De vermogensafgifte en koppelopbouw gebeuren zeer direct en zonder vertraging: net als in de Formule 1™ elimineert de elektrische ondersteuning van de uitlaatgasturbo het turbogat van de verbrandingsmotor, terwijl tegelijkertijd de elektrische aandrijving veel kracht biedt vanuit stilstand. De elektrische aandrijflijn en de high-performance 400V accu zijn AMG-exclusieve, interne ontwikkelingen. Ze onderstrepen de hoogwaardige engineeringcompetentie van de ontwikkelaars in Affalterbach. Net als in de Formule 1 is de accu speciaal ontworpen voor snelle vermogensafgifte en -opname. Het gecombineerde systeemvermogen van 500 kW (680 pk) en het gecombineerde maximale systeemkoppel van 1020 Nm zijn de hoogste waarden ooit voor de C-Klasse.

Een andere highlight van de nieuwe modelserie, die tegelijkertijd als Limousine en Estate wordt geïntroduceerd, is de voor het eerst voor een C 63 beschikbare volledige variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Dit systeem optimaliseert de overbrenging van het aandrijfvermogen op de weg en bevat een driftmodus voor nog meer rijplezier. Daarbij komt nog de standaard actieve achterasbesturing, een ander uniek kenmerk in dit segment.

“Met de C 63 S E PERFORMANCE openen we een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van ons merk. Zelfs 55 jaar na onze oprichting blijven we bij AMG de durf en de wil tonen om creatief te zijn, om iets speciaals te creëren. De nieuwe C 63 is een echte game changer. Zijn revolutionaire concept is een geheel nieuwe benadering van het segment, dat tot nu toe vooral werd gekenmerkt door de belofte van puur en alleen prestaties. Met een maximaal systeemvermogen van 680 pk lossen we die belofte inderdaad in. Maar het intelligente P3-hybride concept biedt veel meer. Ik ben ervan overtuigd dat met deze technologie, waarin veel knowhow uit de Formule 1™ is verwerkt, we ook een nieuwe groep klanten gaan aanspreken”, aldus Philipp Schiemer, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.



“Met zijn performance-hybride aandrijving en elektrisch ondersteunde uitlaatturbo is de nieuwe C 63 S E PERFORMANCE een technologisch meesterwerk met een nieuwe aanpak. De geëlektrificeerde aandrijflijn biedt een geheel nieuwe rijervaring. De onmiddellijke reactie van de elektrische aandrijving op de achteras, de snelle koppelopbouw, de snelle vermogensafgifte en -opname van onze accu zijn zeer speciale kenmerken. Met de standaard achterasbesturing en de volledig variabele vierwielaandrijving met driftmodus illustreert de nieuwe C 63 wederom het hoge niveau van technische expertise waarover AMG beschikt”, aldus Jochen Hermann, technisch directeur van Mercedes-AMG GmbH.

Net als in de Formule 1 is de accu speciaal ontworpen voor snelle vermogensafgifte en -opname. De elektrische actieradius van 13 km maakt een praktische actieradius mogelijk, bijvoorbeeld in de stad of in woonwijken.

Expressief design met opvallende voorskirt

Form follows function: het design van de nieuwe C 63 S verschilt van dat van de Mercedes-Benz C-Klasse door zijn extra gespierde proporties. De Limousine en Estate hebben allebei een ingrijpend gewijzigde AMG-carrosserie. De voorkant is 50 mm langer en de voorspatschermen zijn breder. Al met al wijken de totale buitenafmetingen aanzienlijk af van die van de Mercedes-Benz C-Klasse. Zowel de Limousine als de Estate zijn 83 mm langer. Door de grotere spoorbreedte op de vooras is de C 63 S aan de voorkant 76 mm breder. En de wielbasis is met 10 mm gegroeid. Al met al oogt de nieuwe C 63 S krachtig en langgerekt.
Een nieuw onderscheidend kenmerk, exclusief voor de C 63 S, is de smalle luchtuitlaat in het midden van de motorkap die elegant overgaat in de twee powerdomes. Een klein maar bijzonder fijn detail: voor het eerst op een Mercedes-AMG-productiemodel vervangt een ronde badge met zwart AMG-logo de Mercedes-ster met lauwerkrans op de motorkap. Typische elementen AMG-elementen zijn nog steeds de grille met verticale lamellen en de AMG-voorskirt met jetwing. Flics, grote luchtinlaten en air curtains sturen de luchtstroom gericht naar de verschillende functies. Twee elektronisch geregelde AIR PANELS (achter de grille en in de voorskirt) zorgen ervoor dat de lucht naar behoefte kan worden geregeld.

Stijlvol interieur, nieuwe generatie AMG Performance-stoel

In het interieur dragen AMG-sportstoelen met speciale bekleding en opvallende siernaden bij aan de verfijnde indruk. Ook voor het interieur zijn er veel individuele keuzemogelijkheden. Exclusieve kleuren en verschillende nappalederen bekledingen met AMG-reliëflogo in de hoofdsteunen van de voorstoelen benadrukken zowel de sportieve als luxueuze kant van de C 63 S.
De volledig opnieuw ontworpen AMG Performance-stoel van de tweede generatie is als optie leverbaar. Bijzonder aan deze stoel zijn de zijwangen met gewichtsbesparende openingen die ook voor een betere ventilatie zorgen. Als er voor nappaleren bekleding is gekozen, zijn deze bovendien in een contrastkleur. De vorm van de rugleuning loopt taps toe naar beneden. Het AMG-logo bevindt zich nu tussen de matverchroomde openingen onder de geïntegreerde hoofdsteun.



MBUX multimediasysteem met hybride-specifieke weergaven

Het MBUX infotainmentsysteem omvat verschillende AMG- en hybride-specifieke weergaven en functies, waaronder weergaven in het combi-instrument, op het staande centrale multimediadisplay in de middenconsole en in het optionele head-up display.

Het design van het combi-instrument kan worden gepersonaliseerd met verschillende weergavestijlen en individueel selecteerbare hoofdweergaven. De AMG-specifieke weergavestijl ‘Supersport’ biedt de mogelijkheid om via een verticale menustructuur verschillende content weer te geven. Daartoe behoren een menu met hybride-specifieke temperaturen of een setup-menu dat de instellingen voor het onderstel of de transmissie weergeeft. In de weergavestijl ‘Supersport’ kunnen ook een navigatiekaart of verbruiksgegevens worden getoond.

AMG-specifieke E PERFORMANCE hybride aandrijving met verbrandingsmotor voor en elektromotor achter

De nieuwe Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE combineert een 2,0 liter viercilinder turbomotor met een permanent bekrachtigde synchrone elektromotor, een in Affalterbach ontwikkelde high-performance accu en de volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+. Het systeemvermogen van 500 kW (680 pk) en het maximale systeemkoppel van 1020 Nm zorgen voor indrukwekkende prestaties: zowel de Limousine als de Estate accelereren in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/h. De acceleratie houdt pas op bij de elektronisch begrensde 280 km/h (Estate 270 km/h, in beide gevallen met het optionele AMG Driver’s Package).
De elektromotor van 150 kW (204 pk) bevindt zich op de achteras, waar hij samen met een elektrisch geschakelde tweetraps transmissie en het elektronisch geregelde sperdifferentieel op de achteras is geïntegreerd in een compacte elektrische aandrijfeenheid (Electric Drive Unit EDU). Experts spreken bij deze lay-out van een P3-hybrid. De lichtgewicht high-performance accu bevindt zich eveneens aan de achterzijde boven de achteras.