De nieuwe All-Terrain: het meest veelzijdige E-Klasse model

Met standaard vierwielaandrijving 4MATIC, een grotere bodemvrijheid dankzij de luchtvering AIRMATIC (eveneens standaard) en het rijprogramma ‘Offroad’ kan de nieuwe E-Klasse All-Terrain op zijn grotere wielen uitstekend uit de voeten in licht terrein, zoals onverharde wegen. Andere praktische details die de offroad-rijervaring verbeteren zijn het offroad-screen en de ‘transparante motorkap’ als bestanddeel van de 360°-camera.Typisch All-Terrain is de markante look: tot de offroad-designelementen behoren de specifieke grille, de speciale bumpers, de optische onderrijbeveiliging in hoogglanzend chroom voor en achter alsmede de donkergrijze wielkastbekleding in mat donkergrijs. De nieuwe E-Klasse All-Terrain beleeft zijn wereldpremière op de IAA in München en maakt de E-Klasse familie compleet. Hij staat vanaf eerste kwartaal 2024 bij de Mercedes-Benz dealers.
De nieuwe E-Klasse All-Terrain is 28 mm breder dan het vorige model. Dit maakt de reis nog comfortabeler voor de achterpassagiers, die nu 1.519 mm elleboogruimte tot hun beschikking hebben. De wielbasis is met 22 mm toegenomen tot 2.961 mm, wat zorgt voor meer knieruimte en beenruimte achterin.
De sportieve achterzijde herbergt een laadvolume van 615 tot 1.830 liter (plug-in hybrid: 460 tot 1.675 liter). De achterbankleuning kan in de verhouding 40:20:40 worden gedeeld en neergeklapt. De bediening vindt plaats met twee drukknoppen aan de linker- en rechterkant van de achterbankleuning. De standaard EASY PACK-achterklep opent en sluit gemakkelijk met één druk op de knop: via de toets op de contactsleutel, de schakelaar in het bestuurdersportier of de ontgrendelingshendel op de achterklep. De bagageafdekking (rollo) en het scheidingsnet (beide standaard) zijn tweedelig. Ze hebben elk hun eigen cassette.
Offroad-designelementen
Het meest in het oog springende kenmerk van het markante front is de grille met twee lamellen met geïntegreerde ster en Mercedes-Benz pattern. De lamellen zijn iridiumzilver. Ook de specifieke voorbumper en de optische onderrijbeveiliging in hoogglanzend chroom dragen bij aan de robuuste uitstraling.En profil vallen de donkergrijze wielkastbekledingen in mat donkergrijs op, deze geven de All-Terrain karakter. Hetzelfde geldt voor de dorpelverbreders met sierlijst in hoogglanzend chroom.
Aan de achterzijde is de All-Terrain ook voorzien van een modelspecifieke bumper die een optische onderrijbeveiliging in hoogglanzend chroom afsluit. Een ander detail is een robuuste laaddrempelbescherming in rvs-look.
Het interieur wordt gekenmerkt door rvs AMG-sportpedalen en vloermatten met opschrift ‘All-Terrain’.

Standaard luchtvering rondom
De nieuwe E-Klasse All-Terrain is standaard uitgerust met luchtvering AIRMATIC op de voor- en achteras. Dit systeem combineert luchtgeveerde balgen met adaptieve ADS+ dempers voor een maximaal reactievermogen. De karakteristieken van de dempers worden bij elk afzonderlijk wiel automatisch aangepast, zowel in de ingaande als in de uitgaande fase. Geavanceerde sensortechnologie en algoritmes passen de schokdempers aan het wegdek aan, zodat de impact van bijvoorbeeld het raken van een hobbel met één band niet wordt overgedragen op de gehele as en het interieur.De niveauregeling rondom maakt deel uit van AIRMATIC. Deze houdt de bodemvrijheid constant, ongeacht de belading van het voertuig, maar past deze indien nodig ook aan. Om de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik te verminderen, wordt het voertuigniveau automatisch met 15 mm verlaagd vanaf een snelheid van 120 km/h in het rijprogramma ‘Comfort’.

Drie All-Terrain modellen leverbaar bij de introductie
Direct vanaf de introductie is er keuze uit uiteenlopende aandrijfconcepten: diesel, benzine en plug-in hybrid. De verbrandingsmotoren zijn vier- en zescilinders uit de huidige modulaire motorenfamilie van Mercedes-Benz, FAME genaamd (Family of Modular Engines).Naast turbolading beschikken zowel de diesel- als benzinemotor over intelligente ondersteuning door een geïntegreerde startdynamo (ISG). Het zijn dus mild hybrids. Dankzij een nieuwe accu is het vermogen van de elektromotor verhoogd van 15 tot 17 kW en het boostkoppel tot 205 Nm.
Met een elektrisch vermogen van 95 kW (129 pk) en een volledig elektrische actieradius van meer dan 100 km (WLTP) kunnen bestuurders van de plug-in hybrid in veel gevallen volledig elektrisch rijden, zonder inschakeling van de verbrandingsmotor. Zelfs in de offroad-modus op onverharde wegen. De hoge vermogensdichtheid van de hybride tractiekop wordt bereikt door een permanent bekrachtigde synchroonmotor met interne rotor. Het piekkoppel van 440 Nm van de elektromotor is vanaf het begin beschikbaar, wat resulteert in een hoge mate van souplesse bij het optrekken vanuit stilstand en tevens voor dynamische rijprestaties zorgt. Het volledige elektrische vermogen is beschikbaar tot 140 km/h, waarna het op soepele wijze wordt afgetopt. Een hightech uitrusting is de intelligente, elektromechanische rembekrachtiger. Deze zorgt ervoor dat het remsysteem op zeer efficiënte wijze elektrische recuperatie combineert met het hydraulische remsysteem.