Linde en Daimler Truck AG hebben een overeenkomst ondertekend om samen een nieuwe pomptechnologie te ontwikkelen om brandstofcelvrachtwagens van vloeibaar waterstof te voorzien. Met deze samenwerking willen de partners het tankprocedé met waterstof zo eenvoudig en praktisch mogelijk maken.

Samen concentreren de ondernemingen zich op een nieuw proces om gekoeld (‘subcooled’) vloeibaar waterstof te tanken (‘sLH2-technologie’). Deze innovatieve benadering verzekert een hogere opslagdichtheid, een groter rijbereik, een sneller tankproces en een superieure energie-efficiëntie. Het nieuwe proces werkt met een druk die hoger ligt dan de omgevingsdruk en heeft een temperatuurregeling ter voorkoming van het zogeheten ‘boil-off’-effect en ‘return gas’ (gas dat tijdens het tanken terugloopt van de vrachtwagentank naar het vulstation). Bovendien is er geen complexe datacommunicatie tussen het vulstation en het voertuig nodig tijdens het tanken. Globaal gesproken laat de technologie dus eenvoudigere vulstations toe. De hogere opslagdichtheid is te danken aan de opslagdruk, die hoger ligt dan de omgevingsdruk, waardoor er meer waterstof in de tank kan.

In 2023 willen de ondernemingen het eerste prototypevoertuig voltanken aan een pilootstation in Duitsland. Linde en Daimler Truck AG streven ook naar een hoge mate van transparantie en openheid wat de relevante interfaces voor de gezamenlijk ontwikkelde technologieën betreft. Door zoveel mogelijk andere ondernemingen in staat te stellen hun eigen tank- en voertuigtechnologieën te ontwikkelen die de nieuwe standaard voor vloeibaar waterstof hanteren, creëren we een wereldwijde massamarkt voor het nieuwe procedé.

Sven Ennerst, Lid van de Raad van Bestuur van Daimler Truck AG voor Ontwikkeling, Aankoop en de regio China: “Bij Daimler Truck AG staat onze toekomstvisie geheel in het teken van CO2-neutraal transport. Brandstofcellen op waterstof zijn een strategische technologie in dat verband. Dankzij onze samenwerking met Linde, de expert in waterstoftanktechnologie, willen we de haalbaarheid en aanvaarding van brandstofcelvrachtwagens op waterstof in de sector bevorderen. Het nieuwe proces kan verder bijdragen tot de talloze voordelen die vloeibaar waterstof te bieden heeft.”

“Als pionier in waterstoftankstations en een van de grootste spelers op de waterstofmarkt, zijn we verheugd met deze belangrijke mijlpaal te kunnen bijdragen tot de vooruitgang van de waterstofeconomie,” aldus David Burns, Head of Clean Hydrogen bij Linde. “Samen met Daimler Truck AG, de marktleider op het gebied van bedrijfsvoertuigen, verwachten we dat het gebruik van waterstof in zware vrachtwagens in de heel nabije toekomst realiteit zal worden.”

Nieuw tankprocedé geïmplementeerd in Mercedes-Benz GenH2 Truck

In september 2020 vierde Daimler Truck AG de wereldpremière van de Mercedes-Benz GenH2 Truck, een prototype van een brandstofcelvrachtwagen. Met deze GenH2 Truck demonstreerde de constructeur in welke specifieke technologieën hij massaal investeert, zodat zware vrachtwagens met brandstofcelaandrijving veelzijdige en veeleisende langeafstandsritten kunnen uitvoeren dankzij een rijbereik van 1.000 kilometer of meer met een enkele tank waterstof. Daimler Truck AG wil in 2023 klantentests met de GenH2 Truck aanvatten. De serieproductie zal van start gaan in de tweede helft van het decennium. Dankzij het gebruik van vloeibaar in plaats van gasvormig waterstof ligt de energiedichtheid een stuk hoger, waardoor de serieversie van de vrachtwagen dezelfde prestaties zal leveren als een conventionele dieselvrachtwagen. Het nieuwe tankprocedé zal worden geïmplementeerd in de serieversie van de GenH2 Truck en zal eerst worden gevalideerd in toekomstige prototypes.

Lichte waterstof maakt toepassingen met hoge energiedoorvoer mogelijk

Daimler Truck AG gebruikt bij voorkeur vloeibaar waterstof, omdat de energiedrager in deze toestand een veel hogere energiedichtheid heeft dan gasvormig waterstof. Daardoor zijn de tanks van een brandstofcelvrachtwagen op vloeibaar waterstof veel kleiner. Dankzij de lagere druk zijn ze bovendien beduidend lichter. Zo houden vrachtwagens meer laadvolume en laadvermogen over. Tegelijkertijd kan er meer waterstof worden vervoerd, wat het rijbereik van de vrachtwagen aanzienlijk verhoogt. Zo zal de serieversie van de GenH2 Truck zich net als conventionele dieselvrachtwagens perfect lenen voor meerdaagse, moeilijk te plannen langeafstandsritten, met een hoge dagelijkse energiedoorvoer.

Daimler Truck AG stort zich momenteel op de ontwikkeling van de nodige tanksystemen om vloeibaar waterstof ook in mobiele toepassingen te kunnen gebruiken als een energiebron voor serievrachtwagens met brandstofcellen. De opslag van cryogeen vloeibaar waterstof bij een temperatuur van -253 graden Celsius is reeds dagelijkse kost voor stationaire toepassingen, zoals in de industrie of bij waterstoftankstations. Dat geldt ook voor het transport van vloeibaar waterstof als lading.