De logistieke sector staat voor enorme uitdagingen: enerzijds worden de milieuregels nog strenger en anderzijds blijft het wereldwijde transportvolume toenemen. Die enorme hoeveelheid goederen moet zo duurzaam en efficiënt mogelijk worden vervoerd.

Met het oog op zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid om het klimaat te beschermen stelt Mercedes-Benz Trucks dan ook alles in het werk om zijn doelstelling van CO2-neutraal goederenvervoer te realiseren met elektrische voertuigen aangedreven door batterijen of brandstofcellen met waterstof. De onderneming sluit zich aan bij de Klimaatdoelstellingen van Parijs om de koolstofuitstoot van de sector te verlagen en wil zijn Europese modellen tegen 2039 volledig op elektriciteit laten rijden.

De eActros van Mercedes-Benz Trucks is het eerste zuiver elektrische serievoertuig met de driepuntige ster en vormt dus een ware mijlpaal in het streven naar lokaal CO2-neutraal goederenvervoer. En er is nog meer goed nieuws op het vlak van elektrisch langeafstandstransport: de serieproductie van de Mercedes-Benz eEconic met lage vloer zal naar verwachting in 2022 van start gaan. Daarnaast komt de batterijaangedreven eActros LongHaul wellicht in 2024 op de markt en komt de GenH2 Truck met brandstofcel op basis van waterstof in de tweede helft van dit decennium.

Innovatief antwoord op de radicale veranderingen in de transportsector

De eActros, die speciaal werd ontwikkeld voor zwaar distributievervoer over korte afstanden, staat voor duurzaamheid en helpt met zijn milieuvriendelijke karakter ook het imago van transportbedrijven op te krikken. En dan hebben we het nog niet over het feit dat hij de job van vrachtwagenchauffeur veel aantrekkelijker maakt. Bovendien biedt de eActros de mogelijkheid om de regionale en lokale distributie over korte afstanden opnieuw uit te denken. De elektrische vrachtwagen heeft namelijk nog tal van andere voordelen voor zijn klanten, denk maar aan de mogelijkheid om nachtelijke leveringen uit te voeren of binnensteden in te rijden waar dieselvoertuigen niet meer welkom zijn.

Mercedes-Benz Trucks biedt fleetoperatoren een geïntegreerde totaaloplossing

Uiteraard moet de aankoop van een geëlektrificeerde vrachtwagen ook financieel interessant zijn voor de dagelijkse activiteiten van transportbedrijven. Bovendien zullen vervoersbedrijven ongetwijfeld een aantal vragen hebben: op welke routes kan een elektrische vrachtwagen worden gebruikt? Hoe zit het met de laadinfrastructuur? Welke bouwmaatregelen en investeringen zullen er nodig zijn in het depot?

En dus wordt het nog belangrijker dat we onze klanten niet alleen een elektrische vrachtwagen verkopen, maar dat we ze ook bijstaan over het hele traject naar een geëlektrificeerd voertuigenpark. Elektrische mobiliteit of eMobility is immers meer dan een nieuw aandrijfsysteem. Precies om die reden heeft Mercedes-Benz Trucks de eActros geïntegreerd in een businessgericht ecosysteem met de slagzin “Charged & Ready”. Dat ecosysteem biedt advies in de vorm van eConsulting, maar ook digitale oplossingen rond eMobility en de optimalisering van de totale bezitskosten (Total Cost of Ownership, TCO). De geïntegreerde eActros is een “full service”-aanbod dat Mercedes-Benz Trucks tot een betrouwbare partner voor zijn klanten maakt op het vlak van duurzame mobiliteit in de toekomst.

