Het middenpaneel van de portieren met geïntegreerde armleuning evolueert van een verticaal vlak naar een horizontaal vlak. Het voorste deel, dat het design van de middenconsole weerspiegelt, neemt de vorm aan van een metallic hightech element. Het kan worden gebruikt als handgreep bij het openen of dichttrekken van het portier en herbergt de schakelaars voor de elektrische ruitbediening. Een andere highlight is het zwevende bedieningspaneel, waarin de portiergreep en de bediening van de stoelfuncties zijn geïntegreerd.



Het avant-gardistische stoeldesign van de nieuwe GLC speelt met lagen en contouren en verleent ze een visuele lichtheid. De hoofdsteunen en hun verbinding met de rugleuning met gesloten bekleding zijn opnieuw ontworpen. De nieuwe GLC is leverbaar met een lederen dashboard en een bovenkant van de portieren in nappalederlook (optie, standaard bij de AMG Line). Sommige sierdelen hebben innovatieve oppervlakken. Daartoe behoren nieuwe interpretaties van openporig fineer in bruintinten, maar ook een openporig zwart houtfineer met verfijnd inlegwerk van echt aluminium.

De motoren: systematisch geëlektrificeerde viercilinders

De nieuwe GLC is uitsluitend leverbaar als hybrid: ofwel als plug-in hybrid, ofwel als mild hybrid met 48V-technologie en een geïntegreerde startdynamo. Het motorenaanbod bestaat uit viercilindermotoren uit de huidige Mercedes-Benz motorenfamilie FAME (Family of Modular Engines). Het motorengamma speelt dus een belangrijke rol in de flexibiliteit van het internationale productienetwerk, met op de behoeften afgestemde elektrificatie. Vier van deze motoren zijn mild hybrids die in het lage toerentalbereik op intelligente wijze worden ondersteund door een startdynamo (Integrated Starter Generator ISG) van de tweede generatie. Drie andere motorvarianten zijn volledig hybrids met een extra elektrisch vermogen van 100 kW en een elektrische actieradius van meer dan 100 km.

De ISG zorgt voor een uitstekende vermogensafgifte. Het systeem omvat het 48V-boordsysteem, dat functies als ‘zeilen’, boost of recuperatie mogelijk maakt en zo aanzienlijke brandstofbesparingen oplevert. Bovendien starten de motoren met behulp van het ISG-systeem zeer snel en comfortabel, zodat de start-stopfunctie voor de bestuurder bijna onmerkbaar is, net als de overgang van ‘zeilen’ met uitgeschakelde motor naar een krachtige aandrijving met veel vermogen. Bij stationair toerental zorgt het intelligente samenspel tussen het ISG-systeem en de verbrandingsmotor voor een buitengewoon rustige loop.