Hoogtechnologische uitrusting garandeert duurzame prestaties

Wanneer transportondernemingen een elektrische vrachtwagen kiezen, zijn de doorslaggevende criteria o.a. het rijbereik, de vermogensontplooiing, snelladen, het dagelijkse gebruiksgemak en een uitgebreid gamma aan toepassingen, om nog maar te zwijgen over het lage geluidsniveau en de lokaal CO2-vrije werking. De eActros is verkrijgbaar als twee- of drieassige vrachtwagen met een maximaal toegelaten massa van 19 of 27 ton. De basis voor de nieuwe vrachtwagen is het frame van de Mercedes-Benz Actros. Dankzij de stille aandrijflijn behoren ook nachtelijke leveringen tot de mogelijkheden, waardoor het wegennet minder belast wordt op piekmomenten.

Permanente vermogensoverdracht naar de elektrische as

Voor de eActros gebruikt Mercedes-Benz Trucks een wereldwijde platformarchitectuur: de ePowertrain. Het technologische hart daarvan is de aandrijfeenheid, een starre elektrische as met twee geïntegreerde elektromotoren en een tweetrapstransmissie. In vergelijking met concepten met een centrale motor biedt deze variant een aantal voordelen. Zo laat de compactere constructie meer installatieruimte over voor een grotere batterijcapaciteit, wat dan weer een positieve invloed heeft op het rijbereik. In vergelijking met een centrale motor biedt de directe vermogensoverdracht die dit concept mogelijk maakt ook efficiëntievoordelen.



De twee motoren zijn centraal op de achteras geplaatst en leveren een continu vermogen van 330 kW en een maximumvermogen van 400 kW. Het instant koppel van de elektromotoren, die aan een tweetrapstransmissie zijn gekoppeld, garandeert krachtige acceleraties, een indrukwekkend rijcomfort en een dynamiek die een meer ontspannen en stressvrije rijstijl biedt dan een klassieke dieselvrachtwagen. Bij vollast genieten bestuurders bovendien een rustgevende bedrijfsstilte: het verschil in de cabine bedraagt maar liefst 10 dB, wat ongeveer overeenkomt met een halvering van het waarneembare geluidsvolume. In tegenstelling tot een dieselvrachtwagen zijn er ook opvallend minder trillingen.

Batterijtechnologie van Mercedes-Benz Trucks

Naargelang de uitrustingsversie haalt hij zijn energie uit drie of vier batterijpacks van elk 105 kWh4. Zij worden als compartimenten onder het frame geplaatst en verzekeren een totale capaciteit van 315 of 420 kWh[4]. Met de maximumcapaciteit van 420 kWh kan een rijbereik tot 400 kilometer worden gehaald[5].

In deze context heeft de combinatie van grote batterijpacks met krachtige elektromotoren een positief neveneffect: een aanzienlijk recuperatiepotentieel. Telkens de remmen worden geactiveerd, kan de elektromotor namelijk kinetische energie recupereren en omzetten in elektrische energie. De energie die zo wordt teruggewonnen, gaat terug naar de eActros-batterijen, waar ze wordt opgeslagen om het rijbereik te vergroten. Naargelang de situatie kan de bestuurder kiezen uit vijf verschillende remfasen.

Een scherm in de standaard Multimedia Cockpit Interactive van de eActros houdt de bestuurder steeds op de hoogte van het laadniveau van de batterijen, evenals het resterende rijbereik en het huidige en gemiddelde energieverbruik in kWh per 100 kilometer.

De batterijen leveren niet alleen elektriciteit voor de aandrijflijn maar ook voor de rest van het voertuig. Zo worden ook hulpsystemen zoals de luchtcompressor voor de remmen, de compressor voor de airconditioning in de cabine en, indien voorzien, een koelkoetswerk elektrisch aangedreven. Indien nodig kunnen de batterijpacks eenvoudig worden vervangen.

Slim concept voor het opladen en bundelen van componenten

De gebruikte laadstandaard is het Combined Charging System (CCS). Wanneer ze bij een omgevingstemperatuur van 20 °C worden aangesloten op een normale gelijkstroomlader van 400A, hebben de drie batterijpacks iets meer dan 1 uur nodig om op te laden van 20 tot 80 procent. Om de eActros op te laden, is een CCS Combo-2-stekker vereist en moet het laadstation laden op gelijkstroom ondersteunen.

Het laagspanningsnet aan boord met twee reguliere 12V-batterijen wordt via een DC/DC-omvormer opgeladen door de hoogspanningsbatterijen. Zo blijven alle relevante voertuigfuncties zoals lichten, richtingaanwijzers, remmen, luchtvering en cabinefuncties operationeel, zelfs wanneer het elektrische hoogspanningssysteem uitvalt of uitgeschakeld wordt.

Tal van hoog- en laagspanningscomponenten van de eActros werden op een bijzonder plaatsbesparende manier geïnstalleerd in de ruimte vooraan, waar vroeger de verbrandingsmotor zat. Dat geldt onder meer voor de warmtewisselaar, waterpompen, elektrische cabinecircuits, DC/DC-omvormer, kleppen en de twee laagspanningsbatterijen. Bij reparaties of onderhoud zijn de onderdelen in deze ruimte gemakkelijk bereikbaar. Bovendien zorgt de compacte opstelling ook voor een betere gewichtsverdeling over de assen.

Bedrijfsgericht ecosysyteem

Mercedes-Benz Trucks biedt zijn klanten uitgebreide eConsulting-services en intelligente digitale oplossingen voor de eActros

  • Het advies van het eConsulting-team van Mercedes-Benz Trucks omvat routeanalyses, controle van eventuele beschikbare subsidies, bijstand bij de operationele fleetintegratie en optimalisering van de totale operationele kosten.
  • Indien nodig zijn ook onze partners – Siemens Smart Infrastructure, ENGIE en EVBox Group – beschikbaar om klanten te helpen met de analyse van hun depots en de creatie van een geschikte infrastructuur en intelligente hard- en softwareoplossingen voor het opladen.
  • Digitale oplossingen en apps helpen ervoor te zorgen dat de eActros nog efficiënter kan worden ingezet binnen voertuigparken.
  • Complete bescherming dankzij het onderhoudscontract Mercedes-Benz Complete met Mercedes-Benz Uptime.

Hoog veiligheidsniveau voor de bestuurder en alle andere weggebruikers

Talrijke rijhulpsystemen en technische voorzieningen geven de eActros een hoog veiligheidsniveau

  • Speciale crashelementen met een aluminium profiel kunnen de batterijen beschermen bij een zijdelingse aanrijding, terwijl sensoren in die profielen de hoogspanningsbatterij automatisch kunnen uitschakelen.
  • Omdat de eActros meestal geruisloos rijdt, beschikt hij standaard over het Acoustic Vehicle Alerting System, een geluidswaarschuwing die onder meer voetgangers en fietsers helpt om de elektrische vrachtwagen beter te horen.
  • Om de veiligheid te verhogen wanneer de eActros wordt uitgeschakeld en in de lengterichting rijdt, is hij standaard uitgerust met Sideguard Assist S1R en het remhulpsysteem Active Brake Assist van de vijfde generatie.

Duurzame en flexibele productie

Het seriemodel van de eActros zal in Wörth worden gebouwd.

  • De elektrische vrachtwagenmodellen worden gebouwd in de fabriek van Wörth, op een flexibele productielijn die ook vrachtwagens met een conventionele aandrijflijn produceert.
  • De productie van de eActros is volledig geïntegreerd in het productienetwerk voor aandrijflijnen en voertuigen van Mercedes-Benz Trucks.
  • Dat netwerk verzorgt ook de verwerking en assemblage van de voornaamste elektrische aandrijfonderdelen in de fabrieken van Gaggenau (onderdelen voor de elektrische as), Kassel (assemblage en testen van de elektrische as) en Mannheim (assemblage van de hoogspanningsbatterijen), alsook de productie van voertuigen in de fabriek van Wörth.